20.4.2021

Sähköautoilijoille luvassa lisää pikasähköä – K-Lataus nokittaa

K-Lataus

K-Latauksen sähköautojen pikalatausverkosto kasvaa kuluvan vuoden aikana uusilla latausasemilla – suurteholatausasemia on kesän aikana luvassa Helsinkiin, Heinolaan, Jyväskylään sekä Kuusamoon.

Sähköautojen ja muiden ladattavien autojen määrän kasvu kiristää kilpailua kaupan ketjujen omien latausverkostojen kesken. HOK-Elanto kertoi maaliskuun lopulla laajentavansa ja monipuolistavansa merkittävästi sähköautojen latauspisteverkostoaan.

Kesko nokittaa kertomalla, että sen K-Latauksen pikalatausverkosto kasvaa kuluvan vuoden aikana, jolloin Suomeen tullaan rakentamaan kaksikymmentä uutta asemaa. K-Latauksen ilmoituksen mukaan se nousee tällöin Suomen kattavimmaksi pikalatausverkostoksi.

K-Lataus

Kilpailijoista Lidl tarjoaa kauppojensa pysäköintialueilla maksutonta latausta, ainakin toistaiseksi.

Keskon tuore ulostuloa ei tule olemaan viimeinen nokitus sähköautoilijoiden sieluista – ja rahoista – käytävässä kilvassa. Kyse ei tietenkään ole ainoastaan autojen lataamisesta vaan ennen kaikkea asiakasvirroista päivittäistavaraketjujen kesken.

Jos kauppaketjun pysäköintialueen latausjärjestelyt ovat kattavat ja toimintavarmat, on se kilpailutekijä, joka voi ratkaista, mistä kaupasta asiakas ostaa ruokatarpeensa tai muut ostoksensa.

K-Latauksen vuoden 2021 investoinnit painottuvat suurteho- ja pikalatauspisteisiin. Myös uusia peruslatauspisteitä tulee, mutta laitemäärät ovat aiempaa pienempiä. Investoinnit kasvattavat merkittävästi K-Latauksen suurteholatausasemien määrää: tällä hetkellä verkosto sisältää kolme IONITY-asemaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Painotus kasvukeskuksissa

K-Latauksen uudet latauspaikat painottuvat kasvukeskuksiin, sinne missä liikkuvat massat. Uusia asemia on varmistunut 17 kappaletta, jonka lisäksi neuvottelut ovat käynnissä muutamista lisäkohteista. Investointeja ollaan tekemässä erityisesti pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Vakaita aikeita on myös Lahden ja Jyväskylän alueelle, kerrotaan K-Latauksesta.

Suurteholatausasemia on kesän aikana luvassa Helsinkiin, Heinolaan, Jyväskylään sekä Kuusamoon.

– Erityisen iloinen olen siitä, että voimme viimein kertoa täyttävämme yhden toivotuimmista toiveista: tänä vuonna K-Lataus saapuu myös Kuusamoon, K-ryhmän autotoimialan jälkimarkkinoinnista ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo.

Latausnopeuksien kasvu luo haasteita

von Bonsdorff pitää tärkeänä, että autojen latausnopeuksien ja akkukokojen kasvaessa myös latausverkosto kehittyy.

– Lisäksi haluamme parantaa lataustarjontaa myös matkaliikennettä silmällä pitäen rakentamalla suurteholatausasemia valtateiden varrella oleville kauppapaikoille. K-Lataus on merkittävässä roolissa sähköistämässä Suomea.

Sähköautojen yleistymisen kannalta von Bonsdorff mukaan on keskeistä, että latausverkosto on tarpeeksi kattava ja tarjoaa riittävän nopeaa latausta sekä täyssähköautoille että ladattaville hybrideille.

Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli joulukuun lopussa liikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2 748 448 henkilöauton autokannasta.

Liikenteen päästöjen vähennystavoitteissa Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 jopa 700 000 sähköistä autoa, joista täyssähköautoja olisi ainakin puolet.

Pikalataukset kasvaneet rajusti

K-Latauksen pikalatausmäärät kasvoivat viime vuoden aikana 30 prosenttia. Merkittävintä kasvu oli joulukuussa, jolloin latausmäärät kasvoivat yli 40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Kuluvan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla pikalatausten määrä on suorastaan räjähtänyt: tammi-maaliskuussa 2021 pikalatausmäärät kasvoivat 130 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

–  Tänä vuonna odotukset latausmäärien kasvulle ovat erittäin suuret, kun pääsemme avaamaan merkittävän määrän uusia pisteitä. Sähköautoilijat ovat mukavasti omaksuneet sähköauton latauksen osana kauppareissua. Tästä kertoi osaltaan myös alkuvuodesta tekemämme asiakastutkimus jossa, lähes 90 prosenttia vastanneista kertoi lataavansa autoaan kaupan parkkipaikalla tai -hallissa samalla, kun käyvät ruokaostoksilla, von Bonsdorff kertoo.

K-Lataus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmainen lataussähkö vain muisto

Kesko alkoi satsata latauspaikkoihin syksystä 2018.

Pysäkointialueilla tarjottava pikalataus oli asiakkaille aluksi ilmaista, mutta muuttui maksulliseksi loppukeväästä 2019. Lataushinta muodostuu minuuttien mukaan. Rekisteröityneille käyttäjille lataushinnat ovat seuraavat: pikalataus 0,20 €/min, peruslataus 0,02 €/min.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja K-Lataus Lähteet: K-Lataus, Traficom

a:4:{i:0;s:5:"92121";i:1;s:5:"85330";i:2;s:5:"92393";i:3;s:5:"92210";}

Luetuimmat