10.12.2015 Liikenne Sakot uhkaavat nousta – hallitus korottaisi liikenteen sakkoja huomattavasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallitusesitys ehdottaa sakkojen korottamista entisestään. Taustalla ovat taloudelliset, eivätkä liikenneturvallisuuteen liittyvät syyt. Hallitusesitys ehdottaa liikenteen sakotuksen korottamista entisestään. Taustalla ovat taloudelliset syyt, ei liikenneturvallisuus, mikä selviää lausunnolla olleesta hallitusesityksen luonnoksesta. Hallitus jatkaa valtiotalouden korjaamista kansalaisten sakkotuloilla. Viimeksi seuraamuksia tiukennettiin syyskuun alussa. Autoliitto tuomitsee hallitusesityksen jyrkästi. – Verotuksella ja rangaistuksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään. Rangaistuksella pitäisi olla yleisestävä vaikutus, joka on suhteessa teon yleisvaarallisuuteen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tiivistää. – Nyt rangaistuksia perustellaan valtiontaloudellisilla syillä. Asia on kestämätön oikeusvaltiossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylinopeus pahoinpitelyä rangaistavampaa Hallitus esittää 16–20 km/h ylinopeudesta määrättävän rikesakon korotusta 345 euroon. Jo 5–15 km/h ylinopeudesta määrättäisiin 210 euron rikesakko. Vertailun vuoksi keskimääräinen sakkoseuraamus alimmassa tuloluokassa pahoinpitelystä olisi 35 päiväsakkoa eli 315 euroa (nyt 210 euroa). Ylinopeudesta määrättävän rikesakon suuruus ei vastaa teon yleisvaarallisuutta, eikä yleistä oikeustajua. Hurjia päiväsakkoja Päiväsakoissa seuraamukset ovat vieläkin hurjempia. 2 500 euron nettokuukausituloilla 21 km/h ylinopeus 100 km/h alueella johtaa tällä hetkellä 370 euron rangaistukseen. Hallitusesityksen mukaan uusi rangaistus olisi 700 euroa. Uudistus laventaisi rike- ja päiväsakkojen välistä kuilua. Jatkossa 6 000 euron nettotuloilla 21 km/h ylinopeus 100 km/h alueella paikkaa valtiotaloutta 1870 eurolla, kun 1 km/h hitaammin selviäisi 345 euron sakoilla. Autoliitto ehdottaa rikesakon soveltamisalan laajentamista 20 km/h:sta 30 kilometriin tunnissa. Se poistaisi ankarat päiväsakkoseuraamukset, jotka tapahtuvat osin inhimillisistä syistä 20 km/h rajoitusmuutosten yhteydessä. ”Tavoite vain rahankeruu” Hallitus myöntää esityksessä suoraan, ettei sakkojen korotukselle ole liikenneturvallisuuteen liittyviä perusteita: “Rikesakkojen rahamäärät kaksinkertaistettiin 1 päivänä syyskuuta 2015 voimaan tulleella valtioneuvoston asetuksella (1081/2015). Asetuksen perustelumuistiossa arvioitiin, että liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut, eikä rikollisuustilanteen kehitys sinällään viittaa tarpeeseen korottaa rikesakkoja. Korotus oli osa hallituksen päättämiä julkisen talouden välttämättömiä sopeutustoimia (hallitusohjelman liite 6, s. 21), minkä vuoksi rikesakkoja korotettiin selvästi enemmän kuin mitä rahanarvon alentuminen tai sakotettujen tulojen kehitys olisi edellyttänyt.” Sakkojen korotukset eivät kuitenkaan näy valtion kasvaneina tuloina. Syyskuun 1. päivänä tehtyjen korotusten jälkeen sakotusmäärät ovat laskeneet. – Kun taloustavoitteet eivät toteudu, täytyy kysyä, millä keinoin tavoitteisiin päästään? Tavoitehan ei enää ole liikenneturvallisuuden parantaminen, vaan rahankeruu, Nieminen kyseenalaistaa. Autoliitto korostaa liikennevalvonnan tärkeyttä ja resurssien painottamista todellisiin ongelmiin, kuten ajokunnon valvontaan. Kansalaisten on helppo hyväksyä säännöt, seuraamukset ja valvonta, jos ne ovat tasapainossa. Nyt esitetyt muutokset seuraamusjärjestelmään eivät ole oikeusvaltion periaatteiden mukaisia. Riskinä on heikentää kansalaisten sääntökunnioitusta ja poliisin liikenneturvallisuustyölle antamaa arvostusta, Autoliitto pelkää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huonoja vaihtoehtoja Autoliitto pohtii lausunnossaan valtion keinoja varmistaa sakkotulojen kasvu. Vaihtoehdot eivät houkuta: puuttumiskynnyksen alentaminen laskisi ajonopeuksia entisestään. Sakkojen korotus taas kasvattaisi rikosten ja seuraamusten välistä kuilua. Tuloja voitaisiin lisätä myös alentamalla nopeusrajoituksia paikoissa, joissa liikenneympäristö ei tue alhaisempia rajoituksia. Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta