17.4.2020 Matkailu Tästä syntyy Tallink MyStar – tulevaisuuden pika-alus rakennetaan Raumalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MyStar-laiva vannoo energiatehokkuuden nimiin ja aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna -reitillä. Tallinkin uusimman laivan rakentaminen alkoi huhtikuun koronakaaoksesta huolimatta suunnitelmien mukaisesti Raumalla. Laivan rakentamisesta vastaa Rauma Marine Constructions ja kuten perinteisiin kuuluu, alkoi urakka metallinleikkausseremonialla. Kutsuvieraita paikalle ei tällä kertaa päästetty kuin etäyhteyden välityksellä. 212 metrisen ja 2 800 matkustajalle sekä 750 ajoneuvolle mitoitetun MyStarin rakentamiskustannukset ovat noin 250 miljoonaa euroa ja projektin työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta. Valmista pitäisi olla jo tammikuussa 2022, jolloin laivan on kerrottu olevan valmis liikennöintiin Helsingin ja Tallinnan välisellä suosikkireitillä Megastarin parina. MyStar on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva. Tallinkille investointi on kuljetuskapasiteetin lisäyksen ohella panostus energiatehokkuuteen ja ympäristöön meriliikenteen saralla, havainnekuvia tulevasta aluksestaan julkaissut yhtiö kertoo. – Ympärillämme oleva maailma on vastikään muuttunut hyvin toisenlaiseksi. Myös me Tallinkilla keskitymme vahvasti tulevaisuuteen. Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden hankkeistamme on yhden Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen, MyStarin, rakennusprojekti. Olen iloinen, että pystymme tänään aloittamaan uuden projektin yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Rauman telakan kanssa, toteaa Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene. Yhteistyö nähdään tärkeänä myös Rauman telakalla. – Olemme ylpeinä aloittamassa uuden MyStar -aluksen tuotantoa ja samalla jatkamassa yhteistä laivanrakennusperinnettä tärkeän asiakkaamme Tallinkin kanssa. Kehitämme yhdessä Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa. Metallinleikkausseremonian toteutuksesta vastasivat MyStar-projektin päällikkö Marko Paloluoto (kuvassa vasemmalla) ja RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa. Rakenteilla olevassa laivassa tullaan käyttämään kaksoispolttoaineratkaisua, jossa pääasiallisena polttoaineena käytetään nesteytettyä maakaasua LNG:tä. Edistykselliseksi kuvaitu ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella. MyStarin kerrotaan täyttävän valmistuessaan sekä nykyiset että kaikki tällä hetkellä tiedossa olevat päästölainsäädännölliset vaatimukset. Kuten arvata saattaa, kutitellaan päästöjä myös rannassa. Yksi keinoista on se, että MyStar on mahdollista kytkeä satamissa maasähköön. Monissa vanhemmissa laivoissa tätä mahdollisuutta ei ole, vaan alusten on tuotettava tarvitsemansa sähkö itse. Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun kanssa. Lähde: Tallink Kuvat: RMC ja Tallink Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tallink MyStar lukuina Kokonaispituus: 212 metriä Leveys: 30,6 metriä Bruttovetoisuus (alustava tieto): 50 000 Matkustajamäärä: 2 800 Miehistömäärä: 200 Autokannet ja ajoneuvomäärä: 4 autokantta, 750 ajoneuvoa Hytit: 48/136 kpl (matkustajat/miehistö) Maksiminopeus: 27 solmua Referenssialus on vuonna 2017 valmistunut Megastar Lue myös: Vauhdikasta tähtiloistetta – Tallink MySTAR on 2020-luvun pikalaiva Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisas Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihin Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku