Ajoneuvot | Autonäyttely | 1.10.2016

Äärimmäisyyksien avomalli Ferrari LaFerrari Aperta

LaFerrari Aperta tuo samaan pakettiin kaiken Ferrarin osaamisen, 961 hevosvoimaa ja ulkoilman.

Jaa artikkeli

Ferrarin viimeisin juhlamalli, järjettömän tehokas hybridimalli LaFerrari, esiteltiin nyt avokattoisena Aperta-versiona. Muun muassa Top Gearissa kiusoitellun italialaishyperauton saapuminen ei ollut yllätys, mutta shokkiarvo on silti taattu. Nimen takaa löytyy ajatus siitä, että kyseessä on ’se’ Ferrari, joka määrittää samalla koko merkin.

Ferrari LaFerrari Aperta

Ja syystä. Voimanlähteenä tässä äärimmäisessä orissa on 6,3-litrainen 800-hevosvoimainen vapaastihengittävä V12, jota avustaa 163-hevosvoimainen sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho onkin järisyttävät 963 hevosvoimaa, sillä Ferrarin hybridin suunnittelussa polttoainetaloudellisuus ei ole ollut prioriteetti.

Ferrari LaFerrari Aperta

Ferrarin ilmoittamien suoritusarvojen mukaan 0–100 km/t sujuu ”alle kolmessa sekunnissa”, 200 km/t saavutetaan ”alle 7 sekunnissa” ja 15 sekunnissa ennättää jo 300 km/t nopeuteen.

Ferrari LaFerrari Aperta

Nyt ulvovan V12-moottorin äänen kuulee siis entistäkin paremmin, sillä riittävän jäykän hiilikuiturakenteen ansiosta LaFerrari toimii myös Aperta-avomallin irroitettavalla katolla. Valmistajan mukaan katottomuudesta huolimatta aerodynaamiset ominaisuudet ovat samalla tasolla kovakattoisen mallin kanssa.

Ferrari LaFerrari Aperta

Ferrari LaFerrari Aperta

Mikäli rahapeleissä kävi tällä viikolla tuuri, kannattaa LaFerrari Apertan ostamista varten laittaa syrjään noin 1,25 miljoonaa euroa (ennen kotimaisia ajoneuvoveroja). Huonompi uutinen on se, että ferrarimaiseen tapaan kaikki yksilöt on jo myyty, eli yhtiö on ensin tarjonnut läheisimmille ystävilleen. Valmistusmäärä on 209, joista 200 toimitetaan asiakkaille. Loput autot toimivat kuulemma viihdytyskäytössä erilaisissa tapahtumissa, kun italialaisvalmistaja juhlistaa 70-vuotista taivaltaan ensi vuonna.

Ferrari LaFerrari Aperta

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu