25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Toyota Prius Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näin kävi. Seuraavien kuukausien ajan päästään perehtymään millaista on elämä varsin paljon ajetun hybridin kanssa. Suorastaan romanttisiksi kehkeytyneet kilometrit käytetyn Mercedes-Benz S124 250 TD:n kanssa ovat nyt takanapäin. Tai siis ei missään nimessä auton, vaan ainoastaan meidän Moottorin toimittajien osalta. Auto lähti jahtaamaan täyden miljoonan mittarin merkkipuuta seuraavan omistajan hoiviin ja tulemme vielä myöhemmin palaamaan auton pariin loppuraportin muodossa.Hieman ennen Mersun myyntiä löimme taas toimituksessa päät yhteen ja aloimme pohtia seuraavaa käytettyä autoa. Nostalgiannälkä oli hetkeksi Mersulla tyydytetty, joten päätimme jatkaa edullisten käyttökustannusten etsintää. Aiemmin olemme siis halpojen kilometrien jahdissa käyttötestanneet esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf -täyssähköautoa ja Volvo V50 -ekodieseliä.Hyvin pikaisen pohdinnan jälkeen tulimme siihen lopputulokseen, että seuraava käytetty automme olisi jonkinlainen hybridi. Pikavilkaisu osoitti ladattavien hybridien olevan 5 000 euron ylähintarajamme ulottumattomissa, joten seuraavaksi katseet kääntyivät niin sanottuihin täyshybrideihin – eli ei-ladattaviin autoihin. Ja mikäs tästä valikoimasta olisikaan mielenkiintoisempi kuin se todellinen hybridipioneeri Toyota Prius.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieteetillä puristettuToyota Priusin valmistus alkoi jo vuonna 1997. Ensimmäistä sukupolvea ei kuitenkaan tuotu Suomeen ja hybriditekniikan ollessa kokeiluvaiheessa valmistusmäärät jäivät muutenkin varsin vähäisiksi. Olihan kyseessä maailman ensimmäinen bensiini-sähköhybridi. Ensimmäisen sukupolven kasvojenkohotuksen jälkeen vuonna 2000 Prius saapui kuitenkin jo joihinkin Euroopan maihin. Etenkin sellaisiin, jotka säätivät hybridiautoille jonkinasteista tukea. Prius oli nimittäin ilmestyessään kallis auto, vaikkei kokoluokaltaan mikään valtava olekaan. Uusi tekniikka ja etenkin sen kehittäminen maksaa.Priusin maahantuonti Suomessa alkoi toisen sukupolven myötä vuonna 2003 ja mallin maahantuonti lopetettiin vasta aivan hiljattain. Priusin toinen sukupolvi oli kokoluokaltaan Toyotan itsensä mukaan Corollan ja Camryn välimalli. Käytännön tilat eivät kuitenkaan vedä vertoja esimerkiksi Avensikselle. Reilun 20 vuoden aikana Suomeen on ehditty rekisteröidä yli 4 000 kappaletta. Sopivan yksilön löytämisen ei pitäisi siis olla erityisen vaikeaa.Ekologisuus on ollut Priusin suunnittelun keskiössä. Malli saavutti ilmanvastuskertoimen 0.26, eikä otsapinta-alaakaan ole hirvittävästi. Kuplamaisen katon pitkittäissuuntaiset syvennykset kertovat jotain siitä pieteetistä, millä Priusista on haluttu tehdä mahdollisimman taloudellinen. Ja siinä onnistuen. Ainakin uutena Prius oli vetänyt kulutuksessa vertoja jopa taloudellisille dieselmalleille. Mutta miten on asian laita tänä päivänä, kun ensimmäisten Suomi-Priusien mittareissa alkaa olemaan järjestään yli 300 000 kilometriä? Tuoko hybridivoimalinja mukanaan jotain isompia lisäkuluja, tai onko järjestelmästä voinut puhti loppua niin, että kulutuslukemat olisivat nykyään kovempia? Siitä aiomme ottaa selvää.Yksi Prius, harmaana tietysti!Alkuvuodesta 2025 edulliset Priusit olivat yllättävän harvassa. Ilmeisesti moni muukin oli lähtenyt tavoittelemaan edullisempia kilometrejä hybridin hankinnalla. Budjettiimme mahtui tuolla hetkellä kaksi fiksun oloista vaihtoehtoa, jotka olivat hyvin samanlaisia. Ajomäärä, varusteet ja kuvien perusteella pääteltävissä oleva kunto täsmäsivät.Teimme päätöksen näiden kahden välillä nopeasti. Valitsisimme luonnollisesti lähempänä sijaitsevan yksilön. Etenkin kun se oli Priuksen lanseeraussävyn harmaa! Toinen yksilö olisi ollut kirkkaan sininen, mielestämme aivan liian pirteää intoilua Priukseen yhdistettäväksi. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Seurataan mielenkiinnolla priuksen käyttöä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”