pikalataus

Liikenne Uutinen 24.1.2019

Sähköautoilun pullonkaulat alkavat aueta – pikalatausverkosto kasvaa, laajenee ja nopeutuu

Pitkien matkojen sähköautoilu sujuu pikalatausverkoston turvin. Se kehittyy ja kasvaa kovaa tahtia, ja jo tiedossa olevat yksityisten toimijoiden hankkeet riittävät tuplaamaan verkoston nopeasti.

Vielä tänään huoleton pikalatailu ei kuitenkaan vie keskivertoa sähköautoa Hangosta Nuorgamiin. Suoraa vastausta verkoston laajuudesta ei edes saa helposti, vaan monesti tiedot pitää urkkia useammalta toimijalta. Yksi parhaista latauskartoista onkin Sähköautoilijat ry:n ylläpitämä latauskartta.fi https://latauskartta.fi

Ajoreittiä suunnitellessa kartasta tulee muistaa suodattaa pois omalle autolle sopimattomat lataustavat. Pikalataukset jakautuvat kahteen leiriin: CCS tai CHAdeMO. Useimmat latauspaikat tarjoavat molemmat vaihtoehdot.

Julkisia latauspisteitä, joiden teho on vähintään 50 kW, oli viime vuoden syyskuussa yhteensä yli sata. Latausasemien kasvumäärien arviointi on Liikennevirta Oy:n varatoimitusjohtaja Allan Ahlgrenin mukaan vaikeaa, koska mitään ilmoitusvelvollisuutta ei ole.

Helenin ja suomalaisten energiayhtiöiden omistama Virta sai joulukuussa lisää rahaa ja vauhtia, kun eurooppalainen energiajätti E.ON ilmoitti sijoittavansa sähköautojen latauspalveluita kehittävään yhtiöön.

– Ruuhka-Suomeen latausasemia varmaan tulee kaikista eniten, koska täällä on kaikista eniten (sähkö)autojakin, Ahlgren arvioi.

Samasta realismista Virta kertoo omassa oppaassaankin: ”Ehkä kerran vuodessa tehtävälle Lapin matkalle voidaan lainata naapurin autoa ja tehdä autovaihtokauppa muutaman päivän ajaksi? Tai voisiko ajomatkalla pysähtyä yön yli puolimatkaan?”

Opel Ampera-E

50 kilowatista 300:een

Tilanne kuitenkin muuttuu vähitellen, koska pikalatausnopeudet kasvavat. Valtaosa täyssähköautoista lataa tällä hetkellä parhaimmillaan 50 kW:n teholla, ja samaa tehoa tarjoavat useimmat pikalaturitkin. Nyt puolen tunnin vierailu sellaisella pikalaturilla tuo toimintamatkaa autosta ja ajonopeudesta riippuen vajaasta sadasta runsaaseen puoleentoista sataan kilometriin.

Tällä hetkellä yli 50 kilowatin tehoa hyödyntäviä autoja on markkinoilla vasta muutama, esimerkiksi Hyundai Kona Electric ja Jaguar I-Pace. Ensimmäinen 150 kilowatin lataukseen yltävä auto, Audi E-tron, saapuu markkinoille kevään aikana.

Autonvalmistajien horisontissa siintävät 300 kilowatin laturit, jotka teoriassa voivat tuoda 300 kilometriä toimintamatkaa vain varttitunnin latauksella.

Tällä hetkellä Suomen tehokkain laturi yltää 150 kilowattiin. Se on Fortum Charge & Driven yhteistyössä Suur-Seudun Osuuskaupan kanssa Lohjan ABC-asemalle loppuvuodesta 2018 avaama laturi.

Motolataus

Teknologiateollisuuden arvion mukaan ensimmäisten 300 kW:n latausasemien rakentaminen alkaa jo 2020. Samoihin aikoihin markkinoille alkaa saapua ensimmäisiä korkeateholatausta hyödyntäviä autojakin.

Euroopan matkailukin alkaa sujuvoitua: BMW:n, Daimlerin, Fordin ja Volkswagen Groupin yhteisyritys Ionity rakentaa Eurooppaan 400 kappaletta 300 kW latauspisteitä jo tämän vuoden aikana.

Poikkeuksen edellä mainittuihin tekee omia uriaan kulkeva sähköautopioneeri Tesla. Yhtiö on rakentanut vain sen omia autoja lataavan varsin kattavan Supercharger-verkoston, joka lataa parhaimmillaan 120 kW tehoon.

Latauspiste tuo asiakkaita

Sähköautoilijaa ei houkuta mennä varta vasten lataamaan, vaan akun toivotaan täyttyvän muun pysähdyksen ohessa.

Keskon tekemän tutkimuksen mukaan heidän asiakkaansa kokevat luontevimmaksi paikaksi auton lataamiseen kaupan. Konsernin K-Latausverkoston laajuus tuplautuu tänä vuonna.

Samaan luottaa myös Fortumin Charge & Drive. Se myy kaupoille ja muille toimijoille latausverkostoaan nimeenomaan sillä, että se tuo asiakasvirtaa. Pisteet sijaitsevatkin tunnetuimmin esimerkiksi ABC-asemilla.

Teksti: Moottorin toimitus Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli