5.11.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Swace on Suomen suosituin auto, vain nimi on muutettu. Suzuki Swace, se voisi olla Suomen myydyin auto. Siinä on kaikki ainekset, mistä me pidämme: se on tilava farmari, se on taloudellinen ja siten matalaveroinen hybridi ja sillä on luotettava maine.Kaikki tämä tietysti siksi, että Suzuki Swacen takaa löytää tuttu farmarikorinen Toyota Corolla. Autot ovat niin samat, että Suzuki jopa lainaa Toyotan käyttämää termiä ”itselataava hybridi”!Uutuus on saapunut myyntiin myös Suomeen, ja koeajokokemukset saamme loppukuusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuzuki vai Toyota?Swace on aina 1.8-litraisella moottorilla varustettu ja edullisin GL+-varustelu alkaa 29 390 eurosta. Parempi GLX-varustelu nostaa hinnan 31 590 euroon. Vertailun vuoksi ”aidon Toyotan” saa farmarikorisena 27 991 eurolla, jos automyyjältä tinkaa auton edullisimmalla mahdollisella hinnalla.Nimenvaihdon takana on kahden konsernin yhteistyö. Toyota jopa osti Suzukista 5 prosenttia syksyllä 2019. Suzuki tarvitsee Euroopassa Toyotan pihejä hybridimalleja, sillä aikaisesta kevythybriditekniikan käyttöönotosta huolimatta Suzuki on ongelmissa Euroopan unionion päästörajojen kanssa: yhtiön päästöt nousivat viime vuonna 6,3 prosenttia peräti 120,6 grammaan per kilometri – lukemat ovat vanhasta NEDC-mittauksesta, sillä sitä EU:n päästöjärjestelmä käyttää. Siitä voit lukea lisää täältä.Suzukin taloudellisin malli tällä hetkellä on Ignis-kaupunkiauto 114 g/km lukemalla. Ignis ei ole mikään bensasyöppö, mutta NEDC-mittauksessa keveys ja pieni moottori eivät pitkälle riitä, vaikka tosielämän taloudellisuuteen ne riittäisivätkin. Toyotan hybriditekniikalla varustettu Swace on paljon Ignistä suurempi auto, mutta nokkela tekniikka leikkaa päästöt 99 grammaan kilometrillä.Swace tuli ja Jimny lähtiPäästösyistä Suzuki on myös lopettanut toistaiseksi Jimny-maastoauton myynnin: supersuosittu pikkumaasturi myi aivan liian hyvin ja sen päästöt ovat järjestelmän kannalta aivan liian suuret. Moottorin koeajossa Jimny tosin kulutti noin 8 l/100 km, eli ei auto oikeasti mikään ympäristörikollinen ole. Suzuki onkin tuomassa auton takaisin myyntiin kaksipaikkaisena pakettiautona, mikä onkin oiva keino kiertää päästörajoja.Suzuki Swacen erot Corollaan ovat yksityiskohdissa.Vaikeat päästörajatEuroopan unionin päästörajoilla on hieno tarkoitus, mutta käytäntö on vähän huono. Pikkuautoja tekevä Suzuki kärsii, kun isommat valmistajat laittavat tonnikeijuihinsa akun ja sähkömoottorin ja myyvät niitä lähes nollapäästöisinä ladattavina hybrideinä – vaikka todellinen kulutus olisi kaikkea muuta kuin pihiä.Näin tekee myös Suzuki: toinen Toyotalta lainattu malli on RAV4-katumaasturin ladattavaan PHV-versioon pohjautuva Suzuki Across. Tämän viralliset päästöt ovat vain 22 g/km – ja Toyotan versiosta saadun ensivaikutelman perusteella lopputulos on oikeasti varsin pihi.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Suzuki, lähde: Automotive News EuropeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa