1.4.2022 Liikenne Sähköautojen langatonta latausta aletaan kehittää Vantaalla – jo elokuussa! Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Destia sekä Electreon rakentavat Vantaalle sähköautojen langattoman latauksen, jonka tarkoituksena on kehittää ja testata autojen langatonta latausta kaupallisia latausmahdollisuuksia silmällä pitäen. Destia sekä israelilainen Electreon ovat sopineet yhteistyöstä sähköautojen langattoman latauspisteen rakentamisesta Vantaalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Destian Vantaan Kivistön toimipisteeseen rakennetaan parkkiruutu, jossa sähköautojen langatonta latausta testataan ja tutkitaan kaupallisesti saatavilla olevaan sähköautolla. Sähköautoon integroidaan Electreonin langattoman latauksen latausvastaanotin. – Aikataulu menee niin, että Q3:lla eli elokuun paikkeilla tätä aletaan tutkia, Destian sähköautolatausyksikön päällikkö Jere Jokinen kertoo Moottorille. Sähköautojen ongelma on tällä hetkellä se, että niiden lataus vie huomattavasti enemmän aikaa kuin polttomoottoriauton tankkaaminen ja sähköautojen langattomasta latauksesta ennustetaan mahdollista ratkaisua ongelmaan. Tulevaisuudessa sähköautot voisivat latautua joko staattisesti, pysähdyksissä ollessaan tai dynaamisesti, liikkuessaan. Langattomassa latauksessa olemassa oleva ”töpseli-sähköauto” konvertoitaisi laitteilla, joka voisi ottaa sähkövirtaa vastaan tiessä tai parkkiruudussa olevasta sähköyksiköstä langattomasti. Lisäksi autotehtaat valmistautuvat kovaa vauhtia siihen, että sähköautot varustetaan tulevaisuudessa tekniikalla, joka pystyy ottamaan latausta vastaan langattomasti. Electreonin koetien rakentamista Tel Avivista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen Suomessa Destian kumppani, israelilainen Electreon on testannut langatonta latausta jo useassa kohteessa ympäri maailman. Destian kanssa aloitettava hanke on ensimmäinen Suomessa. Jokinen uskoo, että ensi talven aikana hankkeesta on saatavilla jo konkreettisia testituloksia. Sen jälkeen hanketta lähdetään laajentamaan mahdollisesti siten, että langatonta latausta aletaan hyödyntää kaupallisesta näkökulmasta, jo vuonna 2023. – Mitään olemassa olevia sopimuksia ei ole, eikä puhuta mistään isoista projekteista, mutta näkisin, että yksi mahdollinen kohde voisi silloin olla esimerkiksi taksien lataus lentoasemalla. Toinen voisi olla esimerkiksi logistiikkaan liittyvä kuljetusyhtiö, jossa langaton lataus tapahtuisi lastauslaiturilla, jossa sähkökaapeleiden vetäminen on hankalaa. Kolmas kohde voisi olla esimerkiksi HSL:n bussireitillä, Jokinen sanoo. Destia ylläpitää, suunnittelee ja rakennuttaa liikenneväyliä, joten hanke on myös siinä mielessä tärkeä, että samalla saadaan kokemuksia siitä, kuinka lataukseen liittyvä sähköjärjestelmä saadaan sijoitettua tien asfaltointiin. – Siihen, että tiet alkaisivat sähköistyä, menee kuitenkin aikaa, puhutaan vuodesta 2030, Jokinen sanoo. Ensi syksynä alkavan hankkeen tarkoituksena on tutkia myös sitä, kuinka langattomat latauslaitteet saadaan sijoitettua ja myös kaupallistettua olemassa oleviin sähköautoihin. Jokisen mukaan tavalliseen henkilöautoon sijoitettavia latauksen vastaanottoyksiköitä menee yksi, kaupunkiliikenteen bussiin puolestaan 6–8 kappaletta. Yksi langaton vastaanottoyksikkö pystyy vastaanottamaan sähkövirtaa 30–40 kilowattia. Langaton latauksen arvioidaan sopivan ensimmäisenä ammattiliikenteen tarpeisiin. Erityisesti ammattiliikenteeseen Jokinen uskoo, että langattomassa latauksessa on hyötyä erityisesti ammattiliikenteelle. Sähköiset tiejärjestelmät voivat myös auttaa vähentämään liikenteen päästöjä ja nopeuttaa sähköajoneuvojen yleistymistä. Destia ja Electreon pitävät kaupalliseen yhteistyöhön siirtymistä tulevaisuudessa mahdollisena. Silloin Electreonin langatonta latausjärjestelmää ja siihen liittyviä huolto ja ylläpitopitopalveluita tarjottaisiin osana Destian sähköajoneuvojen latauspalvelua. Destia tarjoaa tällä hetkellä sähköajoneuvojen latausratkaisuja yrityksille ja ammattiliikenteenharjoittajille. Destian asiakkaita tällä sektorilla ovat muun muassa linja-autoyhtiöt, logistiikkayritykset, autonvalmistajat sekä taksiyritykset. Destian palvelu yrityksille muodostuu muun muassa sähköinfrastruktuurista, latauslaitteista ja niiden etähallinnasta sekä laitteiston ylläpidosta. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Destia ja Electreon Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan