25.9.2021

Maistiainen: Peugeot 308 tähtää farkkuhybridillä suomalaisten suosikkien kimppuun

Peugeot 308 saa uuteen sukupolveen siirtymisen myötä ensimmäistä kertaa sisäänsä hybriditekniikkaa. Ja tällä kärjellä Peugeot lähtee haastamaan Suomen suosituinta autoluokkaa.

Uusi Peugeot 308 on raikkaan näköinen ilmestys. Keulan laidoilta löytyvät viirumaiset päiväajovalot antavat autolle sukunäköä muuhun mallistoon. Maski on aiempaa huomattavasti isompi ja sen keskeltä löytyy ensimmäistä kertaa käytössä nähtävä Peugeotin uusi vaakunalogo. Etenkin farmariversion perän muodoissa on katseet vangitsevaa kulmikkuutta.

Peugeot 308 SW on hyvin itsevarma ilmestys.

Ohjaamossa on kohta jo vuosikymmenen ajan Peugeoteissa nähty i-Cockpit-asettelu. Mittaristo löytyy siis läheltä tuulilasia ja sitä katsotaan ohjauspyörän kehän yläpuolelta. Näytöllä toteutettu mittaristo tarjoaa vaihtoehtoja näkymiin ja sisältöä voi muokata oman maun mukaan. Täysin uusi Peugeot i-Connect -multimediajärjestelmä tarjoaa huomattavasti edeltäjäänsä paremman käyttökokemuksen.

11 sentillä venähtänyt pituus ja 5,5 sentillä kasvanut akseliväli ovat tuoneet lisäsenttejä takapenkille. Tämä on kuitenkin edelleen yksi 308:n heikkouksista kilpailijoihinsa verrattuna, ja esimerkiksi 180 senttisellä on saman mittaisen kuljettajan takana polvet kiinni etuistuimessa. Tavaratilaa bensiini- ja dieselkäyttöiset farmariversiot tarjoavat perusmuodossaan 608 litraa ja hybridin tapauksessa lukema on 548 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuus kohdallaan

Voimalinjojen osalta 308 on saanut ensimmäisen kerran sähköä osakseen. Bensiini- ja dieselmoottorien lisäksi pellin alle on tarjolla muun muassa isoveli 508:sta tuttu lataushybridi kahtena tehoversiona. Pääsimme ottamaan ensimmäisenä maistiaiset Suomen markkinan kannalta kiinnostavimmasta mallista, eli miedommasta 132 kW (180 hv) tarjoavasta hybridistä farmarikorisena.

308 SW:llä on pituutta 4 635 mm ja akseliväli on 2 732 mm.

Kapasiteetiltaan 12,4 kWh varmistaa hyvissä olosuhteissa noin 60 sähköistä kilometriä. Päästö- ja kulutuslukemiksi kirjataan 25 g/km ja 1,1 l/100 km. Sähkömoottori löytyy polttomoottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston välistä, joten pelkällä sähkölläkin ajettaessa voi havaita vaihteiden vaihdot. Tässä on kuitenkin otettu askeleita sivistyneempään suuntaan ja rauhallisessa ajossa vaihdot ovat hyvin huomaamattomia. Sähkömoottori tarjoaa tehoa 81 kW (110 hv) ja se riittää vaivattomaan liikkumiseen kaikissa arkisissa ajotilanteissa. Polttomoottorin kanssa meno on tarvittaessa reipasta.

Myös alustan toiminta on vakuuttavaa. Se toimii epätasaisuuksissa sivistyneesti, hidastetöyssyt ylittyvät pehmeästi, mutta ilman ylimääräistä keinahtelua eikä alusta tunnu säikähtävän kovempiakaan kaarrenopeuksia. Ohjaus on tehostettu varsin kevyeksi eikä tuntuma aiheuta erityistä innostusta, mutta onneksi auto kuitenkin tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti. Ainoa häiritsevä asia kuljettajan paikalla on onneton jarrutuntuma. Poljin ei tarjoa käytännössä minkäänlaista tuntumaa ja jousimainen kevyt vaste tekevät jarruvoiman tarkasta annostelusta haastavaa.

Uusi 308 on ensimmäinen auto, jossa otetaan käyttöön Peugeotin uusi logo.

Uusi 308 on vakuuttavan tasapainoinen, tyylikäs ja moderni paketti. Se on persoonallinen vaihtoehto haastamaan samaan segmenttiin sijoittuvia Suomen myydyimpiä autoja eli Toyota Corollaa ja Skoda Octaviaa.

Uuden Peugeot 308:n hinnat alkavat 110 PureTech -mallin 23 835 eurosta. Tämän mallin keulalta löytyy monista PSA:n tuotteista tuttu 1,2-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa 81 kW (110 hv). Miedomman hybridiversion hinnat alkavat 35 380 eurosta. Farmariversio on noin 1 100 euroa viisiovista kalliimpi. Ensimmäiset uudet 308:t saadaan Suomeen vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Hybridiversioista odotetaan selkeästi myydyimpiä malleja.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat