27.10.2020 Liikenne Työryhmä: biopolttoaineet ovat mahdollisuus, mutta eivät ongelmattomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisen keinoja tarkasteleva fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä julkaisemassa loppuraportissa tarkastellaan myös biopolttoaineiden mahdollisuuksia – ja uhkia. Liikenne- ja viestintäministeriö esitti tänään fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin, jossa esitetään keinoja Suomen liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Työkaluja tavoitteeseen on useita, kuten bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittaminen, energiatehokkuuden parantaminen, ja sähköautojen määrän lisääminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mahdollisuuksia… Yhtenä keinona bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittamiseksi mainitaan biopolttoaineet ja muut uusiutuvat nestemäiset polttoaineet. Biopolttoaineita voidaan valmistaa esimerkiksi biojätteistä, biomassoista ja prosessitähteistä. Jo nykyisen lainsäädännön mukaan 30 prosenttia kaikesta liikenteeseen myydystä polttoaineesta tulee olla biopolttoainetta vuonna 2030. Näiden avulla saavutettavaksi päästövähenemäksi arvioidaan noin 1,8 miljoonaa tonnia. Biopolttoaineiden määrän lisäämisellä voidaan työryhmän mukaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä liikenteessä myös lyhyellä aikavälillä. …ja uhkia Haasteeksi biopolttoaineiden laajamittaiselle käytölle nousee työryhmän mukaan raaka-aineiden rajallinen saatavuus, sillä biojätteitä ja -tähteitä on tarjolla vain rajallisesti. Metsäpohjaisiin raaka-aineisiin kerrotaan liittyvän riski metsien hiilinielujen pienenemisestä – eli metsien kaataminen biopolttoaineiden tuotannon vuoksi lisäisi päästöjä hiilinielujen vähenemisen vuoksi. Hiilinielujen pieneneminen katsotaankin EU-lainsäädännössä lisäpäästöksi, joka on katettava lisäpäästövähennyksillä – tämä voisi siis tarkoittaa suurempaa liikenteen päästönvähennystavoitetta. Tämän vuoksi biopolttoaineiden tuotannossa tulee työryhmän mukaan hyödyntää maksimaalisesti yhdyskunnan ja maatalouden jätteitä. Työryhmän mukaan biopolttoaineiden käytön negatiivisten ilmasto- ja ympäristövaikutusten riski on olemassa jo vuoden 2030 biopolttoainemäärillä riippuen siitä, mitä raaka-aineita tuotantoon käytetään. Riskit myös luonnollisesti kasvavat, jos määrää kasvatetaan vuoteen 2045 mennessä, jolloin tavoitteena on täysin hiilineutraali liikenne. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Kovat keinot esillä: bensan ja dieselin kulutus puoliksi, sähköautoista valtavirtaa Autoliitto: uhkana polttoaineiden hinnannousu – ennakoimattomasti Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?