27.10.2020 Liikenne Työryhmä: biopolttoaineet ovat mahdollisuus, mutta eivät ongelmattomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisen keinoja tarkasteleva fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä julkaisemassa loppuraportissa tarkastellaan myös biopolttoaineiden mahdollisuuksia – ja uhkia. Liikenne- ja viestintäministeriö esitti tänään fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportin, jossa esitetään keinoja Suomen liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Työkaluja tavoitteeseen on useita, kuten bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittaminen, energiatehokkuuden parantaminen, ja sähköautojen määrän lisääminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisuuksia…Yhtenä keinona bensiinin ja dieselin kulutuksen puolittamiseksi mainitaan biopolttoaineet ja muut uusiutuvat nestemäiset polttoaineet. Biopolttoaineita voidaan valmistaa esimerkiksi biojätteistä, biomassoista ja prosessitähteistä.Jo nykyisen lainsäädännön mukaan 30 prosenttia kaikesta liikenteeseen myydystä polttoaineesta tulee olla biopolttoainetta vuonna 2030. Näiden avulla saavutettavaksi päästövähenemäksi arvioidaan noin 1,8 miljoonaa tonnia.Biopolttoaineiden määrän lisäämisellä voidaan työryhmän mukaan saavuttaa huomattavia päästövähennyksiä liikenteessä myös lyhyellä aikavälillä.…ja uhkiaHaasteeksi biopolttoaineiden laajamittaiselle käytölle nousee työryhmän mukaan raaka-aineiden rajallinen saatavuus, sillä biojätteitä ja -tähteitä on tarjolla vain rajallisesti. Metsäpohjaisiin raaka-aineisiin kerrotaan liittyvän riski metsien hiilinielujen pienenemisestä – eli metsien kaataminen biopolttoaineiden tuotannon vuoksi lisäisi päästöjä hiilinielujen vähenemisen vuoksi.Hiilinielujen pieneneminen katsotaankin EU-lainsäädännössä lisäpäästöksi, joka on katettava lisäpäästövähennyksillä – tämä voisi siis tarkoittaa suurempaa liikenteen päästönvähennystavoitetta. Tämän vuoksi biopolttoaineiden tuotannossa tulee työryhmän mukaan hyödyntää maksimaalisesti yhdyskunnan ja maatalouden jätteitä.Työryhmän mukaan biopolttoaineiden käytön negatiivisten ilmasto- ja ympäristövaikutusten riski on olemassa jo vuoden 2030 biopolttoainemäärillä riippuen siitä, mitä raaka-aineita tuotantoon käytetään. Riskit myös luonnollisesti kasvavat, jos määrää kasvatetaan vuoteen 2045 mennessä, jolloin tavoitteena on täysin hiilineutraali liikenne.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Kovat keinot esillä: bensan ja dieselin kulutus puoliksi, sähköautoista valtavirtaa Autoliitto: uhkana polttoaineiden hinnannousu – ennakoimattomasti Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”