2.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: pari pointtia Kia Niro EV:n talviajettavuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV jarrutusenergian talteenotto on niin tehokasta, että liukkaalla voimakkainta asetusta kannattaa käyttää harkiten. Ajoavustimet toimivat huomaamattomasti. Jarrutusenergian talteenotto eli regenerointi kuuluu sähköauton käyttöä helpottaviin ominaisuuksiin. Toiminto tekee ajamisesta joustavaa, ja varsinaista jarrupoljinta tulee käytettyä harvemmin, kun hidastus tapahtuu pääosin generaattorien voimin.Käyttötestissämme olleessa Kia Niro EV:ssä regeneroinnin tasoja on neljä, ja liikkeellelähdön jälkeen käytössä on näistä toiseksi voimakkain, joka toimii hyvin useimmissa tilanteissa. Lisäksi on mahdollisuus automaattiseen talteenottotapaan.Kuten moni muukin ergonomia-asia, myös tämä Niro EV:ssä toteutettu hyvin havainnollisesti: hidastuvuutta säädetään ratin takana sijaitsevista lavoista, mittariston oikeassa reunassa oleva mittari kertoo mikä taso on käytössä, ja tehokkaimman eli i-Pedal -asetuksen kytkeminen varmistetaan vielä äänimerkillä.Täysin huolettomasti ei talteenottoa kuitenkaan pidä talviajossa käyttää. Varsinkin i-Pedalilla ”moottorijarrutus” on sen verran voimakasta, että etuvetoisen auton liukkaan kelin taipumukset korostuvat: tilanteesta riippuen Niro joko puskee vahvasti tai perä pyrkii käännöksissä luisuun. Ajonvakautus tietysti toimii taustalla turvana, mutta ilmiö saattaa säikäyttää kokemattoman kuskin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPääosin hyvät ajoavustimetKun Niro EV:n ajettavuus ja näppäryys ovat kutakuinkin kohdillaan, loppujen lopuksi ainoa asia, jota jäimme liukkailla keleillä kaipaamaan, on neliveto. Se on kuitenkin tässä sähköautojen koko- ja hintaluokassa vielä harvinaista herkkua. Sähkömoottorin loputtoman väännön kanssa ei sinänsä olisi ongelmia, mutta kulmikkaasti toimiva luistonesto aiheuttaa välillä turhaa jumittamista. Tämä on outoa, koska sähköautossa jos missä sutiminen olisi paremmalla ohjelmoinnilla helposti hallittavissa. Ohjauspyörästä kytkettävä Snow-ajotila helpottaa ryömimistä hieman.Aktiivisia turvajärjestelmiä voi Nirossa säätää laajalla skaalalla. Monipuolisuus pätee myös mukautuvaan vakionopeudensäätimeen, jonka tutka haistelee jo normimoodissaan edellä meneviä autoja juuri oikealla tavalla: tuloksena sopivan aikaisia reagointeja ilman äkkinäisiä jarrutuksia. Joissakin tilanteissa, kuten pitkissä alamäissä, säädin tosin päästää auton nykimään havaittavasti, ja talvikelillä raportoimme myös herkästi umpeen menevistä tutkan antureista.Kaistavahti ja kaistallapitoavustin ovat oletusarvoisesti päällä ja tekevät menosta tunnetusti vähän mutkittelevaa, mutta sähköiset apurit voi kytkeä yksinkertaisesti pois ratin nappuloista – viitaten moniin kilpailijoihin, joissa saman homman joutuu tekemään pahimmillaan useilla keskinäytön valikkopainalluksilla. Tässäkin Niro EV -käyttäjän arki on siis tehty mahdollisimman helpoksi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?