Käyttötesti: Volvo EX30 ja tulitikkurasian arvoitus

Kuva Aake Kinnunen
Volvo EX30 käyttötesti

Volvo EX30 tekee monia asioita erikoisella tavalla ja ensimmäinen niistä tulee vastaan jo auton luo saavuttaessa.

Viimeksi kerroimme millaisista lähtökohdista Volvon pieni sähköautouutuus ponnistaa markkinoille. Ohjelmistopäivityksiä edelleen odotellessa tutustutaan autoon jälleen avaimista käsin. Tässä suhteessa Volvo muistuttaa sisarmerkkiään Polestaria, jonka käyttötestin kakkosjuttu koski sekin avaimia. Autoilla on kuitenkin eri kulmat samaan aiheeseen.

Volvon kohdalla auton avaimena toimivat avainkortit. Teslamainen ratkaisu edellyttää avainkortin tarjoamista kuljettajan oven karmiin ja avainlärpäkkeen hieromista langattoman latauksen alustaan autoa käynnisteltäessä. Koska T-merkissäkin avainkortit on suunniteltu vain varavaihtoehdoksi älypuhelinkäytön rinnalle, on Volvossakin pohdittu muita ratkaisuja.

Volvo EX30 käyttötesti

Älypuhelinavain ei ole kuitenkaan vielä valmis Volvo EX30:ssä, joten ensimmäisen mallivuoden tai parin aikana auton mukana tulee erillinen avainpalikka. Myöhemmin avainpalikan saa lisävarusteena. Normaalin kauko-ohjaimen kokoinen rasia on painikkeeton avain, jonka auto tunnistaa metrien päästä ja avaa ovet kuljettajan saapuessa autolle. Asteittain syttyvät valot luovat hienon tunteen siitä, että auto toivottaa tervetulleeksi. Lukkoon auton voi laittaa painamalla kuljettajan oven kahvan hipaisupinnasta tai yksinkertaisesti kävelemällä pois auton luota.

Näin siis periaatteessa. Käytännössä on ilmanpaineen ja satunnaislukujen yhdistelmästä kiinni, missä vaiheessa auto reagoi avaimeen. Avainpalikan voi tarjota kuljettajan oven lukijalle tai ovenkahvasta voi nykäistä vihjaavasti, mutta nämäkin toimenpiteet voi joutua toistamaan useamman kerran. Kierrätyspaikalla noin kahden metrin etäisyys autoon aiheutti puolestaan jatkuvaa keskuslukituksen ronksumista.

Volvo EX30 käyttötesti

Lisäksi eräänä aamuna auto ilmoitti, että tulitikkurasian paristossa on alhainen varaus. Pikainen selaus auton sähköisestä käyttöohjekirjasta paljasti, että rasia-avainta ei voi ladata auton langattomassa latausalustassa, vaan se täytyy avata ja sisällä oleva CR2450-nappiparisto täytyy vaihtaa. Ilmoitus ei kuitenkaan aamupäivän jälkeen uusiutunut, joten paristo on vielä vaihtamatta.

EX30:n älypuhelinsovelluksella voi onneksi jo nyt hallita auton keskuslukitusta ja sovellus toimiikin melko luotettavasti, joskin verkkaisesti. Jäämme odottamaan älypuhelinavaimen mahdollisuuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat