11.4.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo EX30 tekee monia asioita erikoisella tavalla ja ensimmäinen niistä tulee vastaan jo auton luo saavuttaessa. Viimeksi kerroimme millaisista lähtökohdista Volvon pieni sähköautouutuus ponnistaa markkinoille. Ohjelmistopäivityksiä edelleen odotellessa tutustutaan autoon jälleen avaimista käsin. Tässä suhteessa Volvo muistuttaa sisarmerkkiään Polestaria, jonka käyttötestin kakkosjuttu koski sekin avaimia. Autoilla on kuitenkin eri kulmat samaan aiheeseen. Volvon kohdalla auton avaimena toimivat avainkortit. Teslamainen ratkaisu edellyttää avainkortin tarjoamista kuljettajan oven karmiin ja avainlärpäkkeen hieromista langattoman latauksen alustaan autoa käynnisteltäessä. Koska T-merkissäkin avainkortit on suunniteltu vain varavaihtoehdoksi älypuhelinkäytön rinnalle, on Volvossakin pohdittu muita ratkaisuja. Älypuhelinavain ei ole kuitenkaan vielä valmis Volvo EX30:ssä, joten ensimmäisen mallivuoden tai parin aikana auton mukana tulee erillinen avainpalikka. Myöhemmin avainpalikan saa lisävarusteena. Normaalin kauko-ohjaimen kokoinen rasia on painikkeeton avain, jonka auto tunnistaa metrien päästä ja avaa ovet kuljettajan saapuessa autolle. Asteittain syttyvät valot luovat hienon tunteen siitä, että auto toivottaa tervetulleeksi. Lukkoon auton voi laittaa painamalla kuljettajan oven kahvan hipaisupinnasta tai yksinkertaisesti kävelemällä pois auton luota. Näin siis periaatteessa. Käytännössä on ilmanpaineen ja satunnaislukujen yhdistelmästä kiinni, missä vaiheessa auto reagoi avaimeen. Avainpalikan voi tarjota kuljettajan oven lukijalle tai ovenkahvasta voi nykäistä vihjaavasti, mutta nämäkin toimenpiteet voi joutua toistamaan useamman kerran. Kierrätyspaikalla noin kahden metrin etäisyys autoon aiheutti puolestaan jatkuvaa keskuslukituksen ronksumista. Lisäksi eräänä aamuna auto ilmoitti, että tulitikkurasian paristossa on alhainen varaus. Pikainen selaus auton sähköisestä käyttöohjekirjasta paljasti, että rasia-avainta ei voi ladata auton langattomassa latausalustassa, vaan se täytyy avata ja sisällä oleva CR2450-nappiparisto täytyy vaihtaa. Ilmoitus ei kuitenkaan aamupäivän jälkeen uusiutunut, joten paristo on vielä vaihtamatta. EX30:n älypuhelinsovelluksella voi onneksi jo nyt hallita auton keskuslukitusta ja sovellus toimiikin melko luotettavasti, joskin verkkaisesti. Jäämme odottamaan älypuhelinavaimen mahdollisuuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?