4.11.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Porsche Cayenne -malliston lippulaiva menee omia menojaan. Porsche Cayenne -katumaasturin kolmannen painoksen resepti on yksinkertainen: hieman suurempi kori, lievästi vähemmän massaa (Cayenne S jopa -65 kg) ja entistä enemmän tekniikkaa alustaan.Perää halkova valoraita erottaa tuoreimman Cayennen edeltäjistään.Yksinkertaisen idean toteutusta on epäilemättä hiottu pitkiä päiviä. Autoon saa nyt nelipyöräohjauksen, ja aktiivinen kallistuksenvaimennus PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) on vaihtanut toimintatapansa hydrauliikasta sähköön. Sen taustalla on 48 voltin sähköjärjestelmä.Perusmallit luottavat V6-voimaan. Lähtötason tarjoaa Cayenne yhden turbon ahtamalla 3-litraisella 340 hevosvoimaisella moottorilla. Cayenne S nostaa panoksia yhdellä lisäahtimella: 2,9-litraan kutistettu moottori tarjoaa 440 hevosvoimaa.Kukkulan kuninkaana on Porsche Cayenne Turbo. Nelilitrainen tuplaturboahdettu V8 murisee vaimeasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan. 550 hevosvoimaa käsittelee noin 2,2-tonnista järkälettä vailla minkäänlaista kunnioitusta massan hitautta kohtaan. Mutkissa Cayenne Turbon ratissa tuntee ajavansa Panameraa, jonka ohjaamo olisi yhtäkkiä siirretty auton katolle: sähköinen kallistuksenvaimennus, ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus pitävät korin liikkeet rautaisesti kurissa. Tiukoissa mutkissa suuren auton taittumista auttaa nelipyöräohjaus. Liiallisella kaasulla järkäleen saa vienoon luisuun.Comfort-asetuksilla repivyys unohtuu. 21-tuumaiset vanteet paljastavat kokonsa terävimmissä töyssyissä, mutta muuten alusta pelaa mainiosti. Cayenne säilyttää takapuolituntuman tiehen, mutta ne karkeudet, joita Kreetalla järjestettyjen ensikoeajojen teille on vuosikymmenten myötä syntynyt, myös pysyvät tiessä: ohjaamossa säilyy miellyttävä mukavuus.Hämmentävä kokemus, ei voi muuta sanoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti