19.12.2019

Jos matkalaukku katoaa – vaadi kunnon korvausta

Lentokenttä

Lentomatkustajalla on oikeus jopa noin 1 220 euron korvaukseen lentoyhtiöltä, jos matkatavarat viivästyvät, katoavat tai vahingoittuvat.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että lentomatkustajalla on oikeus lentoyhtiön maksamaan korvaukseen, jos matkatavarat viivästyvät, katoavat tai vahingoittuvat.

Korvauksen enimmäismäärä on noin 1 220 euroa. Mikäli kadonneiden tavaroiden arvo ylittää korvauksen enimmäismäärän, voi hakea lisäkorvausta omalta vakuutusyhtiöltä.

Matkatavarat ovat viivästyneet, mikäli ne eivät saavu samalla lennolla kanssasi. Täytä heti lentoaseman saapumisaulassa PIR-lomake (Property Irregularity Report, PIR) ja vaadi siitä itsellesi kopio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hygieniatuotteita ja vaatetusta

Matkailija voi vaatia lentoyhtiöltä korvausta välttämättömistä hankinnoista kuten hygieniatuotteista ja vaatetuksesta, joilla pärjää odotuksen ajan matkakohteessa. Matkustajalla on velvollisuus minimoida aiheutuneet kustannukset, joten omaa vaatevarastoa ei voi uusia, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat välttämättömyystarvikepakkauksen tai antavat etusetelin (voucher), jolla voi tehdä välttämättömimmät hankinnat.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan lentoyhtiö ei ole vastuussa matkatavaran viivästymisestä, jos se pystyy näyttämään toteen ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi sääolosuhteiden, turvallisuusriskien tai lakon aiheuttamien viivästysten takia. Lentoyhtiön täytyy kuitenkin pystyä osoittamaan viivästyksen syy ja perustelemaan oma toimintansa tilanteessa.

Kadonnut 21 vuorokaudessa

Matkatavarat katsotaan kadonneeksi, jos niitä ei kuulu 21 vuorokauden kuluessa lennon saapumisesta. Tee kadonneista matkatavaroista korvausvaatimus lentoyhtiölle, jossa on luettelo jokaisen tuotteen arvosta sekä hankinta-ajankohdasta.

Matkatavaroiden viivästyminen paluulennolla ei yleensä aiheuta samanlaista vahinkoa kuin viivästys menolennolla, minkä takia korvaukselle on harvoin perusteita.

Säilytä kuitit, varaudu arvonalennukseen

Lentoyhtiö voi vaatia näyttöä kadonneiden tuotteiden arvosta, joka tulee todistetuksi kuittien avulla. Jos kuitteja ei ole saatavilla, tulee pyrkiä kertomaan kadonneiden matkatavaroiden ostoajankohta ja ostohinta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto huomauttaa, että matkailija ei tule saamaan käytetyistä tavaroista hankintahinnan tai uuden tuotteen hinnan mukaista korvausta. Korvauksessa siis huomioidaan käyttöhyöty ja käytetyn tavaran arvonalennus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennakoiva pakkaustapa voi auttaa

Jos lentomatkailijan matkalaukku katoaa kesken matkan, voi hankaluuksista pelastaa ennakoiva pakkaamistapa. Pakkaa siis käsimatkavaroihin kaikkein tarpeellisimmat kuten hygieniatarpeet, lääkkeet sekä varavaatetta. Mukaan lennolle pakatut reseptilääkkeet tulee olla alkuperäispakkauksessa matkustajan nimellä varustettuna.

Käsimatkatavaroihin kannattaa tietty pakata myös mahdollinen kannettava tietokone sekä sen ja matkapuhelimen latausjohdot ja varavirtalähteet. Sakset, veitset, monitoimityökalut ja vastaavat on sitä vastoin pakattava ruumaan menevään matkatavaraan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat