9.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 umpioiden vaihtaminen on äärettömän helppoa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetty Volvo V50 sai uudet ajovaloumpiot. Umpioiden vaihtaminen on tehty niin helpoksi, että sen soisi olevan automaailmassa standardi. Moottorin arki käytetyn eko-Volvon puikoissa on päässyt kunnolla käyntiin, ja auto on ehtinyt jo kiertämään useammalla kuljettajalla. Ensimmäiset kommentit autosta olivat positiivisia: Webaston kehuttiin olevan erittäin tehokas – jopa niin tehokas, että puoli tuntia sen käyttöä pakkaskelissäkin tuntui olevan jo aivan liikaa.Myös ensimmäiset rassaukset päästiin tekemään. Kun Autoliiton kuntotarkastuksessa Volvon umpioiden todettiin olevan hieman haalistuneet ja keränneen kosteutta sisälle, päätettiin valoja fiksata. Umpioiden laseista olisi voinut saada vielä oikein erinomaiset kiillottamalla. Umpiot olivat kuitenkin todennäköisesti mallia alkuperäiset ja myös heijastinpinnat olivat kärsineet. Valaistusta päätettiin siis kuitenkin entrata ostamalla uudet ajovaloumpiot. Tarvikemallisille umpioparille tuli yhteensä hintaa 388,9 euroa. Varsin kirpaiseva summa tarvikevaloista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopea vaihtoTämän ikäisten Volvojen (ja Fordien) umpioiden vaihtaminen on äärimmäisen helppoa. Systeemiä kiittelee joka kerta myös jopa poltinten vaihdon yhteydessä. V50:n tapauksessa umpiolta nyppäistään yksi sokka pois, jonka jälkeen pienellä vetämisellä ajovaloumpio irtoaa paikaltaan kokonaan. Liitin irti, ja uusi umpio päinvastaisessa järjestyksessä tilalle. Ihme kyllä vanhat muoviliittimet eivät olleet lainkaan jumissa, joten umpiopari vaihtui polttimoiden asennusten kanssa noin varttitunnissa.Kyseinen ratkaisu helpottaa myös polttimoiden vaihtoa. Joissain autoissa umpioiden takapuoli on vuorattu konehuoneessa niin täyteen, että perus lamppujen vaihtokin voi olla työn ja tuskan takana. Tällaisen helposti irtoavan umpion soisi olevan automaailmassa standardi – hienoa että asentajiakin on edes joskus mietitty suunnittelupöydällä.Käytetty Volvo V50 umpion kiinnikeTärkeää umpioiden asentamisessa on saada ne suoraan, ettei valot sojoita minne sattuu. Valot suunnattiin lopuksi ajamalla auto tasaiselle paikalle lähelle tallin seinää, ja katsottiin kuvio silmämääräisesti kohdilleen.Kuten sanottua, nyt Volvo valaisee maantietä aiempaa paremmin. Hieman harmitusta kuitenkin aiheuttaa lyhyiden valojen outo valokuvio. Auton lähellä valokuvio ikään kuin hajoaa, mutta kuitenkin kauemmaksi muodostuu terävärajainen ja selvä keila. Tämän aiheen pariin täytynee palata myöhemmin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaAjovalojen kiillotus – sumeille ja kellastuneille valoille kyytiä Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 Drive – ekomalli alle viidellä tonnilla! Käyttötesti käytetyllä: missä kunnossa Moottorin ostama Volvo V50 oli? Käyttötesti käytetyllä: ostimme Volvo V50:n vanteet ennen autoa! Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?