1.6.2019 Ajoneuvot Tuhannen hevosvoiman lataushybridihirviö: Ferrari SF90 Stradale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8-turbomoottori, kolme sähkömoottoria, 1 000 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä vääntöä. Ferrari SF90 on Maranellon käsitys lataushybridistä. Perinteinen maranellolaisvalmistaja käänsi uuden sivun historiassaan julkaisemalla ensimmäisen sarjatuotetun lataushybridinsä, Ferrari SF90 Stradalen. Turboahdetun V8-bensiinimoottorin ja kolmen sähkömoottorin voimin huipputehoa löytyy hurjasti tasan 1 000 hevosvoimaa ja vääntöä 800 newtonmetriä.Sähkömoottoreiden ansiosta SF90 on myös Ferrarin urheiluautomalliston ensimmäinen neliveto erotuksena esimerkiksi nelivetoisesta, mutta isommasta GTC4Lussosta. Etuakselille voima siirtyy kahden sähkömoottorin avulla.Aiemmin nähty LaFerrari oli puolestaan merkin ensimmäinen hybridimalli, mutta tuolloin kyseessä oli kevythybriditekniikkaa italialaisvalmistajan hypermallin kuorissa.SF90:n kaiken kaikkiaan kolmesta sähkömoottorista kaksi sijaitsee edessä, yksi kummallakin eturenkaalla ja kolmas löytyy takaa moottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston välistä.Nelinumeroisen tehomäärän ansiosta SF90 Stradale kiihtyy 0–100 km/h 2,5 sekunnissa ja 0–200 km/h 6,7 sekunnissa. Näin ollen se on nopein koskaan Ferrarin sarjatuotettama auto. Nopeimmillaan auto siivittyy 340 kilometrin tuntinopeuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt hybridijärjestelmästä huolimattaHybriditekniikka on tuottanut insinööreille erilaisia haasteita, esimerkiksi painon lisääntymisen. Auton kokonaispaino on 1 570 kilogrammaa, josta hybridijärjestelmän osuus on 270 kg. Rungon ja korin valmistuksessa on käytetty useita eri materiaaleja, esimerkiksi hiilikuitua keveyden ja kestävyysominaisuuksien säilyttämiseksi.Painoa on säästetty myös jättämällä vaihteistosta peruutusvaihde kokonaan pois. Taaksepäin auto liikkuu sähköllä toimivien etupyörien avulla.Ensimmäistä kertaa asiakas voi valita Ferrarista joko normaalin, tai sitäkin urheilullisemman vaihtoehdon. Assetto Fiorano nimeä kantavassa mallissa on kilpa-ajamiseen tarkoitetut Multimatic-iskunvaimentimet, enemmän downforcea tuottava takasiipi, kuivalle radalle tarkoitetut renkaat. Lisäksi erikoismalli painaa vielä 30 kilogrammaa vähemmän kuin normaali SF90.Ohjauspyörässä riittää toimintojaMittaristona SF90 Stradalessa toimii kaareva 16-tuumainen HD-näyttö, jonka vasemmassa reunassa sijaitsee navigaattori, keskellä kierrosluku- nopeus- ja akun latausmittarit ja oikealta audiojärjestelmän hallinta.Ferrarin ohjauspyörästä löytyy nyt myös monen muun ominaisuuden lisäksi touchpad ja kosketusnäppäimet, joiden avulla kuljettaja voi ohjata auton ominaisuuksia monipuolisesti ainoastaan peukaloitaan käyttämällä.Myös autosta löytyvät neljä eri ajotilaa valitaan ohjauspyörässä olevilla painikkeilla. eDrive ajotilassa käytössä on ainoastaan etuakselin sähkömoottorit. SF90 Stradalen toimintamatkaksi pelkällä sähköllä luvataan 25 kilometriä. Oletustilana toimivaa Hybridiä käytettäessä auto päättää itse milloin polttomoottori on käytössä.Performance-tilassa polttomoottori on kokoajan käynnissä ja vitsikkäästi nimetyssä Qualify-tilassa kaikista moottoreista on otettavissa irti maksimiteho.Lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”