14.5.2025

Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita

Ensimmäiset sähköautot ovat avanneet tietä yhä uusille merkeille ja malleille. Kun tarjonta lisääntyy, myös hintahaitari laajenee.

Sähköautojen tielle on tarjottu esteitä toisensa perään. Ensimmäiset täyssähköiset autot ovat olleet sangen hintavia ja niiden mahdollisuuksia ”koko kansan” autoksi on vahvasti epäilty. Ihan aiheesta tietenkin. Samalla on kuitenkin unohtunut, etteivät uusimmat autot koskaan ole olleet kaikkien ulottuvilla. Samoin on unohtunut se, että aina ennenkin uusimmat tekniset keksinnöt on lanseerattu kalleimmissa uusissa autoissa. Tuotekehitys maksaa ja jostakin valmistajan on saatava kustannuksia takaisin, muutoin koko toiminnan voi ajaa oitis alas. 

Ensimmäiset sähköautot ovat avanneet tietä yhä uusille merkeille ja malleille. Kun tarjonta lisääntyy, myös hintahaitari laajenee. Tämä näkyy nyt sähköautojen markkinoilla, kun halvimman uuden sähköauton valtikka vaihtaa omistajaa ripeästi. Lopputuloksesta hyötyy kuluttaja, kun valittavana on isompaa ja pienempää, halvempaa ja kalliimpaa vaihtoehtoa. Aivan kuten aikaisemmin polttomoottoriautojen suhteen, niin nytkin kuluttajalle aiheuttaa päänvaivaa kokonaisuus, jossa arvioidaan erihintaisten autojen ominaisuuksia ja sitä, miten ne palvelevat parhaiten omia tarpeita.

Edelleenkään kaikilla ei ole varaa uuteen autoon, mutta vaihtoautomarkkinoillakin tapahtuu uudistumista. Kalleimmastakin uudesta autosta tulee pian käytetty vaihtoauto. Vuosien ja kilometrien karttuessa sen hinta laskee, ja ajan mittaan auto onkin yhä useamman ulottuvilla.

Akun vioittuminen ja sen kallis korjaus ovat myös olleet tuttuja argumentteja sähköautoa vastaan. Sähköautojen tullessa markkinoille ne ovat olleet niin erilaisia verrattuna polttomoottoriautoihin, että epätietoisuutta ja selvitettäviä asioita on ollut ja on yhä edelleen paljon. Hyvänä esimerkkinä toimii Moottorin käyttötestissä ollut Kia Niro ja sen pohjakosketus. Kun täyssähköisen auton pohjaan tuli kolhu, oli alkuvaiheessa pelkona jopa 15 000 euron korjauskustannus. Loppujen lopuksi pelko kalliista remontista haihtui ja korjauskustannukset jäivät olemattomiksi. Nyt sähköautoihin tarjotaan jo jälkiasenteisia pohjapanssareita, jotka osaltaan helpottavat huonoilla teillä ajavia.

Myös latauksen riittävyys ja latauspisteiden puute olivat tuttuja haasteita ensimmäisten sähköautojen omistajille. Sittemmin toimintamatkat täydellä akulla ovat keskimäärin kasvaneet ja latauspisteitä löytyy niin paljon eri puolilla Suomea, että ainakaan päätieverkkoa käyttävän ei enää tarvitse olla erityisen huolissaan niiden löytymisestä.

Vaihe vaiheelta esteet sähköautoilun tieltä poistuvat, joko tekniikan kehittyessä, tiedon lisääntyessä tai kuluttajien omaksuessa sähköautoilun pelisäännöt. Vuoden 2025 neljän ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröidyistä uusista henkilöautoista jo 35 prosenttia oli täyssähköisiä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat