4.9.2014 Kotimaanmatkailu Tuulen viemää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkan taivaalla voi taittaa monella tavalla. Kuumailmapallossa kiireetön ja utelias katse näkee ja herkät korvat kuulevat kaiken kauniin ja kokemisen arvoisen. Helsingin Lauttasaaressa jalkapalloilijat tekevät tilaa Ruukinlahden puiston nurmelle. Kuumailmapallon 26 kertaa 16 metriä kokoinen kangas levitetään yhdessä nurmelle ja täyttäminen aloitetaan moottorikäyttöisellä puhaltimella. Nurmella makaava hiljalleen täyttyvä kangas on kuin värikäs festivaaliteltta.Kahdessakymmenessä minuutissa kuumailmapallo on lähtövalmis ja viiden matkustajan on aika astua rottinkikoriin. Kori on jaettu kahtia: toisella puolella kolme propaanikaasupulloa ja kapteeni, toisella puolella matkustajat. Kaasua on varattu varoiksi kolmen tunnin lennolle, vaikka tarkoituksena on lentää noin tunti.Kapteeni Ilkka Korhonen lämmittää palloa muutamalla polttimen suhahduksella ja hetkessä olemme ilmassa noin viidentoista metrin korkeudessa. Pallo nousee lämmittämällä, sillä sen sisällä olevan ilma harvenee lämmetessä ja pallo kevenee nousten ylös.Pallon takaosaan kiinnitetty ankkuriköysi pidetään tiukalla lämmittämisen aikana, jottei pallokangas pääse heilumaan ennen täyttymistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeasti yläilmoihinPallo nousee hetkessä taivaalle. Ennen kuin ehdimme huomatakaan, olemme noin kolmensadan metrin korkeudessa. Ylöspäin noustessa jännittää ja huimaa hieman, mutta lentokorkeuden saavutettuamme lentämiseen alkaa tottua.On lähes tyyntä. Hiljalleen aaltoilevassa meressä alapuolellamme kimaltelevat auringonsäteet. Lennämme Länsiväylän eteläpuolella kohti Espoota. Tuntuu kuin olisi täysin tyyntä, sillä liikumme tuulen mukana. Länsiväylällä ajavien autojen tai allamme kulkevien veneiden äänet eivät enää kuulu. Jännityksen katkaisee pieni puheensorina ja hiljaisuuden polttimen ajoittainen tsuff-ääni.Lähes kaikki päätökset lennon kulusta on tehty ennen ilmaan lähtöä, mutta lentokorkeudellakin voi vaikuttaa suuntaan.Yhtä asiaa on pakko kokeilla, onhan sitä varten varustauduttu. Tarkoitus on grillata makkaraa veistetyn tikun nokassa polttimen avulla. Se sopii Korhoselle. Kokemus on ainutlaatuinen.Espoon ilmatilaan saapuessamme lennämme kuusimetsien yli alle sata metriä puiden yläpuolelta. Alkuillan uinuvassa metsässä kukkuu käki. Ensilento vuonna 1783 Kuumailmapallo on tiettävästi vanhin onnistuneesti lentänyt ilma-alus. Sen keksijät, ranskalaiset Montgolfierin veljekset lensivät kuumailmapallolla ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1783. Kuumailmapallo on rekisteröity ilma-alus. Artikkelissa koelennetty kuumailmapallo on rekisteröity seitsemälle henkilölle ja yhteensä tuhannen kilon painoiselle massalle. Korien materiaaleina käytetään edelleen enimmäkseen rottinkia ja pajua. Toimintaperiaate on yksinkertainen: kuuma ilma pallon sisällä nousee ylöspäin, koska se on harvempaa ja siten kevyempää kuin palloa ympäröivä ilma. Kuumailmapallon korkeutta voi laskea päästämällä kuumaa ilmaa pois laskuvarjon mallisesta venttiilistä, joka sijaitsee pallon laella. Pallon sisällä olevaa ilmaa lämmitetään polttimella, joka toimii nestekaasulla. Talvisin käytetään lämmitettyä kaasua. Pallon sisällä oleva ilma on lämmöltään noin 100 astetta. Nylonista valmistettu kangas ei syty palamaan ja kestää noin 120 asteen kuumuuden. Palloa voidaan ohjata ainoastaan muuttamalla lentokorkeutta. Eri korkeuksissa ilmavirtaukset kulkevat eri suuntiin ja suuntaa on mahdollista muuttaa jopa 25 astetta. Kuumailmapallolla on lennetty yli kahdensadan kilometrin tuntivauhtia, mutta tuulen mukana kuljettaessa vauhtia ei tunne samalla tavalla. Suomessa kuumailmapalloilun harrastajia on noin 50, joista aktiivisia 25. Lentolupakirjaan vaaditaan 16 lennettyä tuntia. Talvinen sää ja vesistöjen jäät ovat paras paikka harjoitteluun. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Korkeutta muuttamalla suuntaa voidaan muuttaa noin 25 astetta. Ihanteellinen lentokorkeus on noin 150–400 metriä. Vesistöjen yläpuolella lennettäessä voi toisinaan tulla yllätyksiä, sillä niiden läheisyyteen syntyy paikallisia ilmavirtauksia ja pyörteitä. Lisää kuumailmapalloilua painetussa Moottorissa 9/2014.Kuumailmapalloilu toteutettiin yhteistyönä Elämyslahjat.fi -palvelun kanssa.Muita kuumailmapallolentoja tarjoavia yrityksiä:pallolento.com Raffica Oy Aerohot Linnan Pallo AeronautTeksti: Santeri Petrell Kuvat: Lauri Ahtiainen, Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?