1.4.2022 Liikenne Sähköautojen langatonta latausta aletaan kehittää Vantaalla – jo elokuussa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Destia sekä Electreon rakentavat Vantaalle sähköautojen langattoman latauksen, jonka tarkoituksena on kehittää ja testata autojen langatonta latausta kaupallisia latausmahdollisuuksia silmällä pitäen. Destia sekä israelilainen Electreon ovat sopineet yhteistyöstä sähköautojen langattoman latauspisteen rakentamisesta Vantaalle.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Destian Vantaan Kivistön toimipisteeseen rakennetaan parkkiruutu, jossa sähköautojen langatonta latausta testataan ja tutkitaan kaupallisesti saatavilla olevaan sähköautolla. Sähköautoon integroidaan Electreonin langattoman latauksen latausvastaanotin.– Aikataulu menee niin, että Q3:lla eli elokuun paikkeilla tätä aletaan tutkia, Destian sähköautolatausyksikön päällikkö Jere Jokinen kertoo Moottorille.Sähköautojen ongelma on tällä hetkellä se, että niiden lataus vie huomattavasti enemmän aikaa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen ja sähköautojen langattomasta latauksesta ennustetaan mahdollista ratkaisua ongelmaan. Tulevaisuudessa sähköautot voisivat latautua joko staattisesti, pysähdyksissä ollessaan tai dynaamisesti, liikkuessaan.Langattomassa latauksessa olemassa oleva ”töpseli-sähköauto” konvertoitaisi laitteilla, joka voisi ottaa sähkövirtaa vastaan tiessä tai parkkiruudussa olevasta sähköyksiköstä langattomasti. Lisäksi autotehtaat valmistautuvat kovaa vauhtia siihen, että sähköautot varustetaan tulevaisuudessa tekniikalla, joka pystyy ottamaan latausta vastaan langattomasti.Electreonin koetien rakentamista Tel Avivista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen SuomessaDestian kumppani, israelilainen Electreon on testannut langatonta latausta jo useassa kohteessa ympäri maailman. Destian kanssa aloitettava hanke on ensimmäinen Suomessa.Jokinen uskoo, että ensi talven aikana hankkeesta on saatavilla jo konkreettisia testituloksia. Sen jälkeen hanketta lähdetään laajentamaan mahdollisesti siten, että langatonta latausta aletaan hyödyntää kaupallisesta näkökulmasta, jo vuonna 2023.– Mitään olemassa olevia sopimuksia ei ole, eikä puhuta mistään isoista projekteista, mutta näkisin, että yksi mahdollinen kohde voisi silloin olla esimerkiksi taksien lataus lentoasemalla. Toinen voisi olla esimerkiksi logistiikkaan liittyvä kuljetusyhtiö, jossa langaton lataus tapahtuisi lastauslaiturilla, jossa sähkökaapeleiden vetäminen on hankalaa. Kolmas kohde voisi olla esimerkiksi HSL:n bussireitillä, Jokinen sanoo.Destia ylläpitää, suunnittelee ja rakennuttaa liikenneväyliä, joten hanke on myös siinä mielessä tärkeä, että samalla saadaan kokemuksia siitä, kuinka lataukseen liittyvä sähköjärjestelmä saadaan sijoitettua tien asfaltointiin.– Siihen, että tiet alkaisivat sähköistyä, menee kuitenkin aikaa, puhutaan vuodesta 2030, Jokinen sanoo.Ensi syksynä alkavan hankkeen tarkoituksena on tutkia myös sitä, kuinka langattomat latauslaitteet saadaan sijoitettua ja myös kaupallistettua olemassa oleviin sähköautoihin. Jokisen mukaan tavalliseen henkilöautoon sijoitettavia latauksen vastaanottoyksiköitä menee yksi, kaupunkiliikenteen bussiin puolestaan 6–8 kappaletta. Yksi langaton vastaanottoyksikkö pystyy vastaanottamaan sähkövirtaa 30–40 kilowattia.Langaton latauksen arvioidaan sopivan ensimmäisenä ammattiliikenteen tarpeisiin.Erityisesti ammattiliikenteeseenJokinen uskoo, että langattomassa latauksessa on hyötyä erityisesti ammattiliikenteelle. Sähköiset tiejärjestelmät voivat myös auttaa vähentämään liikenteen päästöjä ja nopeuttaa sähköajoneuvojen yleistymistä.Destia ja Electreon pitävät kaupalliseen yhteistyöhön siirtymistä tulevaisuudessa mahdollisena. Silloin Electreonin langatonta latausjärjestelmää ja siihen liittyviä huolto ja ylläpitopitopalveluita tarjottaisiin osana Destian sähköajoneuvojen latauspalvelua.Destia tarjoaa tällä hetkellä sähköajoneuvojen latausratkaisuja yrityksille ja ammattiliikenteenharjoittajille. Destian asiakkaita tällä sektorilla ovat muun muassa linja-autoyhtiöt, logistiikkayritykset, autonvalmistajat sekä taksiyritykset. Destian palvelu yrityksille muodostuu muun muassa sähköinfrastruktuurista, latauslaitteista ja niiden etähallinnasta sekä laitteiston ylläpidosta.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Destia ja Electreon Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta