Liikenne Liikennepolitiikka Uutinen 12.5.2021

Sähköautojen hankintatuki jatkumassa – ja korottumassa

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan neljää erilaista tukimallia vuosiksi 2022–2030. Uutena täsmäaseena olisi sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuet.

Liikenne- ja viestintäministeriössä käynnistyy lakihanke, joka koskee sähkö- ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen hankintatukia lähivuosiksi – ja mikä autonostajaa ilahduttavaa, myös tukisummien korottamista.

Vielä ei kuitenkaan kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa, sillä tukien rahoituksesta ei ole vielä päätetty. Tuet on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2022.

Valmistelun taustalla on tavoite uudistaa ajoneuvokantaa, mikä pienentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Uusia tukia olisivat sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuki ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki. Uudet tuet sekä nykyisten hankinta- ja konversiotukien jatkaminen ja tukisumman korottaminen ovat osa fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, josta valtioneuvosto teki äskettäin periaatepäätöksen.

Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Tavoitteena on kunnianhimoisesti nopeuttaa teknologista siirtymää, jotta nolla- ja vähäpäästöisten autojen osuus uusista myytävistä henkilöautoista kasvaa nykyisestä noin 20 prosentista mahdollisimman lähelle sataa prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Sähköauton hankintatuki jatkumassa

Ministeriön mukaan autojen energiatehokkuudella ja käyttövoimilla on keskeinen rooli liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Liikenteen käyttövoimamurros johtanee asteittain siihen, että polttomoottoriautoista luovutaan. Tähän liittyvät myös hankintatuet.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) väläytteli sähköautojen hankintatuen mahdollista laajenemista jo Moottorin aiemmassa haastattelussa.

Ministeriön vetämässä ja nyt julkistamassa lakihankkeessa valmistellaan neljää erilaista tukea, joista kiinnostavin kohta kuuluu ”nykyisen täyssähköautojen hankintatuen jatkaminen vuosina 2022–2025 ja tukisumman korottaminen”.

Määrärahaa tukiin ei ole kuitenkaan vielä olemassa, vaan määrärahat käsitellään suunnitellusti vuoden 2022 talousarvion sekä vuosien 2023–26 julkisen talouden suunnitelman yhteydessä.

Nykyisin täyssähköauton hankintatuen suuruus on 2 000 euroa. Yksityishenkilöille tarkoitettu sähköauton hankintatuki tuli voimaan vuoden 2018 alusta. Tukea on saanut uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja, joka sitoutuu vuokraamaan auton yksinomaan omaan käyttöönsä vähintään kolmeksi vuodeksi.

Pakettiautot ja kuorma-autot mukaan

Kokonaan uusi tukimuoto olisi hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille vuosina 2022–2025.

Valmistelussa on myös uusi hankintatuki sähkökäyttöisille kuorma-autoille sekä nykyisen kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkaminen ja korottaminen vuosiksi 2022–2030.

Aivan valtaosa maan pakettiautoista ja kuorma-autoista on diesel- tai bensiinikäyttöisiä. Liikenne- ja viestintäministeriö taustoittaa lakiaikeita perustelemalla, että kuorma-autojen osuus liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä on suuri ja hankintatuen avulla voitaisiin helpottaa myös yritysten siirtymistä pois fossiilisesta dieselistä. Kotimaan liikenteen päästöistä paketti- ja kuorma-autojen osuus on noin 41 prosenttia.

Neljäs tavoite lakihankkeessa on jatkaa nykyisiä konversiotukia bensiiniauton muuttamiseksi etanoli- tai kaasukäyttöiseksi vuosina 2022–2030.

Lakihanke etenee seuraavaksi lausuntokierrokselle eli eri tahojen arvioitavaksi loppukesästä 2021.

Jaa artikkeli

Keskustelu