4.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Porsche Cayenne -malliston lippulaiva menee omia menojaan. Porsche Cayenne -katumaasturin kolmannen painoksen resepti on yksinkertainen: hieman suurempi kori, lievästi vähemmän massaa (Cayenne S jopa -65 kg) ja entistä enemmän tekniikkaa alustaan. Perää halkova valoraita erottaa tuoreimman Cayennen edeltäjistään. Yksinkertaisen idean toteutusta on epäilemättä hiottu pitkiä päiviä. Autoon saa nyt nelipyöräohjauksen, ja aktiivinen kallistuksenvaimennus PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) on vaihtanut toimintatapansa hydrauliikasta sähköön. Sen taustalla on 48 voltin sähköjärjestelmä. Perusmallit luottavat V6-voimaan. Lähtötason tarjoaa Cayenne yhden turbon ahtamalla 3-litraisella 340 hevosvoimaisella moottorilla. Cayenne S nostaa panoksia yhdellä lisäahtimella: 2,9-litraan kutistettu moottori tarjoaa 440 hevosvoimaa. Kukkulan kuninkaana on Porsche Cayenne Turbo. Nelilitrainen tuplaturboahdettu V8 murisee vaimeasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan. 550 hevosvoimaa käsittelee noin 2,2-tonnista järkälettä vailla minkäänlaista kunnioitusta massan hitautta kohtaan. Mutkissa Cayenne Turbon ratissa tuntee ajavansa Panameraa, jonka ohjaamo olisi yhtäkkiä siirretty auton katolle: sähköinen kallistuksenvaimennus, ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus pitävät korin liikkeet rautaisesti kurissa. Tiukoissa mutkissa suuren auton taittumista auttaa nelipyöräohjaus. Liiallisella kaasulla järkäleen saa vienoon luisuun. Comfort-asetuksilla repivyys unohtuu. 21-tuumaiset vanteet paljastavat kokonsa terävimmissä töyssyissä, mutta muuten alusta pelaa mainiosti. Cayenne säilyttää takapuolituntuman tiehen, mutta ne karkeudet, joita Kreetalla järjestettyjen ensikoeajojen teille on vuosikymmenten myötä syntynyt, myös pysyvät tiessä: ohjaamossa säilyy miellyttävä mukavuus. Hämmentävä kokemus, ei voi muuta sanoa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?