22.9.2022

Käyttötesti: Peugeot 308 pääsi sähköllä jopa 84 kilometriä

Kuva Jari Saarentaus ja Petri Munukka

Kun mitataan Peugeot 308 -lataushybridin absoluuttista toimintamatkaa kesäkelillä, luvassa on hikinen viikonloppu.

Jostain kumman syystä itseäni uusien autojen numeroarvoista kiinnostaa aina eniten kulutus ja toimintamatka. Niinpä nytkin, kun sain käyttötestissä olevan Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8 -lataushybridin alleni, en voinut vastustaa kiusausta kokeilla kuinka pitkälle sillä pötkii yhdellä akullisella. Viikonlopun päämäärä oli Hauholla 140 kilometriä Helsingistä, ja ylimääräistä aikaakin oli tuhlattavana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienempiä teitä pitkin

Hybridillä toimintamatkan testaaminen ei hikoiluta sähköauton tavoin jännityksen vuoksi, vaan pelkästään ilmanvaihdon poiskytkemisen takia. Lämmitys tai ilmastointi voi hukata helposti kolmanneksen sähköstä.

Ikkunat auki ajaminen tuo mukavan tuulahduksen entisaikojen kesälomareissuista ja niskan jumiutumisesta. Viimaa vähentää nopeuden pudottaminen köröttelyksi. Helsinki–Hämeenlinna -moottoritien vieressä kulkee onneksi vähäliikenteinen vanha valtatie, ja Hämeenlinnasta Hauhollekin on tarjolla leppoisaa maaseututietä. Muun liikenteen takia on kuitenkin käytettävä rajoituksen mukaisia nopeuksia 60–80 km/h.

Kulutuslukeman vaihtelu välillä 13–15 kWh/100 km ei lupaa haamuetäisyyttä Peugeotin 10 kWh:n suuruiselle akulle. Lisäksi puolimatkaan suunnittelemani lataus ei onnistu toimimattoman tolpan takia. Bensamoottori ei kuitenkaan inahdakaan ennen seuraavaa latauspaikkaa Janakkalassa, ja matkaa on kertynyt jo 81 km. Kiusaus antaa moottorin käynnistyä, kytkeä ilmastointi päälle ja polkaista vähän vauhtia on melkoinen, mutta pysyttelen kuitenkin paikallispäästöttömyyden linjalla.

Akun lataus kestää tyhjästä täyteen lähes kaksi tuntia. Lounas kuitenkin houkuttaa, joten auto töpseliin. Lounaan päälle hetki etätöitä ja viestittelyä, ja akku on valmis lyhyempään loppuosuuteen.

Vieläkin äärimmäisemmin

Mieleen jää kuitenkin kaivertamaan, olisiko vieläkin pidempi pätkä onnistunut sähköllä. Niinpä takaisinkin on lähdettävä ajoissa, valittava vielä pienempiä teitä ja ajettava pintakaasulla hiplaillen.

Paluumatkalla vallitsee kuitenkin vastatuuli, ja ajotietokone näyttää nollaa saman 81 kilometrin kohdalla. Kierrän korttelia Hyvinkäällä, kunnes bensamoottori käynnistyy 84 km trippimittarissa. Hyvinkää tulee tutuksi lataustauon aikana. Sähköllä ajettuna viikonloppumatka tulee siis halvaksi, mutta aikaa lataustaukoineen kuluu lähes kolminkertaisesti.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus ja Petri Munukka

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat