2.9.2022 Liikenne Tulevan talven sähköpula – riittääkö virtaa myös sähköautoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n tutkija: ”Koska sähköauto on aika joustava latauksen suhteen, voisi näissä ennakoiduissa huippukulutushetkissä – jotka yleensä ajoittuvat päiväsaikaan – välttää sähköautojen lataamista.” Talvella voi olla edessä sähköpula, joka syntyy, kun tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan kulutusta. Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan poikkeuksellinen tilanne sähkömarkkinoilla aiheuttaa merkittäviä epävarmuuksia talven sähkön riittävyyden arviointiin.Sota Euroopassa ja energiamarkkinoiden poikkeuksellinen tilanne on lisännyt sähkön saatavuuteen liittyviä epävarmuuksia. Suurten epävarmuuksien seurauksena suomalaisten on Fingridin mukaan syytä varautua tulevana talvena mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin sähkökatkoihin.Talven kulutushuipputilanteessa sähkönkulutus voi nousta noin 15 100 megawattiin. Kotimaisella tuotannolla pystytään arviolta kattamaan parhaimmillaan 12 300 megawattia, jonka lisäksi on arvioitu, että käytössä on 600 megawattia tehoreserviä. Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitos korvaisi puuttuvan Venäjän tuonnin.Fingrid tuo esiin, että samanaikaiset häiriöt merkittävissä sähkön tuotantolaitoksissa tai sähkönsiirtoyhteyksissä voivat aiheuttaa haasteita sähkön riittävyydelle. ”Kireä pakkasjakso, joka koettelee yhtäaikaisesti Suomea ja muita Itämeren alueen maita, aiheuttaa erityisen haastavan tilanteen. Tällöin sähkönkulutus on korkealla tasolla, ja tuontisähkön saatavuus voi vaarantua.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohinaa sähköautoilu-keskusteluissaMutta mitä sähköntuotannon haasteet tarkoittavat ladattavien autojen, eritoten täyssähköautojen, näkökulmasta?VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen on havainnut, että talven sähkövarmuus on aiheuttanut viime aikoina kohinaa myös sähköautoiluun liittyvissä sosiaalisen median keskusteluissa.– On pohdittu sitä, onko järkeä kasvattaa sähköautojen määrää, kun edessä on sähköpula.Paakkinen muistuttaa, että ongelmana ovat nimenomaan huippukulutushetket, jolloin pahimmassa tapauksessa jouduttaisiin säännöstelemään sähköä kahden tunnin jaksoissa. Kahden tunnin kiertävä sähkökatkos ei Paakkisen arvion mukaan juurikaan vaikuta sähköautoilijoiden tilanteeseen, ellei sitten katkoihin sisällytetä julkisia latauskenttiä.Sähköauto joustava latauksen suhteen– Koska sähköauto on aika joustava latauksen suhteen, voisi näissä ennakoiduissa huippukulutushetkissä – jotka yleensä ajoittuvat päiväsaikaan – välttää sähköautojen lataamista. Pääasiassahan näin onkin jo nyt, koska valtaosa sähköautoilijoista lataa autoaan kotona öisin, Paakkinen toteaa.Paakkisen mukaan tilannetta voi arvioida toisestakin näkökulmasta.– Sähköautot itse asiassa voivat olla osa ratkaisua, eikä ongelmaa, kunhan eri autonvalmistajat kykenevät kehittämään tai päivittämään sähköautoihinsa kyvykkyyden myös virran ulossyöttöön ja siihen sopivat laturit myyntiin.Voiko sähköautoilusta tulla bensa-autoilua kalliimpaa?Moottori selvitti vastikään sähkön hinnannousun ja sähköautolla liikkumisen kustannuspaineita otsikolla Sähkön hinta nousee ripeästi – voiko sähköautoilusta tulla kohta bensa-autoilua kalliimpaa?Artikkelin esimerkkilaskelmien mukaan, mikäli sähkön hinta nousee 65 senttiin kilowattitunnilta, nousevat täyssähköhenkilöauton (keskikulutus 20 kWh) energiakustannukset dieselautoa korkeammiksi. Bensiiniautoon verrattuna sähkön hinnan pitäisi nousta yli 80 senttiin kilowattitunnilta.Lataussähkön hintakehityksen suhteen Paakkisen mukaan on ollut jopa hieman yllättävää, ettei sähköautojen lataushinnoissa ole suuremmin, ainakaan vielä, näkynyt sähkön hinnannousu.– Toimijoilla on varmaankin taustaltaan pitkäkestoisia yhä voimassa olevia sähkösopimuksia tai liiketoimintamalli perustuu muuhun kuin pelkkään sähkön myymiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMietityttääkö sähköpula, nämä vinkit talteen!Energiapalveluyhtiö Väre muistutti vastikään sähkönsäästön ja kulutushuippujen välttämisen tärkeydestä. Syksyn lähestyessä sähkön kulutus kasvaa ja samaan aikaan sähkön tarjonta pysyy niukkana Euroopassa ja Suomessa. Sähkön säästäminen erityisesti huippukulutuksen aikaan, eli arkipäivien aamu- ja iltapäivän tunteina, on nyt ajankohtaista.Väre muistuttaa keskinäisilmiöstä: kun sähkön kuluttajat vähentävät kulutustaan, sähkönmyyjät vähentävät sen ostamista, ja tarve kalliin sähkön tuottamiselle ja tuonnille vähenee.Jos mahdollinen sähköpula mietityttää, niin kannattaa suunnata Fingridin kotisivuille, https://www.fingrid.fi/kantaverkko/tietoa-sahkopulasta/kysymyksia-ja-vastauksia/#voisiko-sahkoautojen-lataamista-rajoittaa-nyt-kun-on-pula-sahkosta jossa on mainio kysymys/vastaus -osio.Vastauksen saa muun muassa kysymyksiin miten sähköpula vaikuttaa sähkön hintaan sekä kauanko mahdolliset sähkökatkot voisivat kestää.Voisiko sähköautojen lataamista rajoittaa nyt, kun on pula sähköstä?Vastaus kuuluu seuraavasti:”Normaalioloissa, kun katselemme Suomen sähköjärjestelmää kantaverkon tasolta, vastaus on yksinkertainen: sähköä riittää myös sähköautoille. Sähkön ollessa edullista, ei sähköstä ole pula ja sähköautoja ladataan sellaisina hetkenä, jolloin sähkö on edullista. Sähköautojen latausasemien yhteydessä ja sähköautoissa on älykkäitä latausratkaisuja, joiden avulla sähköautoja voi ladata niinä hetkinä, jolloin sähkönhinta on edullista. Tulevaisuudessa, kun tekniikka kehittyy, voidaan sähköautoja käyttää jopa tukemaan kantaverkkoa. Tällöin sähköä voidaan jopa ottaa sähköautojen akuista takaisinpäin kantaverkkoon.” Mikä Fingrid? Fingrid Oyj on suomalaisten kantaverkkoyhtiö: omistajina ovat Suomen valtio ja suomalaiset eläkeyhtiöt. Yhtiön keskeisin tehtävä on huolehtia siitä, että Suomi saa sähköä häiriöttä. Sähkön tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa. Yhtiön lakisääteinen tehtävä on pitää tästä huoli 24/7. Tämän ohella Fingrid edistää puhdasta ja markkinaehtoista sähköjärjestelmää. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Fingrid, VTT, Väre Oy a:4:{i:0;s:6:"119886";i:1;s:6:"119919";i:2;s:6:"111171";i:3;s:6:"116433";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle