13.6.2021 Ajoneuvot Teknohevonen: Ferrarin uusi pääjohtaja Benedetto Vigna tulee teknologiateollisuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaismerkki yllätti nimittämällä uuden toimitusjohtajan puolijohdeteollisuudesta. Uusi osaaminen saattaa kuitenkin olla juuri sitä, mitä punaiset autot tarvitsevat lähivuosina. Ferrari on valinnut uudeksi toimitusjohtajakseen 52-vuotiaan Benedetto Vignan. Maailman johtavan urheiluautomerkin ja luksusbrändin johtoon löytyi uusi nimi hiukan yllättäen täysin autoalan ulkopuolelta.Ferrarin edellinen toimitusjohtaja Louis Camillieri astui syrjään henkilökohtaisista syistä joulukuussa 2020. Vielä kuukautta aiemmin hän vakuutti, että ei näe Ferrarin olevan edes 50-prosenttisesti sähköinen lähivuosikymmeninä. Nyt italialaisvalmistaja on kuitenkin tuonut täyssähkömallinsa aikataulun eteenpäin vuoteen 2025.Vielä tammikuussa toimitusjohtajaksi huhuttiin muotibrändi Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarria tai muotiryhmä Valentinon entistä toimitusjohtajaa Stefano Sassia. Tämä olisi jatkanut Camillierin ja edesmenneen Sergio Marchionnen viitoittamaa tietä, jossa Ferraria luotsattiin maailman suurten luksusmerkkien joukkoon.Huhtikuussa halituksen puheenjohtaja John Elkann oli jo muuttanut sävyä ja kertoi potentiaalisten toimitusjohtajien listan koostuvan ennen kaikkea ihmisistä, joilla on oikeat teknologiset taidot yhtiön johtamiseen. Myös Marchionne ja Camillieri saapuivat autoalalle sen ulkopuolelta.Sähköistyminen ja digitalisaatio eivät siis jätä Ferrariakaan omaan Modenan kokoiseen kuplaan, jossa veekasit soivat vapaina ja sähköä tarvitaan lähinnä starttimoottoriin.Ferrari on panostanut hybriditekniikkaan ja digitalisaatioon viime vuosina. Muun muassa Romassa on jo uuden aallon hallintalaitteet ja tietoviihdejärjestelmä. Huikea SF90 puolestaan tuo lataushybridin tanssivan orin mallistoon tasan 1 000 hevosvoiman tapaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeksitään ori uudelleenTässä suhteessa Vignan valinta on yllättävän perusteltua, sillä italialaisjohtaja on tehnyt peräti 26 vuoden uran puolijohdeteollisuudessa. 22 vuotta ajasta hän on työskennellyt STMicroelectronicsin mikroelektromekaanisten järjestelmien osastolla. Tunnetuimpia töitä ovat esimerkiksi 2006 esitellyn Nintendo Wiin ohjaimen kiihtyvyysanturi sekä iPhone 4:ssä saapunut kolmiakselinen gyroskooppi, jota Steve Jobskin esitteli ylpeänä 2010. Apple ja Nintendo ovatkin STMicroelectronicsin suurimpia asiakkaita, kuten on myös Tesla. Myös Vignen työryhmän kehittämiä komponentteja on käytetty autoteollisuudessa.Benedetto Vigna (52)– Puolijohdetyyppi, joka teki opinnäytetyönsä kvanttikvarkeista ja jolla on satoja patentteja nimissään, johtamassa Ferraria? Elämme erikoisia aikoja, kommentoi investointipankki Morgan Stanleyn analyytikko.– Jonkun verrattain nuoren nimittäminen teknologiakentältä kertoo siitä, mihin Ferrari on menossa. Yhtiön suurin haaste seurravan vuosikymmenen aikana on meidän näkymässämme autoteknologian muutokseen sopeutuminen luksusbrändinä, kommentoitiin puolestaan RBC Capital Marketsilta.Ferrarin mukaan Vigna kiihdyttää merkin kykyä siirtyä eturintamassa uuden polven teknologioihin. Monet autovalmistajat lisäävät johtoryhmiinsä erillisiä digijohtajia (chief digitalization officer), mutta Ferrarin ja Vignan tapauksessa rooli saattaa kuulua toimitusjohtajan tehtäviin.– Vignan nimitys on erittäin odottamatonta ja kertoo mielestämme tarvetta "keksiä uudelleen" Ferrari ja miten vaikeaa on löytää tehtävään halukkaita kandidaatteja, kommentoi Jeffriesin analyytikko.Konsulttiyhtiö Aversa puolestaan arvostaa, että Vigna tuo Ferrarille ulkopuolisen näkökulman ja runsaasti johtamisosaamista, sillä Ferrarilla on jo ylivertainen osaaminen urheilu- ja luksusautojen saralla.– Olemme innoissamme voidessamme toivottaa Benedetto Vignan tervetulleeksi Ferrarin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hänen syvä ymmärrys alaamme muokkavista teknologioista ja hänen tunnetut taitonsa innovaatioissa, bisneksen rakentamisessa ja johtajuudessa vahvistavat Ferraria ja sen ainutlaatuista tarinaa intohimosta ja suorituskyvystä tulevina jännittävinä aikoina, kommentoi Ferrarin hallituksen puheenjohtaja John Elkann.Vigna aloittaa uudessa tehtävässään 1. syyskuuta, joten kesä kulunee uuden työnantajan tuotteisiin tutustumalla. Ei ihan huono tapa viettää lomaa.Lähteet: Automotive News, Ferrari Kuvat: Ferrari Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaMaistiainen: Ferrari Roma – Ota rennosti ja nauti elämästä, vaikka taivaalta sataisi räntää ”Se olisi hullua!” – Ferrari-pomot: V12 voi olla hybridi, ei turbo Teknologia ei tarpeeksi kehittynyttä Ferrarille – sähköauto vuoden 2025 jälkeen Downsizing ei käänny italiaksi: V12 vauhdittaa Ferrarin tulosta Ferrari esittää: LaFerrari Aperta ja menneisyyden haamut Ferrari lisää tuotantoaan – taustalla uusi katumaasturi ja miljonäärien lisääntyminen Ferrari Monza SP1 ja SP2: uskomaton 810 hevosvoiman retrohulluttelu Ferrarilla kasvutavoitteita: ”emme jahtaa Porschen myyntimääriä” Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja