18.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 kuluttaa vähemmän kuin dieselit, mutta vain lataamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 Hybrid ei vie käytännössä lainkaan bensaa, jos päivittäiset ajot ovat muutamia kymmeniä kilometrejä. Sähkö tuo säästöä sadan kilometrin taipaleillekin, mutta kaiken edellytyksenä on ahkera latailu. Aiemmista käyttötestijutuista on varmasti käynyt selväksi, että elämä Peugeot 308 SW Hybridin kanssa ei ole lainkaan tylsää. Puolivuotisen käyttötestimme vaihtelevuutta lisäsi entisestään auton lataushybriditekniikka, joka tunnetusti tekee ajokustannuksista melkoisen vyyhdin: niin nytkin.Halusimme käyttötestiin nimenomaan ladattavan hybridin, joka edusti 308-mallistossa ennennäkemätöntä tekniikkaa, kun tämä nykyinen sukupolvi vuonna 2021 esiteltiin.Energiakriisin myötä huimasti kallistuneet polttonesteiden hinnat tarjosivatkin herkullisen lähtökohdan testata, miten paljon akkua täyttämällä saavuttaa säästöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMelkein sähköautoLataushybridin tapauksessa kaava on tuttu: kaikki on lopulta kiinni siitä, miten usein autoaan lataa ja miten pitkälle sillä ajaa. Jos päivittäinen ajorupeama osuu muutaman kymmenen kilometrin säteelle ja molemmissa päissä on latausmahdollisuus, 308 Hybrid käyttäytyy aivan sähköauton tavoin.Paikallispäästötöntä ajoa puoltaa sekin, että polttomoottori ei turhaan käynnisty edes muutaman asteen pakkasella liikuttaessa. Tätä kylmemmällä kelillä järjestelmän rajat alkavat kuitenkin tulla vastaan, sillä valmistajan mukaan silkka sähkökäyttö toimii vain -5 °C ja +45 °C -lämpötilojen haaarukassa.Akku täyteen ladattuna auto starttaa aina oletusarvoisesti Electric-sähköajotilassa. Käyttötestissä ylsimme kesäisellä 80 km/h -rajoitetulla maantiellä kevyesti valmistajan ilmoittamaan 60 kilometrin toimintamatkaan ja pihistelemällä pidemmällekin, kun taas kaupungissa tai moottoritiellä tyypilliseksi sähkökantamaksi jäi noin 45 kilometriä. Pikkupakkasilla näistä lukemista piti vielä vähentää nopeuksista ja lämpötiloista riippuen noin 5–15 kilometriä, sillä matkustamon lämmittäminen vie energiasta osansa.Vaihtelevaa kulutustaKun kaikki sähkö on kulutettu, ajotila vaihtuu Electricistä Hybridiin, ja matka jatkuu pääasiassa bensiinin voimin. Tästä eteenpäin ajokustannukset riippuvatkin sitten jälleen lataamisen ahkeruudesta ja reitin pituudesta.Tyhjällä akulla 308 Hybridin kulutukset asettuvat tasaisin portain maantiellä 5 l/100 km, moottoritiellä 6 l/100 km ja kaupunkiajossa 7 l/100 km -tasolle. Nämä eivät ole pahoja lukemia varsin suorituskykyiselle autolle, mutta kuten sanottua, lataustolpalla vierailu säästää polttonestettä huomattavasti.Esimerkiksi sadan kilometrin moottoritiematkalla, johon lähdetään akku täynnä, kulutuksen saa tippumaan jopa 3 l/100 km -pintaan, ja tämä siis täysin normaaleilla kesänopeusrajoituksilla ajettaessa. Parhaimmillaan 308 Hybridillä pääsee siis reilusti alle dieselautojen kulutuslukemien – mutta vain siinä tapauksessa, että osa matkasta ajetaan sähköllä.Sähköä vain määränpäästäUseampia satoja kilometrejä matkattaessa Peugeotin yksivaihelataus ja pikalatauksen puute aiheuttavat sen, että tien päällä akkua tulee täytettyä ani harvoin. Tässä lataushybridin isoin etu sähköautoon nähden onkin ehkä siinä, että tarvittaessa autolla pääsee sen kummemmin stressaamatta vaikka Suomen halki. Tosin ei tällöinkään ilman pausseja, siitä pitää 308 Hybridin pienehkö, 40 litran polttonestesäiliö huolen.Käyttötestin keskikulutus oli reippaalla, 40 000 kilometriä vuodessa -tahdilla 4,6 l/100 km, ja suurimmalla osalla tankkausväleistä (19 kpl) auto vei bensiiniä neljän ja kuuden litran välillä sataa kilometriä kohden. Mutta kuten sanottua, vähemmän ajavalla lukemat olisivat luonnollisesti aivan toisennäköiset – käyttötapa ratkaisee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”