6.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: näillä ohjeilla kuormaat vaunusi turvallisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikean painoinen, oikein lastattu ja oikein kiinnitetty kuorma ovat avainasemassa, kun peräkärryn kanssa lähdetään liikenteeseen. Seuraavassa vinkkejä turvalliseen kärryn ja vetoauton käyttöön. Auton vetokyky pitää luonnollisesti tarkistaa ennen vetopuuhiin lähtemistä. Auton suurin sallittu perävaunupaino jarruitta on usein pienempi kuin perävaunun kuormauskyky. Tällöin tietenkin alhaisempi sallituista arvoista on määräävä, eli kuorma on tehtävä sen sallimissa puitteissa. Erityisen alhainen perävaunumassa on monissa hybridiautoissa. Kaikkiin sähköautoihin ei edes saa vetokoukkua – ainakaan perävaunun vetoon soveltuvaa.Varmista myös perävaunun kuormauskyky (kuormauskyky = suurin sallittu kokonaismassa – omamassa). Huomaa, että mahdollinen peräkärryn kuomun massa katsotaan kuorman massaksi, eli se pitää vielä vähentää kuormauskyvystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySijoita kuorma kuten pitääkinKuormasta tulee tehdä mahdollisimman matala ja yhtenäinen kokonaisuus, jonka painopiste on mahdollisimman lähellä perävaunun pituussuuntaista keskiviivaa.Aisapainoa pitää olla vähän – ei kuitenkaan liikaa. Toisaalta aisanostettakaan ei saa olla. Jos vetopäätä avattaessa aisa pomppaa ilmaan, on kuorma liian takapainoinen. Jos pystyy käsin, ilman kohtuutonta ponnistelua, nostamaan vetopään kuulaan tai pois siitä, on aisapaino varsin sopiva.Jos kuorma ylittää kuormatilan takareunan yli metrillä, on ylitys merkittävä päiväsaikaan punaisella lipulla ja pimeään aikaan punaisella valaisimella sekä heijastimella. Mikäli kuorma ylettyy yli kuormatilan etureunan, ei ylitys saa ottaa kiinni vetoauton kulmiin käännyttäessä.Älä unohda kuormaa tien päälläKuorma ei saa liikkua jarrutettaessa, kiihdytettäessä eikä käännyttäessä. Jos kuorma pääsee liikkumaan kuormatilassa, aisapaino muuttuu ja yhdistelmä käyttäytyy arvaamattomasti.Sidontaan pitää käyttää kunnollisia välineitä (räikkäliinat) – ei esimerkiksi pyykkinarua, ja välineiden pitää olla ehjiä. Sidonta pitää tehdä myös kuomun alla, eli ”poissa silmistä – poissa mielestä” -ajatteluun ei saa sortua.Kuorman tukemiseen ja sidontaan voi hyödyntää esimerkiksi tyhjiä kuormalavoja. Niiden paino on kuitenkin huomioitava kuormattaessa eli ne lasketaan kuormaksi, vaikka olisivatkin mukana tukemis- tai sidontatarkoituksessa.Ennen liikkeellelähtöä kuomu ja lavalukot on vielä laitettava huolellisesti kiinni. Sidonnan kireys tulee tarkastaa noin 10 kilometrin ajon jälkeen ja säännöllisesti myös matkan aikana.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle