17.4.2020 Matkailu Tästä syntyy Tallink MyStar – tulevaisuuden pika-alus rakennetaan Raumalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MyStar-laiva vannoo energiatehokkuuden nimiin ja aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna -reitillä. Tallinkin uusimman laivan rakentaminen alkoi huhtikuun koronakaaoksesta huolimatta suunnitelmien mukaisesti Raumalla. Laivan rakentamisesta vastaa Rauma Marine Constructions ja kuten perinteisiin kuuluu, alkoi urakka metallinleikkausseremonialla. Kutsuvieraita paikalle ei tällä kertaa päästetty kuin etäyhteyden välityksellä. 212 metrisen ja 2 800 matkustajalle sekä 750 ajoneuvolle mitoitetun MyStarin rakentamiskustannukset ovat noin 250 miljoonaa euroa ja projektin työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta. Valmista pitäisi olla jo tammikuussa 2022, jolloin laivan on kerrottu olevan valmis liikennöintiin Helsingin ja Tallinnan välisellä suosikkireitillä Megastarin parina. MyStar on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva.Tallinkille investointi on kuljetuskapasiteetin lisäyksen ohella panostus energiatehokkuuteen ja ympäristöön meriliikenteen saralla, havainnekuvia tulevasta aluksestaan julkaissut yhtiö kertoo.– Ympärillämme oleva maailma on vastikään muuttunut hyvin toisenlaiseksi. Myös me Tallinkilla keskitymme vahvasti tulevaisuuteen. Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden hankkeistamme on yhden Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen, MyStarin, rakennusprojekti. Olen iloinen, että pystymme tänään aloittamaan uuden projektin yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Rauman telakan kanssa, toteaa Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene. Yhteistyö nähdään tärkeänä myös Rauman telakalla. – Olemme ylpeinä aloittamassa uuden MyStar -aluksen tuotantoa ja samalla jatkamassa yhteistä laivanrakennusperinnettä tärkeän asiakkaamme Tallinkin kanssa. Kehitämme yhdessä Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa. Metallinleikkausseremonian toteutuksesta vastasivat MyStar-projektin päällikkö Marko Paloluoto (kuvassa vasemmalla) ja RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.Rakenteilla olevassa laivassa tullaan käyttämään kaksoispolttoaineratkaisua, jossa pääasiallisena polttoaineena käytetään nesteytettyä maakaasua LNG:tä. Edistykselliseksi kuvaitu ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella. MyStarin kerrotaan täyttävän valmistuessaan sekä nykyiset että kaikki tällä hetkellä tiedossa olevat päästölainsäädännölliset vaatimukset.Kuten arvata saattaa, kutitellaan päästöjä myös rannassa. Yksi keinoista on se, että MyStar on mahdollista kytkeä satamissa maasähköön. Monissa vanhemmissa laivoissa tätä mahdollisuutta ei ole, vaan alusten on tuotettava tarvitsemansa sähkö itse.Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun kanssa.Lähde: Tallink Kuvat: RMC ja TallinkMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tallink MyStar lukuina Kokonaispituus: 212 metriä Leveys: 30,6 metriä Bruttovetoisuus (alustava tieto): 50 000 Matkustajamäärä: 2 800 Miehistömäärä: 200 Autokannet ja ajoneuvomäärä: 4 autokantta, 750 ajoneuvoa Hytit: 48/136 kpl (matkustajat/miehistö) Maksiminopeus: 27 solmua Referenssialus on vuonna 2017 valmistunut Megastar Lue myös: Vauhdikasta tähtiloistetta – Tallink MySTAR on 2020-luvun pikalaiva Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisas Tähdestä supertähdeksi – Finnlines investoi uusiin laivoihin Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster