20.4.2021 Liikenne Sähköautoilijoille luvassa lisää pikasähköä – K-Lataus nokittaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa K-Latauksen sähköautojen pikalatausverkosto kasvaa kuluvan vuoden aikana uusilla latausasemilla – suurteholatausasemia on kesän aikana luvassa Helsinkiin, Heinolaan, Jyväskylään sekä Kuusamoon. Sähköautojen ja muiden ladattavien autojen määrän kasvu kiristää kilpailua kaupan ketjujen omien latausverkostojen kesken. HOK-Elanto kertoi maaliskuun lopulla laajentavansa ja monipuolistavansa merkittävästi sähköautojen latauspisteverkostoaan. Kesko nokittaa kertomalla, että sen K-Latauksen pikalatausverkosto kasvaa kuluvan vuoden aikana, jolloin Suomeen tullaan rakentamaan kaksikymmentä uutta asemaa. K-Latauksen ilmoituksen mukaan se nousee tällöin Suomen kattavimmaksi pikalatausverkostoksi. Kilpailijoista Lidl tarjoaa kauppojensa pysäköintialueilla maksutonta latausta, ainakin toistaiseksi. Keskon tuore ulostuloa ei tule olemaan viimeinen nokitus sähköautoilijoiden sieluista – ja rahoista – käytävässä kilvassa. Kyse ei tietenkään ole ainoastaan autojen lataamisesta vaan ennen kaikkea asiakasvirroista päivittäistavaraketjujen kesken. Jos kauppaketjun pysäköintialueen latausjärjestelyt ovat kattavat ja toimintavarmat, on se kilpailutekijä, joka voi ratkaista, mistä kaupasta asiakas ostaa ruokatarpeensa tai muut ostoksensa. K-Latauksen vuoden 2021 investoinnit painottuvat suurteho- ja pikalatauspisteisiin. Myös uusia peruslatauspisteitä tulee, mutta laitemäärät ovat aiempaa pienempiä. Investoinnit kasvattavat merkittävästi K-Latauksen suurteholatausasemien määrää: tällä hetkellä verkosto sisältää kolme IONITY-asemaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Painotus kasvukeskuksissa K-Latauksen uudet latauspaikat painottuvat kasvukeskuksiin, sinne missä liikkuvat massat. Uusia asemia on varmistunut 17 kappaletta, jonka lisäksi neuvottelut ovat käynnissä muutamista lisäkohteista. Investointeja ollaan tekemässä erityisesti pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Vakaita aikeita on myös Lahden ja Jyväskylän alueelle, kerrotaan K-Latauksesta. Suurteholatausasemia on kesän aikana luvassa Helsinkiin, Heinolaan, Jyväskylään sekä Kuusamoon. – Erityisen iloinen olen siitä, että voimme viimein kertoa täyttävämme yhden toivotuimmista toiveista: tänä vuonna K-Lataus saapuu myös Kuusamoon, K-ryhmän autotoimialan jälkimarkkinoinnista ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo. Latausnopeuksien kasvu luo haasteita von Bonsdorff pitää tärkeänä, että autojen latausnopeuksien ja akkukokojen kasvaessa myös latausverkosto kehittyy. – Lisäksi haluamme parantaa lataustarjontaa myös matkaliikennettä silmällä pitäen rakentamalla suurteholatausasemia valtateiden varrella oleville kauppapaikoille. K-Lataus on merkittävässä roolissa sähköistämässä Suomea. Sähköautojen yleistymisen kannalta von Bonsdorff mukaan on keskeistä, että latausverkosto on tarpeeksi kattava ja tarjoaa riittävän nopeaa latausta sekä täyssähköautoille että ladattaville hybrideille. Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli joulukuun lopussa liikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2 748 448 henkilöauton autokannasta. Liikenteen päästöjen vähennystavoitteissa Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 jopa 700 000 sähköistä autoa, joista täyssähköautoja olisi ainakin puolet. Pikalataukset kasvaneet rajusti K-Latauksen pikalatausmäärät kasvoivat viime vuoden aikana 30 prosenttia. Merkittävintä kasvu oli joulukuussa, jolloin latausmäärät kasvoivat yli 40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kuluvan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla pikalatausten määrä on suorastaan räjähtänyt: tammi-maaliskuussa 2021 pikalatausmäärät kasvoivat 130 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. – Tänä vuonna odotukset latausmäärien kasvulle ovat erittäin suuret, kun pääsemme avaamaan merkittävän määrän uusia pisteitä. Sähköautoilijat ovat mukavasti omaksuneet sähköauton latauksen osana kauppareissua. Tästä kertoi osaltaan myös alkuvuodesta tekemämme asiakastutkimus jossa, lähes 90 prosenttia vastanneista kertoi lataavansa autoaan kaupan parkkipaikalla tai -hallissa samalla, kun käyvät ruokaostoksilla, von Bonsdorff kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmainen lataussähkö vain muisto Kesko alkoi satsata latauspaikkoihin syksystä 2018. Pysäkointialueilla tarjottava pikalataus oli asiakkaille aluksi ilmaista, mutta muuttui maksulliseksi loppukeväästä 2019. Lataushinta muodostuu minuuttien mukaan. Rekisteröityneille käyttäjille lataushinnat ovat seuraavat: pikalataus 0,20 €/min, peruslataus 0,02 €/min. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja K-Lataus Lähteet: K-Lataus, Traficom a:4:{i:0;s:5:"92121";i:1;s:5:"85330";i:2;s:5:"92393";i:3;s:5:"92210";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan