27.10.2020 Liikenne Työryhmä: biopolttoaineet ovat mahdollisuus, mutta eivät ongelmattomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisen keinoja tarkasteleva fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä julkaisemassa loppuraportissa tarkastellaan myös biopolttoaineiden mahdollisuuksia – ja uhkia. Liikenne- ja viestintäministeriö esitti tänään fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin, jossa esitetään keinoja Suomen liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Työkaluja tavoitteeseen on useita, kuten bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittaminen, energiatehokkuuden parantaminen, ja sähköautojen määrän lisääminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mahdollisuuksia… Yhtenä keinona bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittamiseksi mainitaan biopolttoaineet ja muut uusiutuvat nestemäiset polttoaineet. Biopolttoaineita voidaan valmistaa esimerkiksi biojätteistä, biomassoista ja prosessitähteistä. Jo nykyisen lainsäädännön mukaan 30 prosenttia kaikesta liikenteeseen myydystä polttoaineesta tulee olla biopolttoainetta vuonna 2030. Näiden avulla saavutettavaksi päästövähenemäksi arvioidaan noin 1,8 miljoonaa tonnia. Biopolttoaineiden määrän lisäämisellä voidaan työryhmän mukaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä liikenteessä myös lyhyellä aikavälillä. …ja uhkia Haasteeksi biopolttoaineiden laajamittaiselle käytölle nousee työryhmän mukaan raaka-aineiden rajallinen saatavuus, sillä biojätteitä ja -tähteitä on tarjolla vain rajallisesti. Metsäpohjaisiin raaka-aineisiin kerrotaan liittyvän riski metsien hiilinielujen pienenemisestä – eli metsien kaataminen biopolttoaineiden tuotannon vuoksi lisäisi päästöjä hiilinielujen vähenemisen vuoksi. Hiilinielujen pieneneminen katsotaankin EU-lainsäädännössä lisäpäästöksi, joka on katettava lisäpäästövähennyksillä – tämä voisi siis tarkoittaa suurempaa liikenteen päästönvähennystavoitetta. Tämän vuoksi biopolttoaineiden tuotannossa tulee työryhmän mukaan hyödyntää maksimaalisesti yhdyskunnan ja maatalouden jätteitä. Työryhmän mukaan biopolttoaineiden käytön negatiivisten ilmasto- ja ympäristövaikutusten riski on olemassa jo vuoden 2030 biopolttoainemäärillä riippuen siitä, mitä raaka-aineita tuotantoon käytetään. Riskit myös luonnollisesti kasvavat, jos määrää kasvatetaan vuoteen 2045 mennessä, jolloin tavoitteena on täysin hiilineutraali liikenne. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Kovat keinot esillä: bensan ja dieselin kulutus puoliksi, sähköautoista valtavirtaa Autoliitto: uhkana polttoaineiden hinnannousu – ennakoimattomasti Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe