11.4.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX30 tekee monia asioita erikoisella tavalla ja ensimmäinen niistä tulee vastaan jo auton luo saavuttaessa. Viimeksi kerroimme millaisista lähtökohdista Volvon pieni sähköautouutuus ponnistaa markkinoille. Ohjelmistopäivityksiä edelleen odotellessa tutustutaan autoon jälleen avaimista käsin. Tässä suhteessa Volvo muistuttaa sisarmerkkiään Polestaria, jonka käyttötestin kakkosjuttu koski sekin avaimia. Autoilla on kuitenkin eri kulmat samaan aiheeseen. Volvon kohdalla auton avaimena toimivat avainkortit. Teslamainen ratkaisu edellyttää avainkortin tarjoamista kuljettajan oven karmiin ja avainlärpäkkeen hieromista langattoman latauksen alustaan autoa käynnisteltäessä. Koska T-merkissäkin avainkortit on suunniteltu vain varavaihtoehdoksi älypuhelinkäytön rinnalle, on Volvossakin pohdittu muita ratkaisuja.Älypuhelinavain ei ole kuitenkaan vielä valmis Volvo EX30:ssä, joten ensimmäisen mallivuoden tai parin aikana auton mukana tulee erillinen avainpalikka. Myöhemmin avainpalikan saa lisävarusteena. Normaalin kauko-ohjaimen kokoinen rasia on painikkeeton avain, jonka auto tunnistaa metrien päästä ja avaa ovet kuljettajan saapuessa autolle. Asteittain syttyvät valot luovat hienon tunteen siitä, että auto toivottaa tervetulleeksi. Lukkoon auton voi laittaa painamalla kuljettajan oven kahvan hipaisupinnasta tai yksinkertaisesti kävelemällä pois auton luota. Näin siis periaatteessa. Käytännössä on ilmanpaineen ja satunnaislukujen yhdistelmästä kiinni, missä vaiheessa auto reagoi avaimeen. Avainpalikan voi tarjota kuljettajan oven lukijalle tai ovenkahvasta voi nykäistä vihjaavasti, mutta nämäkin toimenpiteet voi joutua toistamaan useamman kerran. Kierrätyspaikalla noin kahden metrin etäisyys autoon aiheutti puolestaan jatkuvaa keskuslukituksen ronksumista.Lisäksi eräänä aamuna auto ilmoitti, että tulitikkurasian paristossa on alhainen varaus. Pikainen selaus auton sähköisestä käyttöohjekirjasta paljasti, että rasia-avainta ei voi ladata auton langattomassa latausalustassa, vaan se täytyy avata ja sisällä oleva CR2450-nappiparisto täytyy vaihtaa. Ilmoitus ei kuitenkaan aamupäivän jälkeen uusiutunut, joten paristo on vielä vaihtamatta. EX30:n älypuhelinsovelluksella voi onneksi jo nyt hallita auton keskuslukitusta ja sovellus toimiikin melko luotettavasti, joskin verkkaisesti. Jäämme odottamaan älypuhelinavaimen mahdollisuuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Käyttötesti Hämmentävät ja koomiset käännösmokat kiusaavat jälleen käyttötestiautoamme – Dacia Duster 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”