4.9.2014 Kotimaanmatkailu Tuulen viemää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkan taivaalla voi taittaa monella tavalla. Kuumailmapallossa kiireetön ja utelias katse näkee ja herkät korvat kuulevat kaiken kauniin ja kokemisen arvoisen. Helsingin Lauttasaaressa jalkapalloilijat tekevät tilaa Ruukinlahden puiston nurmelle. Kuumailmapallon 26 kertaa 16 metriä kokoinen kangas levitetään yhdessä nurmelle ja täyttäminen aloitetaan moottorikäyttöisellä puhaltimella. Nurmella makaava hiljalleen täyttyvä kangas on kuin värikäs festivaaliteltta. Kahdessakymmenessä minuutissa kuumailmapallo on lähtövalmis ja viiden matkustajan on aika astua rottinkikoriin. Kori on jaettu kahtia: toisella puolella kolme propaanikaasupulloa ja kapteeni, toisella puolella matkustajat. Kaasua on varattu varoiksi kolmen tunnin lennolle, vaikka tarkoituksena on lentää noin tunti. Kapteeni Ilkka Korhonen lämmittää palloa muutamalla polttimen suhahduksella ja hetkessä olemme ilmassa noin viidentoista metrin korkeudessa. Pallo nousee lämmittämällä, sillä sen sisällä olevan ilma harvenee lämmetessä ja pallo kevenee nousten ylös. Pallon takaosaan kiinnitetty ankkuriköysi pidetään tiukalla lämmittämisen aikana, jottei pallokangas pääse heilumaan ennen täyttymistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeasti yläilmoihin Pallo nousee hetkessä taivaalle. Ennen kuin ehdimme huomatakaan, olemme noin kolmensadan metrin korkeudessa. Ylöspäin noustessa jännittää ja huimaa hieman, mutta lentokorkeuden saavutettuamme lentämiseen alkaa tottua. On lähes tyyntä. Hiljalleen aaltoilevassa meressä alapuolellamme kimaltelevat auringonsäteet. Lennämme Länsiväylän eteläpuolella kohti Espoota. Tuntuu kuin olisi täysin tyyntä, sillä liikumme tuulen mukana. Länsiväylällä ajavien autojen tai allamme kulkevien veneiden äänet eivät enää kuulu. Jännityksen katkaisee pieni puheensorina ja hiljaisuuden polttimen ajoittainen tsuff-ääni. Lähes kaikki päätökset lennon kulusta on tehty ennen ilmaan lähtöä, mutta lentokorkeudellakin voi vaikuttaa suuntaan. Yhtä asiaa on pakko kokeilla, onhan sitä varten varustauduttu. Tarkoitus on grillata makkaraa veistetyn tikun nokassa polttimen avulla. Se sopii Korhoselle. Kokemus on ainutlaatuinen. Espoon ilmatilaan saapuessamme lennämme kuusimetsien yli alle sata metriä puiden yläpuolelta. Alkuillan uinuvassa metsässä kukkuu käki. Ensilento vuonna 1783 Kuumailmapallo on tiettävästi vanhin onnistuneesti lentänyt ilma-alus. Sen keksijät, ranskalaiset Montgolfierin veljekset lensivät kuumailmapallolla ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1783. Kuumailmapallo on rekisteröity ilma-alus. Artikkelissa koelennetty kuumailmapallo on rekisteröity seitsemälle henkilölle ja yhteensä tuhannen kilon painoiselle massalle. Korien materiaaleina käytetään edelleen enimmäkseen rottinkia ja pajua. Toimintaperiaate on yksinkertainen: kuuma ilma pallon sisällä nousee ylöspäin, koska se on harvempaa ja siten kevyempää kuin palloa ympäröivä ilma. Kuumailmapallon korkeutta voi laskea päästämällä kuumaa ilmaa pois laskuvarjon mallisesta venttiilistä, joka sijaitsee pallon laella. Pallon sisällä olevaa ilmaa lämmitetään polttimella, joka toimii nestekaasulla. Talvisin käytetään lämmitettyä kaasua. Pallon sisällä oleva ilma on lämmöltään noin 100 astetta. Nylonista valmistettu kangas ei syty palamaan ja kestää noin 120 asteen kuumuuden. Palloa voidaan ohjata ainoastaan muuttamalla lentokorkeutta. Eri korkeuksissa ilmavirtaukset kulkevat eri suuntiin ja suuntaa on mahdollista muuttaa jopa 25 astetta. Kuumailmapallolla on lennetty yli kahdensadan kilometrin tuntivauhtia, mutta tuulen mukana kuljettaessa vauhtia ei tunne samalla tavalla. Suomessa kuumailmapalloilun harrastajia on noin 50, joista aktiivisia 25. Lentolupakirjaan vaaditaan 16 lennettyä tuntia. Talvinen sää ja vesistöjen jäät ovat paras paikka harjoitteluun. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Korkeutta muuttamalla suuntaa voidaan muuttaa noin 25 astetta. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Vesistöjen yläpuolella lennettäessä voi toisinaan tulla yllätyksiä, sillä niiden läheisyyteen syntyy paikallisia ilmavirtauksia ja pyörteitä. Lisää kuumailmapalloilua painetussa Moottorissa 9/2014. Kuumailmapalloilu toteutettiin yhteistyönä Elämyslahjat.fi -palvelun kanssa. Muita kuumailmapallolentoja tarjoavia yrityksiä: pallolento.com Raffica Oy Aerohot Linnan Pallo Aeronaut Teksti: Santeri Petrell Kuvat: Lauri Ahtiainen, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 20.3.2024 Kotimaanmatkailu Porvoon Vår Vuoden ravintola – Suomen Gastronomien Seuran valinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta