10.2.2023 Liikenne Vakavasti loukkaantuneita paljon enemmän kuin tilastot kertovat Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä OTIn Liikenneturvallisuusjohtaja: valtaosa vakavista loukkaantumisista liikenteessä jää liikenneturvallisuuden kehittämisen näkökulmasta tietopimentoon. Virallisen tilaston mukaan vuonna 2020 tieliikenneonnettomuuksissa Suomessa kuoli 223 ihmistä ja loukkaantui vakavasti 408 ihmistä. – Todellinen liikenteessä vakavasti loukkaantuneiden määrä voi olla jopa 1 500 ihmisen tienoilla, OTIn Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari arvioi. Vammautumiset liikenneonnettomuuksissa tilastoituvat monen eri tahon toimesta ja erilaisin luokitteluin, joten kokonaiskuva liikenteen turvallisuudesta jää hämäräksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuolonkolarit tutkitaan tarkoin Suomessa tutkitaan kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tarkoin, mutta liikenteessä loukkaantumisista – myös vakavista loukkaantumista – ei saada samalla tavoin kattavaa ja yhteismitallista tietoa, jota voitaisiin käyttää ymmärryksen lisäämiskeksi ja liikenteen turvallisuuden kehittämiseksi. Ongelmana on, että vammautumiset liikenneonnettomuuksissa tilastoituvat monen eri viranomaistahon toimesta ja erilaisin luokitteluin. Haasteena on, ettei kenelläkään ole ajantasaista ja kattavaa kokonaiskuvaa liikenneturvallisuudesta vammautumisten näkökulmasta. – Puutteellisen tilastoinnin vuoksi liikenneturvallisuutta edistävän päätöksenteon tueksi ei ole ollut käytettävissä riittävästi tietoa, Parkkari kritisoi. Ongelmaan on herätty ja siihen ollaan kehittämässä ratkaisua. Tietoja kerää moni taho Liikenneonnettomuuksista kerääntyy monenlaista tietoa vammautumisista ja monen eri toimijan toimesta. Tiedot kerääntyvät osittain eri paikkoihin ja osittain eri lailla luokiteltuina, jolloin eri tahojen keräämien tietojen vertailtavuus tai sujuva ristikkäiskäyttö on haasteellista. OTI on tuonut esiin, kokonaiskuvaa liikenteessä vakavasti vammautuneista on vaikea muodostaa, sillä onnettomuustieto on hajallaan useilla eri toimijoilla. Parkkari tähdentää, että vakavien vammautumisten tietopohja on liian ohut monissa muissakin maissa ja EU-sisällä. – Tämä ei ole vain Suomen haasteena. Ruotsissa sitä vastoin ollaan etenkin poliisin ja sairaaloiden välisessä yhteistyössä ja tiedonvaihdossa meitä pidemmällä, Parkkari myöntää. Poliisin tietoon tulee vain osa Suomen virallista tieliikenneonnettomuustilastoa ylläpitää Tilastokeskus. Tilasto perustuu poliisin tietoon tulleisiin onnettomuuksiin, eikä poliisi käy likikään kaikissa tapauksissa paikalla. Tilastossa on paljon hyvää taustatietoa esimerkiksi onnettomuuspaikasta, osallisista ja olosuhteista, mutta likikään kaikki onnettomuustieto ei kuitenkaan kirjaudu osaksi tilastoja, muistuttaa Väyläviraston tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen. Hän on myös vammautumisiin johtaneiden onnettomuuksien tutkijalautakunnan puheenjohtaja. – Ongelma on, että tilasto kattaa vain osan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista, koska poliisi ei käy kaikissa onnettomuuksissa paikalla, Airaksinen linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilastojen valmistuminen kestää Yksi haaste on tietojen kokoamisviive: tiedot vakavasti loukkaantuneista päivittyvät tilastoihin kokonaisuutena hieman yli vuoden viiveellä: tammikuussa 2023 valmistuvat käyttöön vuoden 2021 tiedot. – Olisi toivottavaa, että tätä viivettä saataisiin lyhennettyä esimerkiksi niin, että terveydenhuollosta saisi vakavaan vammautumiseen liittyviä tietoja nopeammin esimerkiksi ennakkotietoina käyttöön. Nykymallilla on vaikea päättää liikenneturvallisuuden vaatimista korjaavista toimenpiteistä tarpeeksi ajoissa, jotta toimet olisivat myös vaikuttavia, Airaksinen erittelee. Tilastoihin viemättä jää hyvin paljon erityisesti polkupyöräilijöiden, mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden loukkaantumiseen johtaneita yksittäisonnettomuuksia, mutta myös muiden tienkäyttäjäryhmien tapaturmia. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) arvioiden mukaan vakavaan vammautumiseen johtavia onnettomuuksia tapahtuu vuosittain yli tuhat. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Tilastokeskus / Tieliikenneonnettomuustilasto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?