1.11.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: varauksetonta suorituskykyä – Polestar 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 ennätti suorituskykymittauksiimme vielä kesärengaskauden aikana, joten auton kiihtyvyyttä peilattiin ilmoitettuihin arvoihin ja akun varaukseen. Sillä välin kun Pariisin autonäyttelyssä tutustuttiin autoalan tuoreimpiin käänteisiin, ennätti käyttötesti-Polestarimme suorituskykymittauksiin vielä kesärengaskauden viimeisillä viikoilla.Käyttötestimme isoakkuiselle nelivetoiselle perusmallille (Long Range Dual Motor) kerrotaan 0–100 km/h kiihtyvyydeksi 4,7 sekuntia. Tehoa kahdesta sähkömoottorista saadaan yhteensä 300 kW (408 hv), sillä autossa ei ole erikseen suorituskykyä parantavaa Performance-ohjelmistopäivitystä, jonka jälkeen teho olisi 350 kW (476 hv).Vertailun vuoksi yhdellä moottorilla varustettu 170 kW:n (231 hv) versio kiihtyy valmistajan mukaan akkukoosta riippumatta 7,4 sekunnissa 0-100 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTylsät tuloksetVarsinaisissa kiihtyvyystuloksissa ei ole juuri jännittävää kerrottavaa, sillä Polestar 2 suoriutui kokeista vähintään odotetusti. Testit suoritettiin suljetulla tiealueella.Täydellä akulla (99% varaus) 0–100 km/h saavutettiin 4,6 sekunnissa ja moottoritien kesänopeudessakin oltiin 6,1 sekunnissa. Taajamassa tyypillinen 0–50 km/h puolestaan veisi 2,0 sekuntia niin sanotusti "urku auki", joten vauhtipoljinta ei tarvitse kaupunkiajossa juuri vaivata.Kokeet suoritettiin myös alhaisemmalla varauksella, jotta selviäisi onko Polestarissa monille sähköautoille tyypillistä tehojen hiipumista akun varaustilan vähentyessä. Toisin sanoen monet kilpailijat kertovat huippuarvojen olevan mahdollisia vain akun melko täydellä varauksella.Polestar 2 Long Range Dual Motor suoriutui suorituskykymittauksista akun 43% varauksella lähes identtisesti täyden akun kanssa. 0–100 km/h vei nyt 4,7 sekuntia (+0,1 s.), moottoritiestartti 0–120 km/h 6,3 sekuntia (+0,2 sekuntia) ja taajamakiihdytys 0–50 km/h kesti 2,1 sekuntia (+0,1 s.). Mittaustekniset toleranssit huomioiden auton suorituskykyä voidaan pitää lähes identtisenä myös alle 50% varaustasolla.Seuraavaksi Polestarimme suuntaa kohti talvirengaskautta, minkä lisäksi kerrottavaa riittää myös auton muista seikkailuista. Palaamme niihin aikanaan tulevissa käyttötestijutuissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mittaukset: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: miten Volkswagen Tiguan soveltuu tiloiltaan lapsiperheen käyttöön? 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”