26.11.2022 Matkailu HondaJet Elite II -liikesuihkari osaa pian tehdä hätälaskun itsenäisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan edistynein lahja ilmailevalle maailmalle panostaa automatiikkaan. Automaattisen hätälaskun lisäksi Elite II vähentää lentäjän kuormitusta monin tavoin. Monipuolisen moottoriajoneuvotarjontansa lisäksi Honda on myös lentokonevalmistaja, ja Honda Aircraft Company edustaa kevyellä HondaJetillään bisnessuihkukoneiden luokassa. Kone lensi ensilentonsa jo vuonna 2003, mutta ensimmäinen asiakaskone toimitettiin useiden viivästysten jälkeen vuonna 2015. Huolella kehitettyä konetta on tähän mennessä valmistettu reilut 170 kappaletta. HondaJetiin mahtuu tyyppihyväksynnästä riippuen 7 - 8 matkustajaa.Honda Aircraft on nyt julkistanut HondaJet Elitestä viimeisimmän päivitysversion, Elite II:n. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla Elite II:een tulee saataville senkaltaisia lentäjän kuormitusta vähentäviä sekä lentoturvallisuutta parantavia järjestelmiä, joita tullaan mahdollisesti näkemään tulevaisuudessa myös suurempien kokoluokkien kaupallisissa lentokoneissa.HondaJet on monella mittapuulla luokkansa suorituskykyisin konetyyppi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän erilainen matkavakuutusIlmailun historiaan mahtuu valitettavan monia tapauksia, joissa lentokuntoinen lentokone on pudonnut tuhoisin seurauksin sen vuoksi, että lentäjät ovat olleet syystä tai toisesta kykenemättömiä hallitsemaan konetta, ja laskeutumaan sillä turvallisesti. Usein nämä tapaukset liittyvät paineistuksen häviämiseen ja sitä kautta koneessa sisällä olevien tajunnan menetykseen. Näin todennäköisesti kävi myös hiljattain Itämereen pudonneen itävaltalaisen yksityissuihkukoneen kohdalla. HondaJetin kaltaiset pienet suihkukoneet on lisäksi kelpuutettu yhden ohjaajan lennettäviksi, jolloin elävässä elämässä esimerkiksi lentäjän sairauskohtaus voi johtaa tilanteeseen, jossa kukaan ei pysty ohjaamaan konetta turvallisesti kentälle.HondaJet Elite II:ssa nämä vaaratekijät ovat pian ainakin suurimmaksi osaksi historiaa, kiitos koneen avioniikkajärjestelmien toimittaja Garminin Emergency Autoland -järjestelmän. Osana modernia Garmin G3000 -avioniikkapakettia Autoland hallitsee konetta hätätilanteessa matkalentokorkeudesta kiitotielle asti täysin ilman ihmiskäden puuttumista tilanteeseen. Tavallinen autopilottikin osaa laskeutua, ja tätä hyödynnetään esimerkiksi huonoissa sääoloissa, muttei ilman lentäjän komentoja.Tästä kuvakulmasta näkee hyvin HondaJetin moottoreiden persoonallisen sijoituksen siipien yläpuolella.Lentäjän kuormituksen helpottamiseksi HondaJet Elite II:ssa on tavallista pidemmälle viety Autothrottle. Tämä tarkoittaa käytännössä, että järjestelmä hoitaa tehonsäädön lennon kaikissa vaiheissa, jolloin etenkin yksin ohjaamossa työskentelevä lentäjä pystyy aikaisempaa paremmin keskittymään esimerkiksi näkölaskeutumisen aikana ympäristön havainnointiin. Laskeutumisessa lentäjää avustaa myös uusi Stabilized Approach -järjestelmä.Vastikään myös FAA-tyyppihyväksynnän saaneen II-sarjan myötä kone saa myös siipiinsä uuden spoilerin, joka kompensoi kiitotieoperaatioiden aikana isomman polttoainekuorman mukanaan tuomaa lisäystä maksimi lentoonlähtö- ja laskeutumispainoihin. Maksimi lentoonlähtöpaino on silti vain hieman yli 5 000 kilogrammaa. Listahinnaltaan 6,95 miljoonaa dollaria maksavan HondaJet Elite II:n kantama on 1 547 merimailia eli reilut 2 800 kilometriä. Kyseessä ei ole ensinkään mannertenvälisiin lentoihin tarkoitettu kone, mutta esimerkiksi Helsingin ja Barcelonan väli onnistuu mutkitta. Ylivoimaisesti suurin osa tämän luokan bisnessuihkareista myydään Yhdysvalloissa, jonka sisäisiin lentoihin kantama riittää loistavasti.Turvallisuusasioiden ohella Elite II -päivityksessä keskitytään myös matkustuskokemukseen. Isolla kädellä uudistettu matkustamo tarjoaa muun muassa uusia verhoiluvaihtoehtoja sekä muokkauksia akustiikkaan. Lennon yksityiskoneella täytyy olla samaan aikaan luksusta tihkuva sekä rentouttava hetki.Lähde ja kuvat: Honda Aircraft Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle