5.9.2022 Ajoneuvot Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarjassa on erikoinen Daavid vastaan Goljat –asetelma. Malcolm Wilsonin johtama M-Sport on tehnyt jättiläisen kaatamisesta kivilingolla todellisuutta. Yllättävän monelle on epäselvää se, mikä tehdastiimin ja yksityistiimin välinen ero käytännössä on. Vaikka molemmat ajavat samoista sijoituksista, ovat lähtökohdat tuloksen tekemiselle hyvinkin erilaiset.Tehdastiimi on kuin rekisteröity yhdistys. Toisin sanoen toimija, joka elää avustuksilla, ja jonka on määrä käyttää saatu budjetti sentilleen. Kirjanpidon on syytä mennä tasan vuoden lopussa, sillä tehdastiimille annettaan rahaa vain ja ainoastaan urheilullinen menestys mielessä.Vuosien saatossa on opittu, kuinka turmiollista autotehtaan näkövinkkelistä on ulkoistaa toiminnot ulkopuoliselle toimijalle. Joskus tehdas on käytännön syistä pakotettu toimimaan tällä tavoin, eikä lopputulos ole lainkaan hullumpi. Sivujuonteita saattaa kuitenkin täydellisen kontrollin puutteesta johtuen tulla.Koko Toyota Gazoo Racing juhlimassa Esapekka Lapin voittoa Jyväskylässä 2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTommi Mäkinen toi Toyotalle menestystäTästä esimerkkinä on Toyota Gazoo Racing, jonka operatiivinen toiminta oli vuosina 2016 – 2020 Tommi Mäkisen oman osakeyhtiön hallittavissa. Se tarkoitti sitä, että Mäkiselle tilitettiin hänen esittämiensä laskelmien mukainen budjetti, korkeimmillaan noin 60 miljoonaa euroa, joka oli korvamerkitty urheilullisen menestyksen ja hyvän imagon tuomiseksi Toyotalle.Raha käytetään tiiviin kilpailukauden läpiviemiseen. Suurin yksittäinen kulu syntyy työntekijöiden palkoista. Parhaimmat kuljettajat yltävät miljoona-ansioihin, mutta korkeita ovat tallin johtajistonkin palkat sekä tietysti kymmenpäisen henkilökunnan kulut. Merkin päämajassa arvostetaan täsmällistä laskutapaa, vaikka rahasta ei autotehtaalla pulaa olekaan.Menestystä Toyotalle tuli rallin MM-sarjassa vuoden 2018 merkkimestaruuden ja vuosina 2019 ja 2020 kuljettajien mestaruuden verran. Talouslukujen valossa tehdastiimin ei ole soveliasta tehdä voittoa, vaikka sitäkin usein nähdään tapahtuvan. Toyotan rallitiimi tuotti Tommi Mäkiselle joka vuosi useita miljoonia euroja voittoa, mikä sai japanilaispomot kavahtamaan. Ei ole hyväksyttävää nipistää liki 20 prosenttia vuosibudjetista itselleen, vaikka urheilullista menestystä tulisikin.Myös Hyundain tarina on hyvin vastaava. Sadan miljoonan taalan liikevaihdolla operoiva Hyundai Motor Company on ollut sarjassa mukana vuodesta 2014. Kuljettajien mestariksi Hyundailla ei ole vielä ajanut kukaan, mutta merkkimestaruuden tiimi voitti kahdesti, vuosina 2019 ja 2020.Yhteistä Toyotalle ja Hyundaille on se, että kummankin tiimin kilpailutoimintaa pyöritetään tällä hetkellä emotehtaan sataprosenttisesti omistaman yhtiön, Toyota Gazoo Racing Europen ja Hyundai Motorsport GmbH:n kautta. Molemmat ovat Saksaan rekisteröityjä yrityksiä.Näin ollen välistä vetäjille ei anneta mahdollisuutta soseuttaa toimintaa. Sellaisesta Hyundailla on ikävät muistot ensimmäiseltä kerralta, kun tiimi vuosituhannen alussa kolusi MM-sarjaa. Tuolloin Hyundain kilpailutoiminnasta vastasi brittiläinen yritys.Asiakkaiden voimallaTässä suhteessa Malcolm Wilsonin hallinnoima M-Sport on osakeyhtiötoimintaa rehellisimmillään. Yrityksen yksinomainen tarkoitus on maksimoida vuoden aikana saavutettava taloudellinen voitto. Sen vuoksi jokainen investointi on harkittava tarkkaan, ja laskettava, mikä on panos-tuotos –suhde.Tämän vuoden kuljettajakokoonpanossa se tarkoittaa sitä, että valtaosa paikoista täytetään maksavilla asiakkailla. Näillä varmistetaan leijonanosa tiimin tarvitsemista varoista, jotka käytetään MM-sarjan kuluihin.Niin paljon Wilsonista löytyy kuitenkin entisenä aktiivikuljettajana urheiluhenkeä, ettei hän voinut vastustaa Sébastien Ogieria kauden 2016 lopussa, kun ranskalainen vapautui yllättäen Volkswagenin vetäytyessä rallitoiminnasta. Wilson tiesi investoinnin high risk – high reward –luonteen, mutta lähti tavoittelemaan Ogierin tuomilla hyvillä tuloksilla merkittävää yhteistyökumppania tiimilleen.Sitä ei koskaan tullut. Sen sijaan kaudella 2017 tuli valmistajien mestaruus, sekä kuljettajien mestaruudet kausina 2017 ja 2018. Siis, likipitäen kaikki mitä voitettavissa oli. Se maksoi pelkkinä Ogierille ojennettuina palkkarahoina yli 10 miljoonaa euroa, minkä lisäksi tiimiä pitää ehostaa toisella mokomalla, jotta Ogierille pystyttiin takaamaan kilpailukykyinen auto ja mieluisat työolosuhteet.Urheilullinen menestys on yritykselle toissijainen juttu. Mikäli hyvät tulokset muuttuvat rahaksi vuokrattuina tai myytyinä autoina, tai kasvaneena tulovirtana yhteistyökumppaneilta, voidaan pajalla heittää ylävitoset. Muussa tapauksessa rallin viides sija on siitä saatavan lusikan arvoinen. Kallis lusikka, sillä jokaisen MM-rallin kustannukset ovat M-Sportin kaltaiselle tiimille satoja tuhansia, ehkä jopa yli miljoonan.Autotehtaalta materiaalinen apuKuljettajiin investointi on tässä tapauksessa yhtä kuin yrityksen mainosbudjetti. Mikäli Craig Breen saa tiimiltä palkkaa 200 000 puntaa, on se summa, jonka tiimi on valmis sijoittamaan tehdäkseen yrityksestään asiakkaiden silmissä houkuttelevamman. Tosin, Breenin tienestit ovat vielä pieniä siihen verrattuna, mitä Sébastien Loeb saa yhdestä rallista Fordin ratissa. Yhdeksänkertaisena lajin maailmanmestarina Loebin korvaus yhdestä rallista on noin puoli miljoonaa euroa. Niinpä Loebin voittaessa Monte Carlo –rallin sai M-Sport heti roppakaupalla kaipaamaansa mainosta, mikä johti heti yhden Rally1-auton myymiseen ja Pierre-Louis Loubet´n liittymiseen tiimiin.Loubet on yksi kolmesta maksavasta asiakkaasta tiimissä. Täyden kauden hinta Rally1-autolla on noin kaksi miljoonaa puntaa, joten kolme kuljettajaa tuo yhteistyökumppaneidensa muodossa sievoisen summan yritykselle. Vastaavasti Fordin tuki autotehtaana on pitkälti kaikkea muuta kuin rahaa, eli luokitusapua uuden auton kanssa sekä tuulitunnelin antamista tiimin käyttöön Fordin Duntonin toimipisteessä.Tällä hetkellä M-Sport on ajautunut ikävään tilanteeseen, jossa työntekijöiden määrää on jouduttu vähentämään sadalla ihmisellä. Kalliit investoinnit on saatava tuottamaan, vaikka tiimiltä on samaan aikaan hävinnyt yhtenä tulonlähteenä Bentleyn kilpailutoiminta radalla.Huolimatta siitä, että uusi Puma Rally1 Hybrid on erittäin kilpailukykyinen auto, eivät tiimin kuljettajat pysty sillä sellaisiin suorituksiin, joista olisi juuri minkäänlaista hyötyä markkinoinnissa. Toista Case Ogieria tiimillä ei ole varaa kokeilla.Fordin paluu täysiverisenä tehdastiiminä tuntuu liki mahdottomalta ajatukselta. Taloudellista apua tulee tällä hetkellä suoraan Ford Performancelta, kun aiemmin, budjetin ollessa merkittävästi suurempi, se kierrätettiin Ford of Europen kautta.Ero tehdastiimin ja yksityistiimin välillä on erittäin selkeä.Asian voi kiteyttää siten, että tehdastiimin menestys katsotaan tulosluettelosta, mutta yksityistiimin kohdalla vuoden saldon kertovat tilikirjat.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa