1.4.2022 Liikenne Sähköautojen langatonta latausta aletaan kehittää Vantaalla – jo elokuussa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Destia sekä Electreon rakentavat Vantaalle sähköautojen langattoman latauksen, jonka tarkoituksena on kehittää ja testata autojen langatonta latausta kaupallisia latausmahdollisuuksia silmällä pitäen. Destia sekä israelilainen Electreon ovat sopineet yhteistyöstä sähköautojen langattoman latauspisteen rakentamisesta Vantaalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Destian Vantaan Kivistön toimipisteeseen rakennetaan parkkiruutu, jossa sähköautojen langatonta latausta testataan ja tutkitaan kaupallisesti saatavilla olevaan sähköautolla. Sähköautoon integroidaan Electreonin langattoman latauksen latausvastaanotin. – Aikataulu menee niin, että Q3:lla eli elokuun paikkeilla tätä aletaan tutkia, Destian sähköautolatausyksikön päällikkö Jere Jokinen kertoo Moottorille. Sähköautojen ongelma on tällä hetkellä se, että niiden lataus vie huomattavasti enemmän aikaa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen ja sähköautojen langattomasta latauksesta ennustetaan mahdollista ratkaisua ongelmaan. Tulevaisuudessa sähköautot voisivat latautua joko staattisesti, pysähdyksissä ollessaan tai dynaamisesti, liikkuessaan. Langattomassa latauksessa olemassa oleva ”töpseli-sähköauto” konvertoitaisi laitteilla, joka voisi ottaa sähkövirtaa vastaan tiessä tai parkkiruudussa olevasta sähköyksiköstä langattomasti. Lisäksi autotehtaat valmistautuvat kovaa vauhtia siihen, että sähköautot varustetaan tulevaisuudessa tekniikalla, joka pystyy ottamaan latausta vastaan langattomasti. Electreonin koetien rakentamista Tel Avivista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen Suomessa Destian kumppani, israelilainen Electreon on testannut langatonta latausta jo useassa kohteessa ympäri maailman. Destian kanssa aloitettava hanke on ensimmäinen Suomessa. Jokinen uskoo, että ensi talven aikana hankkeesta on saatavilla jo konkreettisia testituloksia. Sen jälkeen hanketta lähdetään laajentamaan mahdollisesti siten, että langatonta latausta aletaan hyödyntää kaupallisesta näkökulmasta, jo vuonna 2023. – Mitään olemassa olevia sopimuksia ei ole, eikä puhuta mistään isoista projekteista, mutta näkisin, että yksi mahdollinen kohde voisi silloin olla esimerkiksi taksien lataus lentoasemalla. Toinen voisi olla esimerkiksi logistiikkaan liittyvä kuljetusyhtiö, jossa langaton lataus tapahtuisi lastauslaiturilla, jossa sähkökaapeleiden vetäminen on hankalaa. Kolmas kohde voisi olla esimerkiksi HSL:n bussireitillä, Jokinen sanoo. Destia ylläpitää, suunnittelee ja rakennuttaa liikenneväyliä, joten hanke on myös siinä mielessä tärkeä, että samalla saadaan kokemuksia siitä, kuinka lataukseen liittyvä sähköjärjestelmä saadaan sijoitettua tien asfaltointiin. – Siihen, että tiet alkaisivat sähköistyä, menee kuitenkin aikaa, puhutaan vuodesta 2030, Jokinen sanoo. Ensi syksynä alkavan hankkeen tarkoituksena on tutkia myös sitä, kuinka langattomat latauslaitteet saadaan sijoitettua ja myös kaupallistettua olemassa oleviin sähköautoihin. Jokisen mukaan tavalliseen henkilöautoon sijoitettavia latauksen vastaanottoyksiköitä menee yksi, kaupunkiliikenteen bussiin puolestaan 6–8 kappaletta. Yksi langaton vastaanottoyksikkö pystyy vastaanottamaan sähkövirtaa 30–40 kilowattia. Langaton latauksen arvioidaan sopivan ensimmäisenä ammattiliikenteen tarpeisiin. Erityisesti ammattiliikenteeseen Jokinen uskoo, että langattomassa latauksessa on hyötyä erityisesti ammattiliikenteelle. Sähköiset tiejärjestelmät voivat myös auttaa vähentämään liikenteen päästöjä ja nopeuttaa sähköajoneuvojen yleistymistä. Destia ja Electreon pitävät kaupalliseen yhteistyöhön siirtymistä tulevaisuudessa mahdollisena. Silloin Electreonin langatonta latausjärjestelmää ja siihen liittyviä huolto ja ylläpitopitopalveluita tarjottaisiin osana Destian sähköajoneuvojen latauspalvelua. Destia tarjoaa tällä hetkellä sähköajoneuvojen latausratkaisuja yrityksille ja ammattiliikenteenharjoittajille. Destian asiakkaita tällä sektorilla ovat muun muassa linja-autoyhtiöt, logistiikkayritykset, autonvalmistajat sekä taksiyritykset. Destian palvelu yrityksille muodostuu muun muassa sähköinfrastruktuurista, latauslaitteista ja niiden etähallinnasta sekä laitteiston ylläpidosta. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Destia ja Electreon Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?