20.4.2021 Liikenne Sähköautoilijoille luvassa lisää pikasähköä – K-Lataus nokittaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä K-Latauksen sähköautojen pikalatausverkosto kasvaa kuluvan vuoden aikana uusilla latausasemilla – suurteholatausasemia on kesän aikana luvassa Helsinkiin, Heinolaan, Jyväskylään sekä Kuusamoon. Sähköautojen ja muiden ladattavien autojen määrän kasvu kiristää kilpailua kaupan ketjujen omien latausverkostojen kesken. HOK-Elanto kertoi maaliskuun lopulla laajentavansa ja monipuolistavansa merkittävästi sähköautojen latauspisteverkostoaan.Kesko nokittaa kertomalla, että sen K-Latauksen pikalatausverkosto kasvaa kuluvan vuoden aikana, jolloin Suomeen tullaan rakentamaan kaksikymmentä uutta asemaa. K-Latauksen ilmoituksen mukaan se nousee tällöin Suomen kattavimmaksi pikalatausverkostoksi.Kilpailijoista Lidl tarjoaa kauppojensa pysäköintialueilla maksutonta latausta, ainakin toistaiseksi.Keskon tuore ulostuloa ei tule olemaan viimeinen nokitus sähköautoilijoiden sieluista – ja rahoista – käytävässä kilvassa. Kyse ei tietenkään ole ainoastaan autojen lataamisesta vaan ennen kaikkea asiakasvirroista päivittäistavaraketjujen kesken.Jos kauppaketjun pysäköintialueen latausjärjestelyt ovat kattavat ja toimintavarmat, on se kilpailutekijä, joka voi ratkaista, mistä kaupasta asiakas ostaa ruokatarpeensa tai muut ostoksensa.K-Latauksen vuoden 2021 investoinnit painottuvat suurteho- ja pikalatauspisteisiin. Myös uusia peruslatauspisteitä tulee, mutta laitemäärät ovat aiempaa pienempiä. Investoinnit kasvattavat merkittävästi K-Latauksen suurteholatausasemien määrää: tällä hetkellä verkosto sisältää kolme IONITY-asemaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainotus kasvukeskuksissaK-Latauksen uudet latauspaikat painottuvat kasvukeskuksiin, sinne missä liikkuvat massat. Uusia asemia on varmistunut 17 kappaletta, jonka lisäksi neuvottelut ovat käynnissä muutamista lisäkohteista. Investointeja ollaan tekemässä erityisesti pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Vakaita aikeita on myös Lahden ja Jyväskylän alueelle, kerrotaan K-Latauksesta.Suurteholatausasemia on kesän aikana luvassa Helsinkiin, Heinolaan, Jyväskylään sekä Kuusamoon.– Erityisen iloinen olen siitä, että voimme viimein kertoa täyttävämme yhden toivotuimmista toiveista: tänä vuonna K-Lataus saapuu myös Kuusamoon, K-ryhmän autotoimialan jälkimarkkinoinnista ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo.Latausnopeuksien kasvu luo haasteitavon Bonsdorff pitää tärkeänä, että autojen latausnopeuksien ja akkukokojen kasvaessa myös latausverkosto kehittyy.– Lisäksi haluamme parantaa lataustarjontaa myös matkaliikennettä silmällä pitäen rakentamalla suurteholatausasemia valtateiden varrella oleville kauppapaikoille. K-Lataus on merkittävässä roolissa sähköistämässä Suomea.Sähköautojen yleistymisen kannalta von Bonsdorff mukaan on keskeistä, että latausverkosto on tarpeeksi kattava ja tarjoaa riittävän nopeaa latausta sekä täyssähköautoille että ladattaville hybrideille.Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli joulukuun lopussa liikennekäytössä 9 697 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,35 prosenttia 2 748 448 henkilöauton autokannasta.Liikenteen päästöjen vähennystavoitteissa Suomen teillä liikkuisi vuonna 2030 jopa 700 000 sähköistä autoa, joista täyssähköautoja olisi ainakin puolet.Pikalataukset kasvaneet rajustiK-Latauksen pikalatausmäärät kasvoivat viime vuoden aikana 30 prosenttia. Merkittävintä kasvu oli joulukuussa, jolloin latausmäärät kasvoivat yli 40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.Kuluvan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla pikalatausten määrä on suorastaan räjähtänyt: tammi-maaliskuussa 2021 pikalatausmäärät kasvoivat 130 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.– Tänä vuonna odotukset latausmäärien kasvulle ovat erittäin suuret, kun pääsemme avaamaan merkittävän määrän uusia pisteitä. Sähköautoilijat ovat mukavasti omaksuneet sähköauton latauksen osana kauppareissua. Tästä kertoi osaltaan myös alkuvuodesta tekemämme asiakastutkimus jossa, lähes 90 prosenttia vastanneista kertoi lataavansa autoaan kaupan parkkipaikalla tai -hallissa samalla, kun käyvät ruokaostoksilla, von Bonsdorff kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmainen lataussähkö vain muistoKesko alkoi satsata latauspaikkoihin syksystä 2018.Pysäkointialueilla tarjottava pikalataus oli asiakkaille aluksi ilmaista, mutta muuttui maksulliseksi loppukeväästä 2019. Lataushinta muodostuu minuuttien mukaan. Rekisteröityneille käyttäjille lataushinnat ovat seuraavat: pikalataus 0,20 €/min, peruslataus 0,02 €/min.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja K-Lataus Lähteet: K-Lataus, Traficoma:4:{i:0;s:5:"92121";i:1;s:5:"85330";i:2;s:5:"92393";i:3;s:5:"92210";} Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti