1.11.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: varauksetonta suorituskykyä – Polestar 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 ennätti suorituskykymittauksiimme vielä kesärengaskauden aikana, joten auton kiihtyvyyttä peilattiin ilmoitettuihin arvoihin ja akun varaukseen. Sillä välin kun Pariisin autonäyttelyssä tutustuttiin autoalan tuoreimpiin käänteisiin, ennätti käyttötesti-Polestarimme suorituskykymittauksiin vielä kesärengaskauden viimeisillä viikoilla.Käyttötestimme isoakkuiselle nelivetoiselle perusmallille (Long Range Dual Motor) kerrotaan 0–100 km/h kiihtyvyydeksi 4,7 sekuntia. Tehoa kahdesta sähkömoottorista saadaan yhteensä 300 kW (408 hv), sillä autossa ei ole erikseen suorituskykyä parantavaa Performance-ohjelmistopäivitystä, jonka jälkeen teho olisi 350 kW (476 hv).Vertailun vuoksi yhdellä moottorilla varustettu 170 kW:n (231 hv) versio kiihtyy valmistajan mukaan akkukoosta riippumatta 7,4 sekunnissa 0-100 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTylsät tuloksetVarsinaisissa kiihtyvyystuloksissa ei ole juuri jännittävää kerrottavaa, sillä Polestar 2 suoriutui kokeista vähintään odotetusti. Testit suoritettiin suljetulla tiealueella.Täydellä akulla (99% varaus) 0–100 km/h saavutettiin 4,6 sekunnissa ja moottoritien kesänopeudessakin oltiin 6,1 sekunnissa. Taajamassa tyypillinen 0–50 km/h puolestaan veisi 2,0 sekuntia niin sanotusti "urku auki", joten vauhtipoljinta ei tarvitse kaupunkiajossa juuri vaivata.Kokeet suoritettiin myös alhaisemmalla varauksella, jotta selviäisi onko Polestarissa monille sähköautoille tyypillistä tehojen hiipumista akun varaustilan vähentyessä. Toisin sanoen monet kilpailijat kertovat huippuarvojen olevan mahdollisia vain akun melko täydellä varauksella.Polestar 2 Long Range Dual Motor suoriutui suorituskykymittauksista akun 43% varauksella lähes identtisesti täyden akun kanssa. 0–100 km/h vei nyt 4,7 sekuntia (+0,1 s.), moottoritiestartti 0–120 km/h 6,3 sekuntia (+0,2 sekuntia) ja taajamakiihdytys 0–50 km/h kesti 2,1 sekuntia (+0,1 s.). Mittaustekniset toleranssit huomioiden auton suorituskykyä voidaan pitää lähes identtisenä myös alle 50% varaustasolla.Seuraavaksi Polestarimme suuntaa kohti talvirengaskautta, minkä lisäksi kerrottavaa riittää myös auton muista seikkailuista. Palaamme niihin aikanaan tulevissa käyttötestijutuissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mittaukset: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Käyttötesti Hämmentävät ja koomiset käännösmokat kiusaavat jälleen käyttötestiautoamme – Dacia Duster 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”