Matkailu | 17.4.2020

Tästä syntyy Tallink MyStar – tulevaisuuden pika-alus rakennetaan Raumalla

MyStar-laiva vannoo energiatehokkuuden nimiin ja aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna -reitillä.

Jaa artikkeli

Tallinkin uusimman laivan rakentaminen alkoi huhtikuun koronakaaoksesta huolimatta suunnitelmien mukaisesti Raumalla. Laivan rakentamisesta vastaa Rauma Marine Constructions ja kuten perinteisiin kuuluu, alkoi urakka metallinleikkausseremonialla. Kutsuvieraita paikalle ei tällä kertaa päästetty kuin etäyhteyden välityksellä.

212 metrisen ja 2 800 matkustajalle sekä 750 ajoneuvolle mitoitetun MyStarin rakentamiskustannukset ovat noin 250 miljoonaa euroa ja projektin työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta. Valmista pitäisi olla jo tammikuussa 2022, jolloin laivan on kerrottu olevan valmis liikennöintiin Helsingin ja Tallinnan välisellä suosikkireitillä Megastarin parina. MyStar on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva.

Tallinkille investointi on kuljetuskapasiteetin lisäyksen ohella panostus energiatehokkuuteen ja ympäristöön meriliikenteen saralla, havainnekuvia tulevasta aluksestaan julkaissut yhtiö kertoo.

RMC_Tallink MyStar

– Ympärillämme oleva maailma on vastikään muuttunut hyvin toisenlaiseksi. Myös me Tallinkilla keskitymme vahvasti tulevaisuuteen. Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden hankkeistamme on yhden Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen, MyStarin, rakennusprojekti. Olen iloinen, että pystymme tänään aloittamaan uuden projektin yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Rauman telakan kanssa, toteaa Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene. 

Yhteistyö nähdään tärkeänä myös Rauman telakalla.

– Olemme ylpeinä aloittamassa uuden MyStar -aluksen tuotantoa ja samalla jatkamassa yhteistä laivanrakennusperinnettä tärkeän asiakkaamme Tallinkin kanssa. Kehitämme yhdessä Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Metallinleikkausseremonian toteutuksesta vastasivat MyStar-projektin päällikkö Marko Paloluoto (kuvassa vasemmalla) ja RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Rakenteilla olevassa laivassa tullaan käyttämään kaksoispolttoaineratkaisua, jossa pääasiallisena polttoaineena käytetään nesteytettyä maakaasua LNG:tä. Edistykselliseksi kuvaitu ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella. MyStarin kerrotaan täyttävän valmistuessaan sekä nykyiset että kaikki tällä hetkellä tiedossa olevat päästölainsäädännölliset vaatimukset.

Kuten arvata saattaa, kutitellaan päästöjä myös rannassa. Yksi keinoista on se, että MyStar on mahdollista kytkeä satamissa maasähköön. Monissa vanhemmissa laivoissa tätä mahdollisuutta ei ole, vaan alusten on tuotettava tarvitsemansa sähkö itse.

Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun kanssa.

Lähde: Tallink Kuvat: RMC ja Tallink

Tallink MyStar lukuina

Kokonaispituus: 212 metriä
Leveys: 30,6 metriä
Bruttovetoisuus (alustava tieto): 50 000
Matkustajamäärä:  2 800
Miehistömäärä: 200
Autokannet ja ajoneuvomäärä: 4 autokantta, 750 ajoneuvoa
Hytit: 48/136 kpl (matkustajat/miehistö)
Maksiminopeus: 27 solmua
Referenssialus on vuonna 2017 valmistunut Megastar

Lue myös:
Vauhdikasta tähtiloistetta – Tallink MySTAR on 2020-luvun pikalaiva
Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisas
Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihin

Jaa artikkeli

Keskustelu