26.11.2022

HondaJet Elite II -liikesuihkari osaa pian tehdä hätälaskun itsenäisesti

Hondan edistynein lahja ilmailevalle maailmalle panostaa automatiikkaan. Automaattisen hätälaskun lisäksi Elite II vähentää lentäjän kuormitusta monin tavoin.

Monipuolisen moottoriajoneuvotarjontansa lisäksi Honda on myös lentokonevalmistaja, ja Honda Aircraft Company edustaa kevyellä HondaJetillään bisnessuihkukoneiden luokassa. Kone lensi ensilentonsa jo vuonna 2003, mutta ensimmäinen asiakaskone toimitettiin useiden viivästysten jälkeen vuonna 2015. Huolella kehitettyä konetta on tähän mennessä valmistettu reilut 170 kappaletta. HondaJetiin mahtuu tyyppihyväksynnästä riippuen 7 - 8 matkustajaa.

Honda Aircraft on nyt julkistanut HondaJet Elitestä viimeisimmän päivitysversion, Elite II:n. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla Elite II:een tulee saataville senkaltaisia lentäjän kuormitusta vähentäviä sekä lentoturvallisuutta parantavia järjestelmiä, joita tullaan mahdollisesti näkemään tulevaisuudessa myös suurempien kokoluokkien kaupallisissa lentokoneissa.

HondaJet on monella mittapuulla luokkansa suorituskykyisin konetyyppi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähän erilainen matkavakuutus

Ilmailun historiaan mahtuu valitettavan monia tapauksia, joissa lentokuntoinen lentokone on pudonnut tuhoisin seurauksin sen vuoksi, että lentäjät ovat olleet syystä tai toisesta kykenemättömiä hallitsemaan konetta, ja laskeutumaan sillä turvallisesti. Usein nämä tapaukset liittyvät paineistuksen häviämiseen ja sitä kautta koneessa sisällä olevien tajunnan menetykseen. Näin todennäköisesti kävi myös hiljattain Itämereen pudonneen itävaltalaisen yksityissuihkukoneen kohdalla. HondaJetin kaltaiset pienet suihkukoneet on lisäksi kelpuutettu yhden ohjaajan lennettäviksi, jolloin elävässä elämässä esimerkiksi lentäjän sairauskohtaus voi johtaa tilanteeseen, jossa kukaan ei pysty ohjaamaan konetta turvallisesti kentälle.

HondaJet Elite II:ssa nämä vaaratekijät ovat pian ainakin suurimmaksi osaksi historiaa, kiitos koneen avioniikkajärjestelmien toimittaja Garminin Emergency Autoland -järjestelmän. Osana modernia Garmin G3000 -avioniikkapakettia Autoland hallitsee konetta hätätilanteessa matkalentokorkeudesta kiitotielle asti täysin ilman ihmiskäden puuttumista tilanteeseen. Tavallinen autopilottikin osaa laskeutua, ja tätä hyödynnetään esimerkiksi huonoissa sääoloissa, muttei ilman lentäjän komentoja.

Tästä kuvakulmasta näkee hyvin HondaJetin moottoreiden persoonallisen sijoituksen siipien yläpuolella.

Lentäjän kuormituksen helpottamiseksi HondaJet Elite II:ssa on tavallista pidemmälle viety Autothrottle. Tämä tarkoittaa käytännössä, että järjestelmä hoitaa tehonsäädön lennon kaikissa vaiheissa, jolloin etenkin yksin ohjaamossa työskentelevä lentäjä pystyy aikaisempaa paremmin keskittymään esimerkiksi näkölaskeutumisen aikana ympäristön havainnointiin. Laskeutumisessa lentäjää avustaa myös uusi Stabilized Approach -järjestelmä.

Vastikään myös FAA-tyyppihyväksynnän saaneen II-sarjan myötä kone saa myös siipiinsä uuden spoilerin, joka kompensoi kiitotieoperaatioiden aikana isomman polttoainekuorman mukanaan tuomaa lisäystä maksimi lentoonlähtö- ja laskeutumispainoihin. Maksimi lentoonlähtöpaino on silti vain hieman yli 5 000 kilogrammaa. Listahinnaltaan 6,95 miljoonaa dollaria maksavan HondaJet Elite II:n kantama on 1 547 merimailia eli reilut 2 800 kilometriä. Kyseessä ei ole ensinkään mannertenvälisiin lentoihin tarkoitettu kone, mutta esimerkiksi Helsingin ja Barcelonan väli onnistuu mutkitta. Ylivoimaisesti suurin osa tämän luokan bisnessuihkareista myydään Yhdysvalloissa, jonka sisäisiin lentoihin kantama riittää loistavasti.

Turvallisuusasioiden ohella Elite II -päivityksessä keskitytään myös matkustuskokemukseen. Isolla kädellä uudistettu matkustamo tarjoaa muun muassa uusia verhoiluvaihtoehtoja sekä muokkauksia akustiikkaan. Lennon yksityiskoneella täytyy olla samaan aikaan luksusta tihkuva sekä rentouttava hetki.

Lähde ja kuvat: Honda Aircraft Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat