Liikenne | Uutinen | 28.5.2016

Volkswagenin takaisinkutsut etenevät kaksilitraisiin

Volkswagenin päästöhuijausskandaalin takaisinkutsut etenevät.

Jaa artikkeli

Ensimmäisenä vuorossa ovat Volkswagen-konsernin kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetut Volkswagen Golfit ja Amarokit sekä Audit A4, A5 ja Q5.

Saksan ajoneuvovirasto KBA on myöntänyt Volkswagenille luvan aloittaa päästöhuijausskandaaliin kuuluvien uusien automallien takaisinkutsut. Korjattavan auton ohjelmistopäivityksessä moottorinohjainlaite päivitetään siten, että auton päästöt vastaavat tyyppihyväksynnän mukaisia arvoja.

1 500 autoa

Nyt korjaustoimien kohteena ovat kaksilitraisella dieselmoottorilla varustetut Volkswagen Golf ja Amarok sekä Audit A4, A5 ja Q5.

Kirjeet takaisinkutsuista ovat lähteneet, mutta kaikissa näiden automallien moottori-/vaihteistoversioissa takaisinkutsu ei ala samanaikaisesti eri moottorinohjainlaitteiden suuren määrän vuoksi. Nyt kirjeen saa noin 1 500 autoilijaa.

Puolen tunnin korjaus

Maahantuojan arvion mukaan kunkin auton korjaustoimenpide kestää 30 minuutista tuntiin.

– Kirjeen saatuaan asiakas voi varata ajan valtuutettuun merkkihuoltoon. Vaivattomimmin korjaus hoituu huoltokäynnin yhteydessä. Maksuton korjaustoimenpide voidaan tehdä vain valtuutetussa merkkihuollossa, kertoo VV-Auto Groupin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo.

Kun korjaukset on tehty, asiakas saa mukaansa todistuksen, jossa Volkswagen AG vakuuttaa, että toimenpiteet eivät vaikuta korjatun auton polttoaineenkulutukseen, moottorin tehoon, hiilidioksidipäästöihin, ajokäyttäytymiseen tai akustiikkaan.

Passatia odotellessa

Lähitulevaisuudessa takaisinkutsukirjeitä lähtee moneen kotiin, sillä seuraavaksi odotellaan Saksan viranomaiselta lupaa aloittaa Passatia koskevat korjaustoimet. Automalli on Suomessa varsin suosittu.

– Passatia koskevien takaisinkutsujen alkamisessa on kyse muutamista viikoista, joten kirjeet saattavat lähteä asiakkaille jo ennen juhannusta, Karjalainen arvioi.

Katsastusta ei tarvitse lykätä

Riitta Karjalainen kertoo, että päästökohun alkuvaiheessa osa suomalaisautoilijoista otti itse yhteyttä maahantuojaan ja kyseli koska oman auton korjaustoimet alkavat, mutta nyttemmin tämänkaltainen aktiivisuus on laantunut.

– Nyt kyselyt ovat harvinaisia, asiakkaat tietävät rauhassa odotella takaisinkutsukirjettä. He myös tietävät, että auto on teknisesti kunnossa ja sillä voi ajaa. Eikä katsastukseen menoa tarvitse lykätä keskeneräisen takaisinkutsukampanjan vuoksi, Karjalainen tähdentää.

Maaliskuun alussa VTT toi julki epäilynsä, että takaisinkutsut voivat olla suomalaisten Volkswageneiden kohdalla turhia. Korjaamatonta ajoneuvoa ei saa kuitenkaan enää katsastettua vuonna 2018.

Jaa artikkeli

Keskustelu