27.10.2020

Työryhmä: biopolttoaineet ovat mahdollisuus, mutta eivät ongelmattomia

Neste_My

Liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisen keinoja tarkasteleva fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä julkaisemassa loppuraportissa tarkastellaan myös biopolttoaineiden mahdollisuuksia – ja uhkia.

Liikenne- ja viestintäministeriö esitti tänään fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin, jossa esitetään keinoja Suomen liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Työkaluja tavoitteeseen on useita, kuten bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittaminen, energiatehokkuuden parantaminen, ja sähköautojen määrän lisääminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mahdollisuuksia…

Yhtenä keinona bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittamiseksi mainitaan biopolttoaineet ja muut uusiutuvat nestemäiset polttoaineet. Biopolttoaineita voidaan valmistaa esimerkiksi biojätteistä, biomassoista ja prosessitähteistä.

Jo nykyisen lainsäädännön mukaan 30 prosenttia kaikesta liikenteeseen myydystä polttoaineesta tulee olla biopolttoainetta vuonna 2030. Näiden avulla saavutettavaksi päästövähenemäksi arvioidaan noin 1,8 miljoonaa tonnia.

Biopolttoaineiden määrän lisäämisellä voidaan työryhmän mukaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä liikenteessä myös lyhyellä aikavälillä.

…ja uhkia

Haasteeksi biopolttoaineiden laajamittaiselle käytölle nousee työryhmän mukaan raaka-aineiden rajallinen saatavuus, sillä biojätteitä ja -tähteitä on tarjolla vain rajallisesti. Metsäpohjaisiin raaka-aineisiin kerrotaan liittyvän riski metsien hiilinielujen pienenemisestä – eli metsien kaataminen biopolttoaineiden tuotannon vuoksi lisäisi päästöjä hiilinielujen vähenemisen vuoksi.

Hiilinielujen pieneneminen katsotaankin EU-lainsäädännössä lisäpäästöksi, joka on katettava lisäpäästövähennyksillä – tämä voisi siis tarkoittaa suurempaa liikenteen päästönvähennystavoitetta. Tämän vuoksi biopolttoaineiden tuotannossa tulee työryhmän mukaan hyödyntää maksimaalisesti yhdyskunnan ja maatalouden jätteitä.

Työryhmän mukaan biopolttoaineiden käytön negatiivisten ilmasto- ja ympäristövaikutusten riski on olemassa jo vuoden 2030 biopolttoainemäärillä riippuen siitä, mitä raaka-aineita tuotantoon käytetään. Riskit myös luonnollisesti kasvavat, jos määrää kasvatetaan vuoteen 2045 mennessä, jolloin tavoitteena on täysin hiilineutraali liikenne.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat