5.11.2020

Nimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi

Suzuki Swace

Suzuki Swace on Suomen suosituin auto, vain nimi on muutettu.

Suzuki Swace, se voisi olla Suomen myydyin auto. Siinä on kaikki ainekset, mistä me pidämme: se on tilava farmari, se on taloudellinen ja siten matalaveroinen hybridi ja sillä on luotettava maine.

Kaikki tämä tietysti siksi, että Suzuki Swacen takaa löytää tuttu farmarikorinen Toyota Corolla. Autot ovat niin samat, että Suzuki jopa lainaa Toyotan käyttämää termiä ”itselataava hybridi”!

Uutuus on saapunut myyntiin myös Suomeen, ja koeajokokemukset saamme loppukuusta.

Suzuki Swace

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suzuki vai Toyota?

Swace on aina 1.8-litraisella moottorilla varustettu ja edullisin GL+-varustelu alkaa 29 390 eurosta. Parempi GLX-varustelu nostaa hinnan 31 590 euroon. Vertailun vuoksi ”aidon Toyotan” saa farmarikorisena 27 991 eurolla, jos automyyjältä tinkaa auton edullisimmalla mahdollisella hinnalla.

Nimenvaihdon takana on kahden konsernin yhteistyö. Toyota jopa osti Suzukista 5 prosenttia syksyllä 2019. Suzuki tarvitsee Euroopassa Toyotan pihejä hybridimalleja, sillä aikaisesta kevythybriditekniikan käyttöönotosta huolimatta Suzuki on ongelmissa Euroopan unionion päästörajojen kanssa: yhtiön päästöt nousivat viime vuonna 6,3 prosenttia peräti 120,6 grammaan per kilometri – lukemat ovat vanhasta NEDC-mittauksesta, sillä sitä EU:n päästöjärjestelmä käyttää. Siitä voit lukea lisää täältä.

Suzuki Swace

Suzukin taloudellisin malli tällä hetkellä on Ignis-kaupunkiauto 114 g/km lukemalla. Ignis ei ole mikään bensasyöppö, mutta NEDC-mittauksessa keveys ja pieni moottori eivät pitkälle riitä, vaikka tosielämän taloudellisuuteen ne riittäisivätkin. Toyotan hybriditekniikalla varustettu Swace on paljon Ignistä suurempi auto, mutta nokkela tekniikka leikkaa päästöt 99 grammaan kilometrillä.

Swace tuli ja Jimny lähti

Päästösyistä Suzuki on myös lopettanut toistaiseksi Jimny-maastoauton myynnin: supersuosittu pikkumaasturi myi aivan liian hyvin ja sen päästöt ovat järjestelmän kannalta aivan liian suuret. Moottorin koeajossa Jimny tosin kulutti noin 8 l/100 km, eli ei auto oikeasti mikään ympäristörikollinen ole. Suzuki onkin tuomassa auton takaisin myyntiin kaksipaikkaisena pakettiautona, mikä onkin oiva keino kiertää päästörajoja.

Suzuki Swace
Suzuki Swacen erot Corollaan ovat yksityiskohdissa.

Vaikeat päästörajat

Euroopan unionin päästörajoilla on hieno tarkoitus, mutta käytäntö on vähän huono. Pikkuautoja tekevä Suzuki kärsii, kun isommat valmistajat laittavat tonnikeijuihinsa akun ja sähkömoottorin ja myyvät niitä lähes nollapäästöisinä ladattavina hybrideinä – vaikka todellinen kulutus olisi kaikkea muuta kuin pihiä.

Näin tekee myös Suzuki: toinen Toyotalta lainattu malli on RAV4-katumaasturin ladattavaan PHV-versioon pohjautuva Suzuki Across. Tämän viralliset päästöt ovat vain 22 g/km – ja Toyotan versiosta saadun ensivaikutelman perusteella lopputulos on oikeasti varsin pihi.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Suzuki, lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat