18.9.2022

Tulipahan tehtyä: 5109 km 89 tunnissa sähköautolla

Englantilainen Max Adventure -tiimi ajoi Kia EV6:lla Norjan Oslosta Portugalin Lissaboniin alle neljässä päivässä.

Matkan tarkoituksena oli osoittaa, kuinka tavallisella sähköautolla on mahdollista matkustaa lyhyessä ajassa pitkiäkin matkoja jo nykyistä latausinfraa hyödyntäen. Matkan varrella käytiin yhteensä 16:ssa maassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sir Stirling Mossin hengessä

Tempauksella haluttiin myös muistaa edesmennyttä kilpa-ajolegenda Sir Stirling Mossia, joka ajoi kolmen nopean ystävänsä kanssa 15 Euroopan maan halki alle viidessä päivässä 70 vuotta aikaisemmin vuonna 1952. Kyseessä oli tuolloin mainostempaus, jolla markkinointiin uutta Humber Super Snipe -sedania.

EV6:n selvitti oman matkansa 47 minuuttia nopeammin kuin Moss kavereineen aikoinaan.

Kun se toimii, se toimii

Matkalla hyödynnettiin tehokkaasti Kia EV6:n 800 voltin järjestelmän mahdollistamaa pikalatausta. Tiimi käytti matkan aikana myös Kia Charge -palvelua, joka tarjoaa yli 400 000 julkista latauspistettä käyttöön eri puolilla Eurooppaa yhteensä 29 maassa. Ja kaikki siis yhdeltä tililtä ja yhdellä RFID-kortilla.

Oslosta ajettiin ensin Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan, josta kurvailtiin Alankomaiden, Belgian ja Luxemburgin kautta Ranskaan. Alppeja ihasteltiin Sveitsin, Liechtensteinin ja Itävallan halki ajettaessa ennen saapumista Sloveniaan. Sitten vuorossa olivat Italia, Monaco sekä uudestaan Ranska – ennen kuin ajettiin Espanjan läpi päätepisteeseen Portugaliin.

Autoa ladattiin keskimäärin hieman alle 350 kilometrin välein. Parhaimmillaan Kian akun varaus nostettiin 350 kW -laturilla 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa. 50 kW -laturia käyttäen samaan kului aikaa tunti ja 13 minuuttia.

Kaikki pelitti jopa niin hyvin, että tiimi päätti lisätä reitin varrelle yhden maan. Alun perin ryhmän oli tarkoitus kulkea 15 maan läpi 120 tunnissa. Onnistuneiden latausten ansiosta tiimi pystyi säästämään kuitenkin niin paljon aikaa, että se mahdollisti yhden ylimääräisen pysähdyksen.

Ei nopein reitti

Kuten hyvällä automatkalla yleensäkin, kyse ei ollut lopulta kuitenkaan pelkästään nopeasta matka-ajasta. Siksi matkan varrella bongattiin myös näyttäviä etappeja, kuten vaikkapa Sveitsin itäosissa ja Alpeilla sijaitseva Julierin sola. Kyseinen sola oli luonnollisesti myös Mossin alkuperäisen reitin varrella.

Sama koski myös Monacoa, jossa tiimi ajoi historiallista F1-katurataa seuraten.

Sen verran tiimi oli kuitenkin valmis luopumaan mukavuuksistaan, että tavaratilaan oli lastattu riittävästi pika-aterioita riittävän nopeiden pitstoppien saavuttamiseksi. Ateriat pystyttiin näin nauttimaan latausten yhteydessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvallisesti normien mukaan

Matkan aikana noudatettiin koko ajan nopeusrajoituksia, ja kuljettajia vaihdettiin riittävän usein. Kolmihenkinen tiimi istui vuorotellen EV6:n ratissa, ajoi, lepäsi ja navigoi.
Matkan aikana ei tehty myöskään mitään vippaskonsteja vaan autolla ajettiin mahdollisimman normaalisti. Kian alla rullasivat myös EV6:ssa alkuperäisasennuksena käytettävät Kumho ECSTA PS71 EV -renkaat.

Varsinaisen tempausauton lisäksi EV6:a seurasi koko ajan myös Kian tukiauto, joka dokumentoi matkan edistymistä.

Auton kulutuksesta matkan varrella ei ole valitettavasti tietoa. Moottori ajoi vastaavalla autolla tänä keväänä niin ikään Norjan vuonoja seuraten, ja meidän kulutuksemme oli tuolloin tasan 14 kWh/100 km.

Teksti ja kuvat tiedotteen pohjalta

Luetuimmat