4.6.2020

Nimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen

Chery Amulet

Chery Amulet on vanha Seat, jota kiinalaiset levittivät ympäri maailmaa. Ja törmäystestikeskusta.

Kirjoita Googleen Chery Amulet, ja ensimmäisenä näet videon, jossa huomaamattoman näköinen perheauto litistyy pannukakuksi kiinteää seinää vasten. Kyse on täydellisestä flopisa rutiinikokeessa, josta tyypillinen perusauto selviää tuulilasi vähän säröytyneenä. Jopa venäläiset pitivät Amuletia liian turvattomana.

Jos pysäytät videon ennen jännän alkua, ja tutkit hieman auton linjoja, saatat nähdä tutun muodon. Tasaiseksi viistetty takalokasuojan kaari on selkein vinkki auton alkuperästä: 1990-luvun Seat Toledohan se siellä!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Espanjan levinnein auto

Chery Amulet, tai koodinimeltä Chery A15, on kiinalaisen Cheryn valmistama ajoneuvo. Sitä on valmistettu yhtiön kotitehtaalla Wuhussa Kiinan Anhuissa, Venäjän Kaliningradissa ja Taganrongissa, Iranin Mashhaddissa ja Ukrainan Zaporižžjassa entisen neuvostoautovalmistaja ZAZin alihankintana.

Valmistuspaikoista johtuen Chery Amuletin saattaa bongata Itä-Euroopasta, ja ainakin Länsi-Ukrainassa auto on jopa yleinen.

Seat Toledo GT
Alkuperäinen Seat Toledo tarjosi pohjan Cheryn A11 ja A15 -malleille.

Seat Toledon erikoinen matka Espanjasta Kiinan kautta Cherynä takaisin Itä-Eurooppaan on osa kiinalaisautoteollisuuden kummajaisuutta. Kaikki alkoi Cheryn ensimmäisestä autosta, joka kulki koodinimellä A11, yksi kauppanimi oli Windcloud.

Hämärähommia

Chery A11 sai alkunsa hämärissä olosuhteissa, joissa Seat Toledon piirrustukset siirtyivät Cherylle ilmeisesti Volkswagenin kiinalaiskumppani FAV-VW:n kautta. Ilmeisesti kaikki osapuolet eivät olleet kaupasta samaa mieltä, mutta sovinto tehtiin lopulta oikeuden ulkopuolella.

Moottoriksi Chery päätyi valitsemaan vain parasta, mitä rahalla sai. Se ei pienelle kiinalaisvalmistajalle paljoa ollut, mutta yhtiö onnistui ostamaan Fordilta vanhentuneen 1,6 CVH -moottorin tuotantolinjan. Tämä varmasti ilahdutti Fordia, keräsihän kyseinen voimalähde kyseenalaista mainetta ja kunniaa voimattomuudella ja karkeakäyntisyydellä jo Sierran keulalla.

Ei autoja, vain osia auton muodossa

Chery Amulet
Chery Amuletin sisusta

Koska kiinalainen teollisuus toimii erikoisin keinoin, ei Cheryllä alkuun ollut lupaa kuin autojen osien valmistukseen. Ensimmäiset vuodet yhtiö keskittyi vain osatuotantoon, mutta ilmeisesti komponentit varastoitiin kokonaisen auton muotoon. Wall Street Journalin kerrotaan kuvailleen Cheryn toimintaa ”yhdistelmäksi kommunistista valtionyhtiötä ja nokkelaa start-upia”.

Cheryn tuotantoa alkoi vuonna 1999, mutta vasta vuonna 2001 se sai alkaa harjoittamaan autojen myyntiä, kun yhteistyökuvio SAIC Motorsin kanssa avasi ovet autokauppaan. Yhtiö sai omat luvat kokonaisten autojen valmistukseen vasta vuonna 2003.

Chery A11 pysyi tuotannossa vuodesta 1993 vuoteen 2006 saakka Wuhun tehtaalla, mutta sitä on tehty Jordaniassa vuodesta 2008 tähän päivään saakka. Kiinan kotimarkkinoilla auto sai seuraajan kuitenkin jo vuonna 2003, kun uudistettu ja uusien voimanlähteiden vauhdittama Amuletiksi kutsuttu A15-versio otettiin tuotantoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Törmäystestin pohjanoteeraus

Chery Amuletin varustelun kerrotaan kattaneen lukkiutumattomat jarrut ja jotain muutakin, mutta venäläismedia Autoreview vaati auton poistamista myynnistä, sillä lehden mukaan se suoriutui EuroNCAPia vastaavassa törmäystestissä jopa silloista pohjanoteerausta Brilliance BS6:tta huonommin. Ei sinänsä ihme, sillä kaiken perustana ollut Volkswagen Groupin A2-perusrakenne esiteltiin jo vuonna 1982 toisen sukupolven Golfia varten. Saksalaiset tuskin olisivat ikinä uskoneet sen kumimttelevan vielä lähes neljännesvuosisata myöhemmin.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Wikipedia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat