American Car Show:n muiden mantereiden mielenkiintoisimmat
Jenkkirautojen lisäksi myös muut ajopelit ihastuttavat ja ihmetyttävät ACS:ssä.
Tuning- ja viritysautot edustivat omalta osaltaan myös Eurooppaa ja Japania American Car Showssa. Seuraavassa on kuvagalleriana muutama poiminta toimitusta riemastuttaneista menopeleistä Amerikan ulkopuolelta.
Skootteri- ja mopoautovillitysten myötä voisi luulla Suzuki PV:n ja Honda Monkeyn vaipuneen historian aikakirjoihin, mutta teinipoikien suosikit menneiltä vuosikymmeniltä ovat nyt vapaata riistaa show-rakentajille. Joskus on tärkeämpää näyttää hyvältä kuin liikkua nopeasti.
Ja joskus ne voivat olla sama asia. Suomen ensimmäinen Ferrari 488 GTB näyttäytyy niin ikään messuilla. Uutuus ei ehkä ole aivan niin elegantti kuin edeltäjänsä 458 Italia, mutta tärkeämpää on se, että Ferrari on jälleen kaivanut turboahtimen esiin mallistoonsa. Italialaisvalmistaja on myös tuonut tinkimättömän asenteensa mukaan ahtamiseen, joten alihankkijoiden kanssa on paiskittu pitkää päivää esimerkiksi ahtimen viiveen poistamiseksi.
Pitkiä päiviä on paiskittu myös KotiPajalla. Ville Jalkasen Datsun 280Z-projekti on klassinen esimerkki suomalaisesta ajoneuvorakentamisesta. Täysin pähkähullussa projektissa on poltettu satoja tunteja omia ja kavereiden aikaa. Lopputuloksen laadusta pitää lopulta huolta yllytyshulluus, sillä ”mitäs jos” -kysymyksiin ei projektissa vastata ”ei, liian työlästä”. Näin syntyi esimerkiksi hydraulisesti säädettävä omavalmisteinen takaspoileri.
Audi 100:sta peräisin oleva viisisylinterinen moottori jätti Datsunin konetilaan tarpeeksi tilaa kahdelle sekventiaaliturbolle ja jäähdyttimille, joten menoa pitäisi piisata. Kertovaa on sekin, että Jalkanen vastasi Datsunin olevan työläämpi projekti kuin samaan aikaan rakennetun omakotitalon…
Sympatiaa löytyi myös viereiselle Datsun 240Z:lle, jossa mallin muikean alkuperäinen ja JDM-henkinen ulkoasu oli saanut osakseen uudemmista Skylineistä kotoisin olevan RB26-moottorin ja R33 GTS-T:n vaihteiston.
Myös perinteisempi show-rakentaminen oli esillä, sillä hallin nurkassa raikasi teknojytke ja suomiräppi äänentoistoja esiteltäessä.
Joskus näyttävään ulkoasuun ei edes tarvita kuin tavallisesta poikkeavat vanteet ja erikoinen väritys. Maalaamisen lisäksi vinyyliteippaus on kasvattanut suosiotaan viime vuosina, sillä hetken hyvä idea saattaa kaduttaa esimerkiksi ajoneuvoa myydessä.
Finjectorin messuosastolla esiteltiin virittäjille erilaisia ratkaisuja polttoaineen ruiskutukseen sekä jaettiin asiantuntijaneuvoja esimerkiksi RE85-polttoaineen käyttäytymisestä projektiautoissa. Testipenkissä esiteltiin käytännössä erilaisten suutinten käyttäytymistä. Moottorin Instagramista löytyykin hidastettu video testipenkin toiminnasta.
Toyotan laatikkomaisesta bB:stä rakennettu driftausauto herätti toimituksessa suurta hilpeyttä ja pohdintoja haasteellisesta akselivälistä. Samalla bB toimi hyvänä muistutuksena siitä, miten Scion xB:näkin tunnettu tila-auto kosiskeli Yhdysvalloissa nuorisoa, mutta löysi huomattavan osan ostajistaan myös iäkkäämmästä väestöstä. Driftiversio lienee silti enemmän nuorison makuun.
Kevyesti viritetty Audi S6 Avant oli esillä osana Audin messutarjontaa. Erityisen mielenkiintoiseksi auton tekivät liikuntarajoitteiselle kuljettajalle suunnitellut käsiohjainlaitteet. Kiitos nykyaikaisten automaattivaihteistojen ja ohjainlaitetekniikoiden käsiohjaus soveltuu nykyisin lähes mihin tahansa automalliin, eikä muunnos vaadi autovalmistajalta erikoisvalmisteisen ajoneuvon tilaamista. Samalla liikuntarajoitteiselle tarjolla oleva ajoneuvovalikoima on laajentunut, joten tarjolla on sangen mielenkiintoisiakin ajoneuvoja.
Mitäpä olisivat automessut ilman viritettyä GT86:sta? Toyotan pikkusportti onkin tarjonnut viritysosien valmistajille helpon maalin, sillä myös virittäjät ovat suosineet AE86:n henkistä perillistä. Oman lisänsä mallin suosioon on tehnyt sen kansainvälisyys, sillä myös Subaru BRZ:na ja Scion FR-S:nä tunnettu auto on ollut suosittu rakennusalusta niin meillä, Japanissa kuin Yhdysvalloissa.
SportPugin osastolla esiteltiin enemmän ja vähemmän rakennettuja Peugeotin klassikoita merkin kultakaudelta. Ranskalaisten harrastajalle kompakti osasto olikin pelkkää seksiä.
Teknisesti eräs mielenkiintoisimmista autoista oli Mazda RX-7, jossa japanilaisvalmistajan tuttu 1,3-litrainen wankelmoottori oli vaihdettu Chevrolet Camarosta peräisin olevaan 5,7-litraiseen LS1-veekasiin. Maailmalla yleisempi tekniikkavaihdos on suomalaisittain merkittävä siksi, että liikenteen turvallisuusvirasto Trafi oli hyväksynyt muutoksen tieliikenteeseen poikkeusluvalla. Maltillisen teholisäyksen lisäksi perusteluissa mainittiin tehdasvalmisteisten muutososien käyttö. Auton omistaja olikin laittanut esille valitut palat muutospapereista.
Limenvihreä Fiat 127 olisi ehkä muuten jäänyt huomioimatta osastojen välitilassa, mutta eräs Pantera-takissa liikkunut messukävijä oli ihastunut autoon sen verran, että hän halusi jakaa ilosanomaa meillekin. Ainakin väri ja vanteet tekevät klassikosta pirteän ilmestyksen.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen
Päivitys 22.53: tarkistettu Datsun 240Z:n tietoja
American Car Show, Tuning Car Show, MC Heaven & Motorsport 2016.
25.–28.3.2016 Helsingin messukeskuksessa.
Avoinna: la ja su klo 10–18, ma klo 10–16
Sisäänpääsy: päivälippu, 16-vuotiaasta lähtien 28 €, päivälippu, 7–15-vuotiaat 18 €, kokoaikaranneke 38 €, lapset alle 7 vuotta ilmaiseksi