25.5.2021 Ajoneuvot Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden auton voisi olettaa automaattisesti olevan aina vanhaa parempi – miksi autoa nyt huonompaan suuntaan muutettaisiin? Autoissa joudutaan kuitenkin tekemään poikkeuksetta kompromisseja, jotka saattavat johtaa yllättäviin tuloksiin. Muutama viikko takaperin Moottorilla oli käynnissä parivertailu Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan tähden: viidennen sukupolven Volkswagen Golfin (vm. 2009) ja sen tämän päivän vastineen, kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golfin (vm. 2020) välillä. Kerroimme jo aiemmin muun muassa tarkemmin varusteiden määrän hurjasta kehityksestä, jossa uusi luonnollisesti vei vanhaa kuin pässiä narussa. Laajassa vertailussa, joka julkaistaan keskiviikkona 26.5. ilmestyvässä Moottorin numerossa 6/2021, varusteet ovat kuitenkin vain yksi osa-alue – ja monessa muussa vanha jättikin uuden Golfin varjoonsa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuus muuttunutYksi autojen olennaisimmista asioista on ajomukavuus. Viimeisen vuosikymmenen aikana autojen alustat ovat hieman jämäköityneet, ohjaukset ovat voimakkaammin tehostettuja ja autot ovat muutenkin kevyempiä käsitellä. Vertailuautoissa huomaa myös voimalinjojen muuttuneen hienostuneempaan suuntaan. Kaikkiaan uusi Golf tuntuu vaivattomammalta kokonaisuudelta – autoa voi käyttää alusta loppuun sormenpäillä.Kokonaisuudessaan viitoskorinen Golf on kuitenkin tämän päivän vastinettaan mukavampi. Sen alusta suodattaa epätasaisuuksia paremmin niin kaupungissa kuin maantiellä – eli hidastetöyssyjen lisäksi suuremmatkin kuopat ylittyvät miellyttävämmin. Vanha on myös maantiellä suuntavakaampi ja sen ohjaustuntuma on selkeämpi.Soratiellä autojen välille syntyy suurin ero – uudessa Golfissa tuntuma tiehen on huomattavasti etäisempi ja kaarteissa auto tuntuu leijuvalta. Uudessa autossa ajonvakautus toimii vanhaa paremmin, mutta vanhan paremman mekaanisen pidon ansiosta auton ei tarvitse puuttua kuljettajan tekemisiin niin usein kuin uudessa.Mainittakoon kuitenkin, että kuormattuna kasikoppa kulkee vanhaa nätimmin jämäkämmän jousituksen ansiosta. Tämä kertoo myös osaltaan siitä miten tasaisia suorituksia autot esittivät koko testin ajan – molemmissa autoissa on omat hyvät puolensa. Tarkemmin vertailusta ja testituloksista voi lukea Moottorista 6/2021.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Parivertailu: nykyajan Golfissa on kymmeniä varusteita enemmän kuin vanhassa, mutta ovatko ne kaikki tarpeellisia? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”