4.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Porsche Cayenne -malliston lippulaiva menee omia menojaan. Porsche Cayenne -katumaasturin kolmannen painoksen resepti on yksinkertainen: hieman suurempi kori, lievästi vähemmän massaa (Cayenne S jopa -65 kg) ja entistä enemmän tekniikkaa alustaan. Perää halkova valoraita erottaa tuoreimman Cayennen edeltäjistään. Yksinkertaisen idean toteutusta on epäilemättä hiottu pitkiä päiviä. Autoon saa nyt nelipyöräohjauksen, ja aktiivinen kallistuksenvaimennus PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) on vaihtanut toimintatapansa hydrauliikasta sähköön. Sen taustalla on 48 voltin sähköjärjestelmä. Perusmallit luottavat V6-voimaan. Lähtötason tarjoaa Cayenne yhden turbon ahtamalla 3-litraisella 340 hevosvoimaisella moottorilla. Cayenne S nostaa panoksia yhdellä lisäahtimella: 2,9-litraan kutistettu moottori tarjoaa 440 hevosvoimaa. Kukkulan kuninkaana on Porsche Cayenne Turbo. Nelilitrainen tuplaturboahdettu V8 murisee vaimeasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan. 550 hevosvoimaa käsittelee noin 2,2-tonnista järkälettä vailla minkäänlaista kunnioitusta massan hitautta kohtaan. Mutkissa Cayenne Turbon ratissa tuntee ajavansa Panameraa, jonka ohjaamo olisi yhtäkkiä siirretty auton katolle: sähköinen kallistuksenvaimennus, ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus pitävät korin liikkeet rautaisesti kurissa. Tiukoissa mutkissa suuren auton taittumista auttaa nelipyöräohjaus. Liiallisella kaasulla järkäleen saa vienoon luisuun. Comfort-asetuksilla repivyys unohtuu. 21-tuumaiset vanteet paljastavat kokonsa terävimmissä töyssyissä, mutta muuten alusta pelaa mainiosti. Cayenne säilyttää takapuolituntuman tiehen, mutta ne karkeudet, joita Kreetalla järjestettyjen ensikoeajojen teille on vuosikymmenten myötä syntynyt, myös pysyvät tiessä: ohjaamossa säilyy miellyttävä mukavuus. Hämmentävä kokemus, ei voi muuta sanoa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan