6.8.2022

M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022

Kahden virallisen tehdastiimin lisäksi rallin MM-sarjan kärkisijoista taistelee myös brittiläinen yksityistiimi M-Sport.

Vuodesta 2013 lähtien M-Sport on operoinut ilman Fordin autotehtaan tukea. Kymmenien miljoonien eurojen budjetti on vaihtunut kamppailuun yhteistyökumppaneista, ja samalla käytettävissä oleva rahamäärä on pienentynyt merkittävästi.

Rahaa yrityksessä olisi, mutta väärällä kustannuspaikalla. Se mikä tulee sisään yli tuhannen liikkeellä olevan auton ajattamisesta ja varaosabisneksestä ei ole tarkoitettu nimekkäiden kuljettajien palkkaamiseen.

Tiimipäällikkö Rich Millener ottaisi mielellään huippukuljettajan allekirjoituksen sopimuspaperiin.

- Tottahan mekin etsimme jatkuvasti uusia kuljettajia tiimiin.

Tallipäällikkö Richard Millener on tyytyväinen tiimin suorituskykyyn, mutta myöntää haikailevansa nimekkäiden rattimiesten perään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullinen menestys näkyy heti myynnissä

Uskoa auton ja tiimin iskukykyyn saatiin heti Monte Carlo -rallissa, jonka ralli-ikoni Sebastien Loeb voitti kypsässä, 47 vuoden iässä.

Välittömästi sen jälkeen kauppa alkoi käydä, sillä potentiaaliset asiakkaat halusivat nähdä ensin auton kilpailukyvyn. M-Sport on ainut tiimeistä, joka myy Rally1 -autoja asiakkaille.

Ensimmäinen Puma Rally1 Hybrid myytiin kreikkalaiskuljettaja Jourdan Serderikselle. Kauppahintaa ei ole julkistettu, mutta nykyiset autot ovat yli miljoonan euron arvoisia.

- Loeb on onnistunut jokaisessa ajamassaan rallissa, ja ollut kärkitaistelussa mukana, Millener myhäilee.

Sen mikä lämmittää urheilullisena menestyksensä paljonkin, soisi kääntyvän myös kasvaneeksi budjetiksi merkittävien yhteistyökumppanien muodossa.

- Fordin tuki on suuri, mutta ei tietenkään niin mittava kuin autotehtaan tuki Toyotalla ja Hyundailla.

Vaikka kuinka mieli tekisi, ei M-Sportin ”kynnet” riitä lajin parhaimpien palkkaamiseen.

- Realistisesti ajateltuna, emme voi kaapata ketään ainakaan Toyotalta, myöntää Millener.

Craig Breen on tiimin kuljettajista ainut varsinainen palkkakuljettaja. Gus Greensmith, Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet ovat hankkineet ajopaikkansa rahalla.

”Elämäni vaikein ajanjakso”

M-Sport on aina ollut perheyritys. Tiimin omistaja Malcolm Wilson on vaimonsa Elainen kasvattanut yrityksestä rallimaailman kovimmaksi tekijäksi.

Viimeisimmät vuodet ovat kuitenkin koetelleet tiimiä kovalla kädellä.

- Tämä on ollut elämäni vaikein ajanjakso, huokaisee hiljattain äitinsä Pearlin menettänyt Wilson.

Pearl Wilson matkusti usein tiimin mukana, ja hoiti sekalaisia tehtäviä aina pöytien pyyhkimisestä tiimin vieraiden kanssa seurustelemiseen MM-ralleissa.

Äidin poismeno oli kuin viimeinen niitti Wilsonin pitkään kokemalle epäonnen jaksolle. Nyt tilannetta voi jo kerrata, kun pahimmasta on selvitty.

- Tuli COVID ja Brexit, minkä jälkeen Bentley päätti vetäytyä radoilta. Jouduin luopumaan sadasta työntekijästä. Suuri testi- ja tutkimuskeskus oli siinä vaiheessa 70-prosenttisesti valmis. Ennen tätä kaikkea meillä oli 268 työntekijää, ja nyt jäljellä on 165.

Tallipäällikön pestistä Wilson, 66, luopui jo muutama vuosi sitten, mutta on jatkanut rallien kiertämistä.

Jari Huttusen Ford odotti polttoainetankin vaihtoa perjantai-iltana. Huttusen auton polttoainesuodattimet tukkeutuivat jo aamupäivän lenkillä, ja iltapäivästä meno meinasi tyssätä kokonaan.

Rallibisnes alkaa elpymään

- Kroatiassa en ollut, koska olin koronassa, mutta muutoin kierrän yhä rallit. Pakkohan minun on vahtia tiimin tekemisiä, Wilson naurahtaa.

Talousluvut alkavat palautua kohti entisiä aikoja. Wilson on saanut uuden Rally1 -auton myytyä asiakkaalle, ja vuokrattua useampiakin yksilöitä, kuten Jari Huttuselle.

- Bisnespuoli on palautumassa. Autoja on taas mennyt vuokralle, ja kyllä tavoitteeni on löytää uusi yhteistyö myös rata-autoilun puolelle. M-Sport vastasi vuosien ajan Bentleyn kilpailutoiminnasta radalla.

Istumme tiimin tiloissa, jossa erikoiskokeita seurataan isolta näytöltä. Televisioruudussa kiitävä Kalle Rovanperän Toyota kiinnittää kaiken nähneen britin huomion.

- Hän on todella hyvä. Ei hän taida paljon painetta tuntea. Hän vaikuttaa hyvin ainutlaatuiselta kuljettajalta. Ei hänen kaltaisiaan ole ennen lajin parissa nähty, Wilson ihastelee.

Teksti ja video Miika Wuorela Kuvat Miika Wuorela ja Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat