4.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Porsche Cayenne -malliston lippulaiva menee omia menojaan. Porsche Cayenne -katumaasturin kolmannen painoksen resepti on yksinkertainen: hieman suurempi kori, lievästi vähemmän massaa (Cayenne S jopa -65 kg) ja entistä enemmän tekniikkaa alustaan.Perää halkova valoraita erottaa tuoreimman Cayennen edeltäjistään.Yksinkertaisen idean toteutusta on epäilemättä hiottu pitkiä päiviä. Autoon saa nyt nelipyöräohjauksen, ja aktiivinen kallistuksenvaimennus PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) on vaihtanut toimintatapansa hydrauliikasta sähköön. Sen taustalla on 48 voltin sähköjärjestelmä.Perusmallit luottavat V6-voimaan. Lähtötason tarjoaa Cayenne yhden turbon ahtamalla 3-litraisella 340 hevosvoimaisella moottorilla. Cayenne S nostaa panoksia yhdellä lisäahtimella: 2,9-litraan kutistettu moottori tarjoaa 440 hevosvoimaa.Kukkulan kuninkaana on Porsche Cayenne Turbo. Nelilitrainen tuplaturboahdettu V8 murisee vaimeasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan. 550 hevosvoimaa käsittelee noin 2,2-tonnista järkälettä vailla minkäänlaista kunnioitusta massan hitautta kohtaan. Mutkissa Cayenne Turbon ratissa tuntee ajavansa Panameraa, jonka ohjaamo olisi yhtäkkiä siirretty auton katolle: sähköinen kallistuksenvaimennus, ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus pitävät korin liikkeet rautaisesti kurissa. Tiukoissa mutkissa suuren auton taittumista auttaa nelipyöräohjaus. Liiallisella kaasulla järkäleen saa vienoon luisuun.Comfort-asetuksilla repivyys unohtuu. 21-tuumaiset vanteet paljastavat kokonsa terävimmissä töyssyissä, mutta muuten alusta pelaa mainiosti. Cayenne säilyttää takapuolituntuman tiehen, mutta ne karkeudet, joita Kreetalla järjestettyjen ensikoeajojen teille on vuosikymmenten myötä syntynyt, myös pysyvät tiessä: ohjaamossa säilyy miellyttävä mukavuus.Hämmentävä kokemus, ei voi muuta sanoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen