9.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 umpioiden vaihtaminen on äärettömän helppoa Teksti Eetu Kokkonen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetty Volvo V50 sai uudet ajovaloumpiot. Umpioiden vaihtaminen on tehty niin helpoksi, että sen soisi olevan automaailmassa standardi. Moottorin arki käytetyn eko-Volvon puikoissa on päässyt kunnolla käyntiin, ja auto on ehtinyt jo kiertämään useammalla kuljettajalla. Ensimmäiset kommentit autosta olivat positiivisia: Webaston kehuttiin olevan erittäin tehokas – jopa niin tehokas, että puoli tuntia sen käyttöä pakkaskelissäkin tuntui olevan jo aivan liikaa.Myös ensimmäiset rassaukset päästiin tekemään. Kun Autoliiton kuntotarkastuksessa Volvon umpioiden todettiin olevan hieman haalistuneet ja keränneen kosteutta sisälle, päätettiin valoja fiksata. Umpioiden laseista olisi voinut saada vielä oikein erinomaiset kiillottamalla. Umpiot olivat kuitenkin todennäköisesti mallia alkuperäiset ja myös heijastinpinnat olivat kärsineet. Valaistusta päätettiin siis kuitenkin entrata ostamalla uudet ajovaloumpiot. Tarvikemallisille umpioparille tuli yhteensä hintaa 388,9 euroa. Varsin kirpaiseva summa tarvikevaloista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopea vaihtoTämän ikäisten Volvojen (ja Fordien) umpioiden vaihtaminen on äärimmäisen helppoa. Systeemiä kiittelee joka kerta myös jopa poltinten vaihdon yhteydessä. V50:n tapauksessa umpiolta nyppäistään yksi sokka pois, jonka jälkeen pienellä vetämisellä ajovaloumpio irtoaa paikaltaan kokonaan. Liitin irti, ja uusi umpio päinvastaisessa järjestyksessä tilalle. Ihme kyllä vanhat muoviliittimet eivät olleet lainkaan jumissa, joten umpiopari vaihtui polttimoiden asennusten kanssa noin varttitunnissa.Kyseinen ratkaisu helpottaa myös polttimoiden vaihtoa. Joissain autoissa umpioiden takapuoli on vuorattu konehuoneessa niin täyteen, että perus lamppujen vaihtokin voi olla työn ja tuskan takana. Tällaisen helposti irtoavan umpion soisi olevan automaailmassa standardi – hienoa että asentajiakin on edes joskus mietitty suunnittelupöydällä.Käytetty Volvo V50 umpion kiinnikeTärkeää umpioiden asentamisessa on saada ne suoraan, ettei valot sojoita minne sattuu. Valot suunnattiin lopuksi ajamalla auto tasaiselle paikalle lähelle tallin seinää, ja katsottiin kuvio silmämääräisesti kohdilleen.Kuten sanottua, nyt Volvo valaisee maantietä aiempaa paremmin. Hieman harmitusta kuitenkin aiheuttaa lyhyiden valojen outo valokuvio. Auton lähellä valokuvio ikään kuin hajoaa, mutta kuitenkin kauemmaksi muodostuu terävärajainen ja selvä keila. Tämän aiheen pariin täytynee palata myöhemmin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaAjovalojen kiillotus – sumeille ja kellastuneille valoille kyytiä Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 Drive – ekomalli alle viidellä tonnilla! Käyttötesti käytetyllä: missä kunnossa Moottorin ostama Volvo V50 oli? Käyttötesti käytetyllä: ostimme Volvo V50:n vanteet ennen autoa! Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen