30.11.2020

Lisää aasialaisia logonvaihdoksia: onko Mazda 2 tulevaisuudessa Toyota Yaris?

Toyota Yaris Hybrid

Toyotan hybridit kiinnostavat – sillä kuluttajien lisäksi myös muut autonvalmistajat haluavat lainata hybridimalleja omien päästövähennysten tavoitteluun. Suzukin lisäksi Euroopassa saatetaan nähdä jatkossa myös Mazdan logolla varustettuja Toyotia.

Automaailmassa on tuttua valmistajien keskeiset yhteistyöt, jotka ovat usein tarkoittaneet saman auton myymistä useammalla eri nimellä. Nimi muutettu -juttusarjassa esittelemme useita esimerkkejä tällaisista tapauksista. Viimeisimpänä näytöksenä tästä on markkinoillemme saapuneet Suzuki Swace ja Across, jotka ovat logonvaihdoksen saaneet Toyota Corolla ja RAV4.

Japanilaisvalmistaja on harrastanut myös logonvaihdoksia toiseen suuntaa: esimerkiksi Yhdysvalloissa Toyota Yaris on oikeasti Mazda 2, jota on muokattu puskureilla, logoilla ja muilla pienillä yksityiskohdilla hieman toyotamaisemmaksi. Euroopassa saattaa olla tulevaisuudessa päinvastainen tilanne, sillä Autocarin mukaan Mazda on suunnitellut tarjoavansa Euroopassa kahden seuraavan vuoden sisällä mallia, joka pohjautuu Yaris Hybridiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöt alas Toyotan hybridillä

Mazdan pitämässä esityksessä ehdotettiin, että mallia rakennettaisiin Mazdalle Toyotan toimesta, todennäköisimmin Yariksen kanssa samalla tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Hybridivoimalinjainen viistoperä helpottaisi Mazdan pääsyä EU:n CO2-päästötavoitteisiin.

Autocarin mukaan Mazdan Yaris-pohjainen malli voisi korvata nykyisen vuonna 2014 markkinoille saapuneen Mazda 2:n, joka ei tarjoa kuluttajille toistaiseksi hybridivoimalinjaa. Mahdollista on myös, että viistoperät olisivat jonkin aikaa markkinoilla samanaikaisesti.

Jos mallin tuotanto siirtyisi Toyotan vastuulle, se tuskin tulisi tarjoamaan Mazdan kipinäohjattua puristussytytteistä Skyactiv -teknologiaa.

Iso-Britannian Mazda ei suostunut antamaan Autocarille kommenttia Toyota-pohjaisen mallin ajankohdasta tai siitä, tuleeko malli korvaamaan nykyisen Mazda 2:n. Saarivaltion valmistajan edustaja oli tyytynyt vastaamaan, että Mazda on todennut Toyotan hybridijärjestelmän olevan optimiratkaisu alueellisiin tarpeisiin ja vaatimuksiin.

– Tämä yhteistyö on seurausta keskusteluista, jotka perustuvat Toyota-Mazda -kumppanuuteemme käyttää molempien yritysten liiketoiminnan resursseja tehokkaasti, mutta kunnioittaen samalla molempien tuotemerkkejä ja henkilöstön riippumattomuutta, Mazdalta oltiin todettu.

Lähde: Autocar Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat