23.9.2023

Maistiainen: BMW i7 M70 – baijerilaisten tehokkain sähköauto on helppo kuvitella Autobahnille

BMW i7 M70

BMW i7 M70 on valmistajansa tehokkain sähköauto huikeilla suorituskykylukemilla varustettuna. Parhaillaan auto lienee nopeusrajoituksettomilla moottoriteillä.

Kuluvasta vuodesta on tulossa BMW:n M-osaston kaikkien aikojen menestynein. Täyssähköisen BMW i4 M50:n menestyksen myötä vuoden 2023 puolella uskotaan myyvän yli 200 000 urheilullisempaa BMW:tä. Kyse ei siis ole "puhtaista" M-malleista, vaan mukaan lasketaan myös M-Performance-mallit, joita esimerkiksi kaikki BMW:n sähköautojen tehomallit toistaiseksi edustavat.

Mikäli sähköistyminen on resepti menestyksekkäämpään M-mallistoon, noususuhdanteista jatkoa on luvassa. Moottori kävi tutustumassa BMW i5 M60:n ja BMW i7 M70 -täyssähköautoihin ensiesittelyn merkeissä. Tällä kertaa näistä keskitytään jälkimmäiseen.

BMW i7 M70

Kyseessä on, yllätys yllätys, tehokkain täysin sähköinen BMW. Kahden sähkömoottorin järjestelmästä irtoaa 485 kilowatin (660 hevosvoiman) yhteisteho. Erikseen mainitsemisen arvoinen asia on 6-vaiheinen takamoottori, joka tuottaa jo yksinään 360 kW (489 hv).

Näillä tehoin massiivinen i7 kiihtyy paikaltaan sataseen 3,7 sekunnissa, nopeammin kuin esimerkiksi huomattavasti pienempi i4 M50. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.

BMW i7 M70

Urheilullisia ajo-ominaisuuksia on haettu muun muassa säädettävällä iskunvaimennuksella ja aktiivisella kallistuksenvakauksella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jylhehmpi ja värikkäämpi

Auto on varustettu samalla 101,7 kilowattitunnin akustolla kuin perusmallikin, ja samat speksit koskee myös CCS-pikalatausta, jonka huipputeho on 195 kW. WLTP-toimintamatka on sporttimallissa hitusen lyhyempi: 560 kilometriä.

BMW i7 M70

Ulkoisesti M-osaston muokkaaman i7:n tunnistaa M-logosta maskissa, keulan kookkaista ilmanohjainelementeistä, erilaisista helmoista ja uudelleen muotoillusta takapuskurista. Lisäksi autossa on 21-tuumaiset M-sarjaan tarkoitetut alumiinivanteet.

Sisällä autossa on tuttuja M-elementtejä: M-logoja on ripoteltu muun muassa rattiin ja ovikynnyksiin. Sisustassa on käytetty perusmalleja parempaa nahkaa ja käyttöliittymän visuaalisuudessa on leikitelty M-sarjan väreillä.

BMW i7 M70

Värivaihtoehtoja i7 M70:een on reilusti, ja iso osa niistä on kaksivärisiä – eli auton ylä- ja alaosa on maalattu eri paletilla. Vaihtoehtoja on niin arvokkaan hillittyjä, kuin esimerkiksi Portugalin taksit mieleen tuovia erikoisempiakin yhdistelmiä.

Neutraalin nopea

Taajamaköröttelyn jälkeen moottoritien auetessa kaasupolkimen voi vihdoin painaa pohjaan. Kuten i4 M50:ssä – kaasunvaste on terävä, ja lähtörykäisy painaa selän penkkiin. Tosin vain hetkeksi: kiihtyvyys on hurjaa kuten olettaa saattaa ja nopeusrajoitus tulee vastaan hetkessä. Ilman BMW:n ”Iconic Sounds” -tekoäänien mölinää kiihtyvyyttä ei huomaa muuten kuin mittaristoon katsomalla.

Portugalin sileällä tiellä autoon ei kantaudu mitään muita ääniä kuin tuulen suhinaa, ja kyyti on erittäin eleetöntä. Autolla voisi kuvitella hyvinkin ajavan tasaista huippunopeutta Saksan Autobahnilla – ainakin lataustaukoon saakka. Kyydissä voisi sen tasaisuuden ja mukavuuden puolesta tehdä aivan hyvin töitä kuljettajan kiidättäessä BMW:tä vakaasti kohti määränpäätä.

BMW i7 M70

Mutkaisemmalla tiellä autosta pääsee kuljettajakin ottamaan hieman enemmän irti. Koostaan huolimatta i7 M70 syöksyy kurvista toiseen nopeasti, ja itse mutkat taittuvat hämmästyttävän vähäeleisesti. Ilman luistonestoakaan auto ei tunnu kovin herkästi yli- tai aliohjaavan, vaan kulkee mutkissa hyvin neutraalisti – mutta nopeasti. Etuistuimet tarjoavat hyvän tuen, eikä niiltä meinaa luisua pois kovemmassakaan paiskomisessa. Takapenkillä ei mutkatiellä enää kovemmassa vauhdissa luonnollisesti viihdy.

BMW i7 M70

Erityisen koukuttavaksi näin kookkaalla autolla kurvailua ei voi kutsua, sitä pitää ajaa kapeilla vuoristoteillä tarkasti pysyäkseen omalla kaistalla, ja itse asiassa eleettömyys saa kaipaamaan ajamiseen pientä jännitystä. Sama toki koskee suurinta osaa muitakin edustusautokokoluokan tehokkaampia malleja.

Tarkemmin BMW i7 M70:n pariin palataan, kun auto saadaan Suomessa pidempään koeajoon. BMW ottaa autosta jo tilauksia vastaan Suomessakin, ja sen alkaen-hinnaksi ilmoitetaan 175 820 euroa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat