Tesla Model 3

Liikenne Liikennepolitiikka Uutinen 2.9.2022

Tulevan talven sähköpula – riittääkö virtaa myös sähköautoihin?

VTT:n tutkija: ”Koska sähköauto on aika joustava latauksen suhteen, voisi näissä ennakoiduissa huippukulutushetkissä – jotka yleensä ajoittuvat päiväsaikaan – välttää sähköautojen lataamista.”

Talvella voi olla edessä sähköpula, joka syntyy, kun tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan kulutusta. Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan poikkeuksellinen tilanne sähkömarkkinoilla aiheuttaa merkittäviä epävarmuuksia talven sähkön riittävyyden arviointiin.

Sota Euroopassa ja energiamarkkinoiden poikkeuksellinen tilanne on lisännyt sähkön saatavuuteen liittyviä epävarmuuksia. Suurten epävarmuuksien seurauksena suomalaisten on Fingridin mukaan syytä varautua tulevana talvena mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin sähkökatkoihin.

Talven kulutushuipputilanteessa sähkönkulutus voi nousta noin 15 100 megawattiin. Kotimaisella tuotannolla pystytään arviolta kattamaan parhaimmillaan 12 300 megawattia, jonka lisäksi on arvioitu, että käytössä on 600 megawattia tehoreserviä. Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitos korvaisi puuttuvan Venäjän tuonnin.

Fingrid tuo esiin, että samanaikaiset häiriöt merkittävissä sähkön tuotantolaitoksissa tai sähkönsiirtoyhteyksissä voivat aiheuttaa haasteita sähkön riittävyydelle. ”Kireä pakkasjakso, joka koettelee yhtäaikaisesti Suomea ja muita Itämeren alueen maita, aiheuttaa erityisen haastavan tilanteen. Tällöin sähkönkulutus on korkealla tasolla, ja tuontisähkön saatavuus voi vaarantua.”

Renault Captur E-tech

Kohinaa sähköautoilu-keskusteluissa

Mutta mitä sähköntuotannon haasteet tarkoittavat ladattavien autojen, eritoten täyssähköautojen, näkökulmasta?

VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen on havainnut, että talven sähkövarmuus on aiheuttanut viime aikoina kohinaa myös sähköautoiluun liittyvissä sosiaalisen median keskusteluissa.

– On pohdittu sitä, onko järkeä kasvattaa sähköautojen määrää, kun edessä on sähköpula.

Paakkinen muistuttaa, että ongelmana ovat nimenomaan huippukulutushetket, jolloin pahimmassa tapauksessa jouduttaisiin säännöstelemään sähköä kahden tunnin jaksoissa. Kahden tunnin kiertävä sähkökatkos ei Paakkisen arvion mukaan juurikaan vaikuta sähköautoilijoiden tilanteeseen, ellei sitten katkoihin sisällytetä julkisia latauskenttiä.

Sähköauto joustava latauksen suhteen

– Koska sähköauto on aika joustava latauksen suhteen, voisi näissä ennakoiduissa huippukulutushetkissä – jotka yleensä ajoittuvat päiväsaikaan – välttää sähköautojen lataamista. Pääasiassahan näin onkin jo nyt, koska valtaosa sähköautoilijoista lataa autoaan kotona öisin, Paakkinen toteaa.

Paakkisen mukaan tilannetta voi arvioida toisestakin näkökulmasta.

– Sähköautot itse asiassa voivat olla osa ratkaisua, eikä ongelmaa, kunhan eri autonvalmistajat kykenevät kehittämään tai päivittämään sähköautoihinsa kyvykkyyden myös virran ulossyöttöön ja siihen sopivat laturit myyntiin.

Voiko sähköautoilusta tulla bensa-autoilua kalliimpaa?

Moottori selvitti vastikään sähkön hinnannousun ja sähköautolla liikkumisen kustannuspaineita otsikolla Sähkön hinta nousee ripeästi – voiko sähköautoilusta tulla kohta bensa-autoilua kalliimpaa?

Artikkelin esimerkkilaskelmien mukaan, mikäli sähkön hinta nousee 65 senttiin kilowattitunnilta, nousevat täyssähköhenkilöauton (keskikulutus 20 kWh) energiakustannukset dieselautoa korkeammiksi. Bensiiniautoon verrattuna sähkön hinnan pitäisi nousta yli 80 senttiin kilowattitunnilta.

Lataussähkön hintakehityksen suhteen Paakkisen mukaan on ollut jopa hieman yllättävää, ettei sähköautojen lataushinnoissa ole suuremmin, ainakaan vielä, näkynyt sähkön hinnannousu.

– Toimijoilla on varmaankin taustaltaan pitkäkestoisia yhä voimassa olevia sähkösopimuksia tai liiketoimintamalli perustuu muuhun kuin pelkkään sähkön myymiseen.

Mercedes-Benz EQE

Mietityttääkö sähköpula, nämä vinkit talteen!

Energiapalveluyhtiö Väre muistutti vastikään sähkönsäästön ja kulutushuippujen välttämisen tärkeydestä. Syksyn lähestyessä sähkön kulutus kasvaa ja samaan aikaan sähkön tarjonta pysyy niukkana Euroopassa ja Suomessa. Sähkön säästäminen erityisesti huippukulutuksen aikaan, eli arkipäivien aamu- ja iltapäivän tunteina, on nyt ajankohtaista.

Väre muistuttaa keskinäisilmiöstä: kun sähkön kuluttajat vähentävät kulutustaan, sähkönmyyjät vähentävät sen ostamista, ja tarve kalliin sähkön tuottamiselle ja tuonnille vähenee.

Jos mahdollinen sähköpula mietityttää, niin kannattaa suunnata Fingridin kotisivuille, https://www.fingrid.fi/kantaverkko/tietoa-sahkopulasta/kysymyksia-ja-vastauksia/#voisiko-sahkoautojen-lataamista-rajoittaa-nyt-kun-on-pula-sahkosta  jossa on mainio kysymys/vastaus -osio.

Vastauksen saa muun muassa kysymyksiin miten sähköpula vaikuttaa sähkön hintaan sekä kauanko mahdolliset sähkökatkot voisivat kestää.

Voisiko sähköautojen lataamista rajoittaa nyt, kun on pula sähköstä?

Vastaus kuuluu seuraavasti:

”Normaalioloissa, kun katselemme Suomen sähköjärjestelmää kantaverkon tasolta, vastaus on yksinkertainen: sähköä riittää myös sähköautoille. Sähkön ollessa edullista, ei sähköstä ole pula ja sähköautoja ladataan sellaisina hetkenä, jolloin sähkö on edullista. Sähköautojen latausasemien yhteydessä ja sähköautoissa on älykkäitä latausratkaisuja, joiden avulla sähköautoja voi ladata niinä hetkinä, jolloin sähkönhinta on edullista. Tulevaisuudessa, kun tekniikka kehittyy, voidaan sähköautoja käyttää jopa tukemaan kantaverkkoa. Tällöin sähköä voidaan jopa ottaa sähköautojen akuista takaisinpäin kantaverkkoon.”

Mikä Fingrid?

Fingrid Oyj on suomalaisten kantaverkkoyhtiö: omistajina ovat Suomen valtio ja suomalaiset eläkeyhtiöt. Yhtiön keskeisin tehtävä on huolehtia siitä, että Suomi saa sähköä häiriöttä. Sähkön tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa. Yhtiön lakisääteinen tehtävä on pitää tästä huoli 24/7. Tämän ohella Fingrid edistää puhdasta ja markkinaehtoista sähköjärjestelmää.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli