2.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: pari pointtia Kia Niro EV:n talviajettavuudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV jarrutusenergian talteenotto on niin tehokasta, että liukkaalla voimakkainta asetusta kannattaa käyttää harkiten. Ajoavustimet toimivat huomaamattomasti. Jarrutusenergian talteenotto eli regenerointi kuuluu sähköauton käyttöä helpottaviin ominaisuuksiin. Toiminto tekee ajamisesta joustavaa, ja varsinaista jarrupoljinta tulee käytettyä harvemmin, kun hidastus tapahtuu pääosin generaattorien voimin.Käyttötestissämme olleessa Kia Niro EV:ssä regeneroinnin tasoja on neljä, ja liikkeellelähdön jälkeen käytössä on näistä toiseksi voimakkain, joka toimii hyvin useimmissa tilanteissa. Lisäksi on mahdollisuus automaattiseen talteenottotapaan.Kuten moni muukin ergonomia-asia, myös tämä Niro EV:ssä toteutettu hyvin havainnollisesti: hidastuvuutta säädetään ratin takana sijaitsevista lavoista, mittariston oikeassa reunassa oleva mittari kertoo mikä taso on käytössä, ja tehokkaimman eli i-Pedal -asetuksen kytkeminen varmistetaan vielä äänimerkillä.Täysin huolettomasti ei talteenottoa kuitenkaan pidä talviajossa käyttää. Varsinkin i-Pedalilla ”moottorijarrutus” on sen verran voimakasta, että etuvetoisen auton liukkaan kelin taipumukset korostuvat: tilanteesta riippuen Niro joko puskee vahvasti tai perä pyrkii käännöksissä luisuun. Ajonvakautus tietysti toimii taustalla turvana, mutta ilmiö saattaa säikäyttää kokemattoman kuskin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPääosin hyvät ajoavustimetKun Niro EV:n ajettavuus ja näppäryys ovat kutakuinkin kohdillaan, loppujen lopuksi ainoa asia, jota jäimme liukkailla keleillä kaipaamaan, on neliveto. Se on kuitenkin tässä sähköautojen koko- ja hintaluokassa vielä harvinaista herkkua. Sähkömoottorin loputtoman väännön kanssa ei sinänsä olisi ongelmia, mutta kulmikkaasti toimiva luistonesto aiheuttaa välillä turhaa jumittamista. Tämä on outoa, koska sähköautossa jos missä sutiminen olisi paremmalla ohjelmoinnilla helposti hallittavissa. Ohjauspyörästä kytkettävä Snow-ajotila helpottaa ryömimistä hieman.Aktiivisia turvajärjestelmiä voi Nirossa säätää laajalla skaalalla. Monipuolisuus pätee myös mukautuvaan vakionopeudensäätimeen, jonka tutka haistelee jo normimoodissaan edellä meneviä autoja juuri oikealla tavalla: tuloksena sopivan aikaisia reagointeja ilman äkkinäisiä jarrutuksia. Joissakin tilanteissa, kuten pitkissä alamäissä, säädin tosin päästää auton nykimään havaittavasti, ja talvikelillä raportoimme myös herkästi umpeen menevistä tutkan antureista.Kaistavahti ja kaistallapitoavustin ovat oletusarvoisesti päällä ja tekevät menosta tunnetusti vähän mutkittelevaa, mutta sähköiset apurit voi kytkeä yksinkertaisesti pois ratin nappuloista – viitaten moniin kilpailijoihin, joissa saman homman joutuu tekemään pahimmillaan useilla keskinäytön valikkopainalluksilla. Tässäkin Niro EV -käyttäjän arki on siis tehty mahdollisimman helpoksi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan