4.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Porsche Cayenne -malliston lippulaiva menee omia menojaan. Porsche Cayenne -katumaasturin kolmannen painoksen resepti on yksinkertainen: hieman suurempi kori, lievästi vähemmän massaa (Cayenne S jopa -65 kg) ja entistä enemmän tekniikkaa alustaan.Perää halkova valoraita erottaa tuoreimman Cayennen edeltäjistään.Yksinkertaisen idean toteutusta on epäilemättä hiottu pitkiä päiviä. Autoon saa nyt nelipyöräohjauksen, ja aktiivinen kallistuksenvaimennus PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) on vaihtanut toimintatapansa hydrauliikasta sähköön. Sen taustalla on 48 voltin sähköjärjestelmä.Perusmallit luottavat V6-voimaan. Lähtötason tarjoaa Cayenne yhden turbon ahtamalla 3-litraisella 340 hevosvoimaisella moottorilla. Cayenne S nostaa panoksia yhdellä lisäahtimella: 2,9-litraan kutistettu moottori tarjoaa 440 hevosvoimaa.Kukkulan kuninkaana on Porsche Cayenne Turbo. Nelilitrainen tuplaturboahdettu V8 murisee vaimeasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan. 550 hevosvoimaa käsittelee noin 2,2-tonnista järkälettä vailla minkäänlaista kunnioitusta massan hitautta kohtaan. Mutkissa Cayenne Turbon ratissa tuntee ajavansa Panameraa, jonka ohjaamo olisi yhtäkkiä siirretty auton katolle: sähköinen kallistuksenvaimennus, ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus pitävät korin liikkeet rautaisesti kurissa. Tiukoissa mutkissa suuren auton taittumista auttaa nelipyöräohjaus. Liiallisella kaasulla järkäleen saa vienoon luisuun.Comfort-asetuksilla repivyys unohtuu. 21-tuumaiset vanteet paljastavat kokonsa terävimmissä töyssyissä, mutta muuten alusta pelaa mainiosti. Cayenne säilyttää takapuolituntuman tiehen, mutta ne karkeudet, joita Kreetalla järjestettyjen ensikoeajojen teille on vuosikymmenten myötä syntynyt, myös pysyvät tiessä: ohjaamossa säilyy miellyttävä mukavuus.Hämmentävä kokemus, ei voi muuta sanoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa