27.9.2020

Muistatko nämä laivat? – Suomalaisille tuttuja risteilijöitä myydään netissä

Muistatko nämä laivat risteilijät suomalaislaivat silja viking

Jos venekateus pääsi iskemään, löytyy netin käytettyjen palstoilta suomalaisille tuttuja risteilyaluksia valittavaksi asti.

Hiukan yllättävästi suuria risteilyaluksia myydään nykyään netti-ilmoituksilla, aivan kuten vaikkapa käytettyjä autoja. Suomi on yksi maailman ehdottomista kärkimaista matkustaja-autolauttojen valmistajana ja operoijana. Täältä on vuosien saatossa lähtenyt maailmalle jos jonkinlaisia aluksia. Kokosimme myynti-ilmoituksista listauksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

M/S Mariella

Viking Linea uudesta lähtien jo 35 vuotta palvelleen Mariellan kerrottiin mediassa olevan myynnissä. Alusta myy brittiläinen laivameklariyhtiö Clarksons, joka ei ole tehnyt siitä julkista netti-ilmoitusta. Näin ollen emme pysty sanomaan Mariellan myyntihintaa. Markkinoiden perusteella hinnan voisi kuitenkin karkeasti arvioida olevan jotain 20 ja 50 miljoonan euron väliltä.

Mariella on ajanut toukokuusta 1985 lähtien lähes poikkeuksetta viime kevääseen asti Helsingin ja Tukholman välistä reittiä. Alus on ajanut kyseisen välin yhteen suuntaan arviolta yli 12 000 kertaa. Se on melko ylivoimainen maailmanennätys. Kuten jutun edetessä tullaan huomaamaan, on näin pitkä komennus samalla reitillä tällaisten laivojen kohdalla todella harvinainen. Mariellan matkalle on mahtunut tyyntä sekä myrskyä, ja varmasti mieleenpainuvin tragedia oli Estonian onnettomuuden pelastustöihin osallistuminen 28. syyskuuta 1994.

Suomessa rakennettu Mariella on 177 metriä pitkä ja 28 metriä leveä. Sen koneteho on 23 000 kilowattia ja nopeus 22 solmua (noin 41 km/h). Sillä on myös sisaralus, entinen Viking Linen M/S Olympia, joka on puolestaan viimeiset kymmenen vuotta ollut (Moby) St. Peter Linen palveluksessa nimellä M/S Princess Anastasia. Mariella oli maailman suurin autolautta vuosina 1985 – 89.

M/S Europa

Vuonna 1992 Saksassa valmistuneen Europan myynti-ilmoitus löytyi amerikkalaiselta QPSships-sivustolta. Valmistumisestaan eteenpäin kahdeksan vuoden ajan maailman suurimman autolautan titteliä kantaneesta aluksesta pyydetään hulppeaa, lähes 100 miljoonan euron hintaa. Aluksesta on esillä runsaasti sisäkuvia ja siitä on koostettu pdf-muotoinen esite. Europa voidaan ilmoituksen mukaan joko myydä tai vuokrata.

Europan tilasi alun perin Viking Line, joka ei kuitenkaan pystynyt ottamaan sitä rahan takia vastaan. Alus kastettiinkin vuonna 1993 M/S Silja Europaksi, jona suurin osa suomalaisista sen muistaa. Valtaosan Silja-vuosistaan se ajoi Turun ja Tukholman väliä ja osallistui niin ikään Estonian onnettomuuden pelastustöihin. Vuonna 2013 alus nimettiin Europaksi ja se sai kylkiinsä Tallinkin nimitekstit. Tuon jälkeen se toimi hotellilaivana Australiassa, kunnes se asetettiin Helsingin ja Tallinnan välisille 22 tunnin ”bile-risteilyille”.

Silja Europa Tallinkin väreissä 2017. Kuva: Marko Stampehl / Tallink Silja

Europalla on pituutta 203 metriä ja leveyttä 32,6 metriä. Sen koneteho on 31 800 kilowattia ja nopeus 22 solmua. Laivan ohjausta on kehuttu hyväksi, siksi se siirrettiin aikoinaan Helsinki – Tukholma-väliltä Turun reitin saaristoslaalomiin.

M/S Celestyal Crystal

Vuonna 1992 Raumalla valmistunut Celestyal Crystal on myynnissä brittiläisellä Yachtworld-sivustolla. Siitä pyydetään 12,69 miljoonaa euroa. Ilmoituksessa on katsottu tarpeelliseksi huomioida, että miljoonahintaa on pudotettu elokuun alussa peräti tuhannella eurolla. Tämä selittynee dollarin kurssin vaihtelulla, sillä eurohinnat on sidottu siihen. Hinnasta voidaan myös neuvotella.

Alus muistetaan Suomessa nimillä Sally Albatross ja Silja Opera ja sen historia on kommellusten sävyttämä. Ensinnäkin laiva on rakennettu vuonna 1990 telakalla poroksi palaneen vanhan Sally Albatrossin rungolle. Vain kahden vuoden käytön jälkeen alus ajoi Porkkalan edustalla matalikolle ja vajosi pohjaan, mutta onneksi samalla matalikolla, joten uppouma oli vain joitakin metrejä. Alus saatiin lopulta korjattua.

Korjausten jälkeen alus myytiin ulkomaille ja se teki risteilyjä ympäri maailmaa. Suomeen laiva palasi Silja Linen M/S Silja Operaksi vuonna 2002 erilaisia pohjoisen Itämeren risteilyjä varten. Heti seuraavana vuonna se otti kylkiosuman jäänmurtajan kanssa Pietarissa. Suomesta alus lähti vuonna 2006. Nykyisin Celestyal Crystal risteilee enimmäkseen Kreikan ja Turkin saaristoissa, joista jälkimmäisessä se törmäsi vuonna 2015 turkkilaiseen öljytankkeriin.

Sally Albatross / Kuva: Tallink Siljan arkisto (Valkeat Laivat.net)

Alus on 159 metriä pitkä ja 25 metriä leveä. Sen koneteho on reilut 19 000 kilowattia ja nopeus 21 solmua. Laivalla ei ole lainkaan autokantta eli se soveltuu parhaiten juuri risteilyalukseksi, kokemusten perusteella mieluiten kauas avomerelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

M/S Birka Stockholm

Suomessa vuonna 2004 valmistunut Birka Stockholm on Yachtworld-sivustolla myynnissä hintaan 84,6 miljoonaa euroa, mutta siitä on mahdollista neuvotella. Erittäin hyväkuntoiselta ja viihtyisältä vaikuttavasta risteilijästä on ilmoituksessa runsaasti sisäkuvia.

Mannersuomalaisille tuntemattomampi ahvenanmaalainen Birka Cruises oli Eckerö-konsernin omistama. Se operoi tällä yhdellä risteilijällä Maarianhaminan ja Tukholman väliä. Ruotsin ja Suomelle kuuluvan Ahvenanmaan väliset matkustusrajoitukset kuitenkin pakottivat yhtiön lopettamaan toimintansa heinäkuussa. Koko uransa samaa yhtiötä palvellut M/S Birka Stockholm oli aikaisemmalta nimeltään M/S Birka Paradise. Vakioreitiltään se on poikennut muutaman kerran Visbyhyn, Riikaan, Tallinaan ja jopa Puolaan asti. Helsingissäkin se on käynyt jouluristeilyllä.

Birka Stockholm on 177 metriä pitkä ja 28 metriä leveä, eli sattumalta mitoiltaan identtinen Viking Mariellan kanssa. 23 400 kilowatin koneteholla saavutetaan saaristossa kelvollinen 21 solmun nopeus. Aluksella ei ole autokantta, se siis on täysiverinen risteilijä.

M/S Stena Saga

on vuonna 1981 Suomen Turussa valmistunut matkustaja-autolautta. Sitä myydään QPSships-sivustolla hintaan 35 miljoonaa euroa. Oston lisäksi alus on mahdollista vuokrata. Ilmoituksen kuvissa esitellään Stena Sagan monipuolista viihdetarjontaa.

Laivan alkuperäinen operaattori oli Silja Line. Kun sisarlaiva nimettiin juhlallisesti Finlandiaksi ja sen kastoi rouva Tellervo Koivisto, tehtiin tästä puolestaan Silvia Regina Ruotsin nuoren kuningattaren mukaan. Hänen majesteettinsa myös kastoi aluksen 28.4.1981 ja se pääsi aloittamaan vakituisen liikenteen Helsingin ja Tukholman välillä. Myöhemmin Silvia Regina myytiin ruotsalaiselle Stena Linesille Serenaden ja Symphonyn tieltä. Se on ajanut muun muassa Hollannin ja Englannin väliä nimellä Stena Britannica sekä viimeisintä reittiään Oslosta Tanskan Fredrikshavniin Stena Sagan nimellä.

Silvia Regina Silja Linen väreissä. Kuva: Tallink Silja / Valkeat Laivat.net

Jo miltei 40-vuotias matkustaja-autolautta on 166 metriä pitkä ja 28,5 metriä leveä. Sen koneista irtoaa 23 000 kilowattia, joilla saavutetaan 22 solmun nopeus. Myös sisarlaiva on edelleen voimissaan, se liikennöi nykyään italialaisvarustamolla Ranskassa nimellä M/S Moby Dada. Vuodet 2010 – 2016 se ajoi Helsingin ja Pietarin väliä M/S Princess Mariana.

M/S Regina Baltica

Vuonna 1980 Suomessa valmistunutta alusta myydään QPSships-sivustolla. Baltian kuningattaresta pyydetään 10 miljoonaa euroa. Aluksesta on ilmoituksessa vain kaksi, Tallinkin väreissä ilmeisesti Kapellskärin satamassa otettua kuvaa.

Hyvin persoonallisen näköinen alus valmistui alun perin Viking Linen liikenteeseen nimellä M/S Viking Song. Se on aikaisemmin mainitun, vuonna 1990 palaneen Viking Sagan sisaralus. Song ajoi viisi vuotta Helsingin ja Tukholman väliä ennen kuin kookkaampi Mariella korvasi sen. Sittemmin alus on kiertänyt lukuisilla eri reiteillä. Se on ajanut muun muassa Norjasta Englantiin ja Venäjän Pietarista Saksaan Anna Karenina-nimellä. Pohjoiselle Itämerelle alus palasi 1990-luvun puolivälissä Estlinen väreihin. Myöhemmin omistajan nimi vaihtui Tallinkiksi ja Regina Baltican reitit Ruotsin ja Baltian maiden välillä vaihtelivat. Alus teki myös muutaman paluun Helsinkiin erikoisristeilyjen muodossa.

Regina Baltican myöhempi historia on vähintään yhtä monivaiheinen. Virolaisvarustamolta alus lähti ajamaan muutamaa erilaista reittiä Espanjan ja Pohjois-Afrikan välillä. Lisäksi se on ehtinyt välissä toimia lyhyitä aikoja hotelli- ja matkustajalaivana Englannissa, Shetlandinsaarilla sekä Färsaarilla. Laiva kävi välillä telakalla Baltiassa, mutta palasi takaisin Välimerelle Espanjan Valencian ja Algerian Mostaganemin välille.

Viking Song tutuissa väreissä. Kuva: Viking Linen arkisto.

Aluksen nimi on yhä Regina Baltica. Alus on 145 metriä pitkä ja 25,5 metriä leveä. Sen koneteho on 19 500 kilowattia ja nopeus 21 solmua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

M/S Bluefort

Vuonna 1979 Saksassa rakennettua alusta tarjotaan vuokrattavaksi QPSships-sivustolla. Koska Bluefort on pelkästään vuokrattavana, ei sen rahallista arvoa ole ilmoitettu. Vuokraa ei kannata lähteä edes arvailemaan. Bluefort on muokattu öljynporauslautan asuntolaivaksi. Siinä on paljon tavallista vähemmän hyttejä, mutta ne ovat kookkaita ja yleistä tilaa on paljon. Keulan laajalle helikopterikentälle voi laskeutua suuremmallakin kopterilla.

Laivan alkuperäinen nimi oli M/S Diana II av Slite, mutta operaattori Viking Line lyhensi sen pian Diana II:ksi. Alus aloitti liikennöinnin reitillä Naantali – Maarianhamina – Kapellskär. Maaliskuussa 1987 se teki lähempää tuttavuutta Rosellan kanssa Sottungan eteläpuolella Ahvenanmaan saaristossa. Molemmat alukset selvisivät raapaisusta kevyin pintavaurioin. Parin vuoden kuluttua alus joutui kuitenkin telakalle ajettuaan matalikolle Tukholman saaristossa ja saatuaan runsaasti vettä sisäänsä. Vuonna 1992 tapahtuneen Viking Linelta lähdön jälkeen alus päätyi ajamaan erinäisiä reittejä Itämerelle. Suomeen se liikennöi jälleen Tallinkin väreissä Tallinnasta M/S Meloodian nimellä vuosina 1996 – 2006.

Täältä laiva päätyi Välimerelle ja ajoi muun muassa runsasaurinkoista Barcelona – Menorca – Ibiza -reittiä. Nykyiseen käyttötarkoitukseensa se päätyi Singaporen kautta. Öljynporaukseen alus osallistui Afrikan puolella Angolassa. Vuonna 2019 M/S Bluefort lähti Kanadaan ja sieltä edelleen nykyiseen olinpaikkaansa Bahamasaarille.

Diana II Vikingin väreissä. Kuva: Viking Linen arkisto.

Alus on 142 metriä pitkä ja 28 leveä. Koneista irtoaa 17 600 kilowattia ja laiva kulkee tavanomaiset 21 solmua. Bluefortista tekee tunnistettavan sen erityisen kookas piippu.

M/S Star Pisces

on vuonna 1989 Suomessa rakennettu matkustaja-autolautta, jonka autokansi on myöhemmin poistettu. Alusta myydään QPSships-sivustolla 39 miljoonalla dollarilla eli noin 32,7 miljoonalla eurolla. Star Piscesiä myydään ”modernina risteilijänä”, mitä sillä juuri tämän aluksen kohdalla sitten halutaan tarkoittaakaan. Sivulla ilmoitetaan virheellisesti autokapasiteetiksi lukema 490, joka ei ole pätenyt vuoden 1994 muutostöiden jälkeen. Kuvat on otettu Hongkongin risteilysatamassa.

Viking Line tilasi laivan 1980-luvun lopussa ja nimesi sen M/S Kalypsoksi. Myös sisarlaiva M/S Athena nimettiin kreikkalaisen neidon mukaan. Alus asetettiin Tukholman ja Turun väliseen liikenteeseen. Kalypsoa ei muisteta Suomessa kovin hyvin. Tämä johtunee siitä, että se ehti liikennöidä täällä vain neljän vuoden ajan. Viking Line Abp on nimittäin konserni, ja siihen kuuluva ruotsalainen varustamo, Rederi AB Slite, Kalypson omistaja, meni konkurssiin vuonna 1994. Näin ollen alukselle tuli lähtö Aasiaan. Siellä tähtikalalaiva on toiminut siitä asti Star Cruisesin kasinoristeilijänä Singaporen, Hong Kongin ja Kiinan rannikkokaupunkien maisemissa.

Star Pisces on 176,6 metriä pitkä ja 29,6 leveä. Koneteho on 17 800 kilowattia ja nopeus tavanomaiset 21 solmua. Sisaralus, entinen Viking Athena, on tällä hetkellä tanskalaisen DFDS Seawaysin palveluksessa reitillä Oslo – Fredrikshavn – Kööpenhamina.

M/S Birger Jarl

Listauksemme kokenein merenkävijä on vuonna 1953 Ruotsissa rakennettu M/S Birger Jarl. Se on myynnissä Yachtworld-sivustolla hintaan 3,49 miljoonaa euroa. Alkujaan höyrylaivaksi valmistuneella aluksella on hyvin nostalginen, mahonkinen sisustus. Tyylikkyyttä lisäävät monet menneistä merenkulkuvuosista kertovat yksityiskohdat ympäri laivaa. Alus on kuitenkin täysin varustettu nykyaikaisilla turvallisuus- ja mukavuusvarusteilla.

S/S Birger Jarl aloitti uransa ruotsalaisen Svea-varustamon Ruotsin ja Suomen välisessä liikenteessä. Tukholmasta ajettiin kesäisin Helsinkiin, talvikausina puolestaan Turkuun. Alus ajoi yksinomaan näitä reittejä, poiketen tosin kerran Leningradin-risteilyllä, aina 70-luvulle saakka. Birger Jarl melkein myytiin välissä Kanadaan, mutta kaupat peruuntuivat ja laiva jäi Ruotsiin. Vuonna 1973 Svea myi aluksen Suomeen, pietarsaarelaiselle Oy Jakob Line Ab:lle. Uusi omistaja asetti sen Pietarsaari – Skellefteå -reitille ja kastoi uudelleen Bore Nordiksi.

70-luvun lopulla laiva vaihtoi omistajaa pariinkin otteeseen, mutta jäi edelleen kotikulmilleen ja alkoi ajamaan Tukholman ja Maarianhaminan välistä liikennettä sekä teki Itämeren risteilyjä. Toukokuussa 1979 alukseen tuli Maarianhaminan satama-alueella vakavia ohjauspulmia ja se törmäsi siellä satamalaituriin, upotti huviveneitä laiturissa ja osui vielä koreografian päätteeksi museolaiva Pommerniin. Bore Nord pääsi jatkamaan myöhemmin liikennöintiä ja toimi sillä paikallaan aina vuoteen 2002, jolloin ruotsalainen Allandia osti sen ja otti käyttöön laivan alkuperäisen nimen, Birger Jarl.

Alus ajoi vielä kymmenen vuotta risteilyjä Tukholmasta Maarianhaminaan. Vuoden 2012 jälkeen se jäi pois liikenteestä hostelli- ja ravintolalaivaksi Skeppsbronin laituriin muutama sata metriä Viking Terminalenista Gamla Staniin päin. Alus näyttää vaihtaneen kuluvana vuonna omistajaa ja nimeä, mutta myynti-ilmoituksen ollessa netissä on se oletusarvoisesti edelleen kaupan.

Birger Jarl on 92,5 metriä pitkä ja 14,3 leveä. Sen nykyisestä diesel-voimanlähteestä vapautuu 2 750 kilowattia ja alus kulkee 16 solmun huippunopeutta. Sillä on aikaisemmin voinut kuljettaa 30 henkilöautoa. Laiva nimettiin muun muassa Tukholman kaupungin sekä Hämeen linnan 1200-luvulla perustaneen ruotsalaisen suurmiehen ja lainsäätäjän, Birger-jaarlin mukaan. Aluksen voidaan sanoa olevan todellinen harvinaisuus, kun se on säästynyt romutukselta uudempien ja suurempien alusten vallattua reitit. Toivomme, että sille löytyy edelleen sopivaa käyttöä ja että se saa pysyä kotimaisemissaan.

Arkistokuva: Tallink Silja / Valkeat Laivat.net

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Sami Pitkänen / Tallink Silja, QPSships, Marko Stampehl / Tallink Silja, Viking Line, Tallink Silja / Valkeat Laivat.net, Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat