1.11.2025

Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius on auto, jolla ei saa ketään kateelliseksi

Kuva Jari Saarentaus
Prius vs Corolla

Toyota Prius on auto, jota monet varmasti vihaavat. Se on synonyymi ekologiselle autoilulle, ja lähtölaukaus autoteollisuuden sähköistymiselle. Ilman Priusta autoileva maailma olisi varmasti aika erilainen.

Vuonna 1997 maailma mullistui, ja kaikki vähänkään vihreää aatetta kannattavat julkisuuden henkilöt alkoivat liputtaa uuden vihreän automallin viiriä. Ruman ankanpoikasen ohjaimissa halusivat näyttäytyä ainakin Leonardo DiCaprio, Jessica Alba, Julia Roberts ja Tom Hanks. Prius oli auto, mutta sitäkin enemmän symboli. Kunnes Tesla tuli, ja käänsi julkkikset sähköautoilijoiksi.

Nykyään Priuksen ratissa ei enää nähdä ekologisuuden kilpeä kiillottavaa julkkisjoukkoa, sillä Prius on malli, joka hukkuu sähköistettyjen autojen massaan. Ellei kyseessä sitten ole aiempien sukupolvien Toyotan hybridimalli, kuten käytetty käyttötestiautomme.

Käyttötesti-Prius on toisen sukupolven mallia, ja vuoden 2004 autolla on rullailtu reippaat 300 000 kilometriä. Väri on ainoa oikea, eli metalliharmaa. Se on niin suomalainen autoväri kuin olla ja voi, sillä suurin osa automarketien parkkihallissa seisovista autoista on puettu marraskuista ilmaa simuloivaan sävyyn.

Muistan hyvin hetken, jolloin pääsin ajamaan Priuksella ensimmäistä kertaa. Vuosi oli 2007, ja olin melkoisen vakuuttunut autosta, joka kulki paikoin pelkällä sähköllä. Voitteko kuvitella. Sähköllä. Se tuntui tieteiselokuvalta, sillä tuohon aikaan sähköistettyjä automalleja oli hyvin harvassa. Auto siis kykeni lipumaan kävelyvauhtia ilman, että polttomoottori pyöritti renkaita.

Ajokokemuksesta en muista sen enempää, mutta ohjaamon materiaalit ja design eivät tehneet kovinkaan suurta vaikutusta. Näin parikymmentä vuotta myöhemmin pystyn allekirjoittamaan tunnelmat edelleen. Priuksen ohjaamo on todella ruma, aivan kuin se olis jäänyt yli vanhasta Hiacesta.

Toisen sukupolven Priuksen mittaristo, keskikonsolin näyttö ja ohjaamon materiaalivalinnat olivat jo aikanaan rumia. Keskikonsoli näytön grafiikka on kuin 80-luvun elektroniikkapelistä ja mittaristo näyttää vanhalta taskulaskimelta. Tyyli ei ole aikojen saatossakaan muuttunut edes ironisesti hienoksi.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat