26.5.2020 Ajoneuvot Näin tehtiin Moottorin suuri peräkärrytesti: kuorma kiinni ja väistökokeeseen maantienopeudella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin viiden peräkärryn väistökokeet, jotka johtivat yhden vaunun akselin taipumiseen, simuloivat maantienopeuksissa tapahtuvaa väistötilannetta täydellä kuormalla. Peräkärryille suljetulla lentokentän kiitoradalla suoritetut väistökokeet vaativat ennakkoon tarkkaa suunnittelua, ettei itse suorituspaikalla aikaa kulunut ylimääräisiin toimenpiteisiin. Ensimmäinen ratkaistava asia oli se, millainen kuorma kärryihin lastattaisiin. Päädyimme käyttämään tieliikenteessä suurinta sallittua perävaunun akselille kohdistuvaa kuormaa, joka vaihteli hieman kunkin testikärryn kantavuudesta riippuen. Kokonaisuus noudatti nykyistä painorajaa, missä kärryn akselille sallitaan 750 kilon luokittelumassa, minkä lisäksi auton vetokoukku saa ottaa taakakseen vielä ylimääräiset 75 kiloa – edellyttäen, että koukulle kyseisessä autossa tällainen massa sallitaan. Neljän testikärryn eli Akun, JT-Trailerin, Majavan sekä Muulin kokonaismassa on 825 kiloa, ja viides eli Respo kantaa rekisteriotteensa mukaan 750 kilon kokonaismassan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testatut peräkärryt: Aku CS-300 LH JT-Trailer 300K Majava M 5030 LJ Muuli 1400SX Respo 750M331L125PLH Asiaa monimutkaisti vielä se, että kärryjen lavat olivat hyvin erikokoiset ja -muotoiset. Niinpä jokaiseen kärryyn piti lastata erimuotoiset kuormat, joista otimme valokuvat muistiinpanoiksi – näitä käytettiin sitten paikan päällä, kun kuormaa vaihdettiin kärrystä toiseen. Hiekkakannuja ja kuormalavoja Kuormana käytimme 17-kiloisia hiekalla täytettyjä muovikanistereita, jotka sijoitettiin kärryyn mahdollisimman tasapainoisesti. Kannut kiinnitettiin kuormaliinoilla tiukasti paikalleen, ja tuettiin lisäksi puisilla kuormalavoilla kärryn etu- ja takalaitoihin kiinni. Näin varmistettiin se, ettei kuorma liikkuisi rajun väistökokeen aikana. Kyseistä 825 kilon kokonaispainoa saa lain mukaan vetää autolla, jonka suurin sallittu jarruttoman perävaunun vetomassa on 750 kiloa ja jonka vetokoukulle sallitaan vähintään 75 kg:n pystykuorma. Juuri näin oli testimme vetoauton, Škoda Superb 2.0 TSI 272 4x4 Sport Line DSG A:n tapauksessa. Irrotimme lopuksi JT-Trailerin hintaan sisältyvän kuomun, koska se ei kuulunut muidenkaan vaunujen vakiovarustukseen. Paikan päällä asetimme vielä jokaisen kärryn rengaspaineet kalibroituun kolmen baarin lukemaan. Väistökoe levennettynä Jokaisella kärryllä tehtiin prikulleen sama väistökoe samanlaisilla nopeuksilla. Aluksi keilakujaan suunnattiin 70 km/h, sitten 80 km/h -nopeudella, ja tästä vauhtia nostettiin portaittain viidellä kilometrillä tunnissa, kunnes yhdistelmän käytöksen tai kärryn kestävyyden rajat tulivat vastaan. Oikea lähtönopeus varmistettiin satelliittinavigointiin perustuvalla mittauslaitteistolla. Väistökoe oli samanlainen mitä käytämme pelkkiä autoja testatessa: keilakartiosta kootun radan tarkoitus on simuloida maantiellä tapahtuvaa väistötilannetta. Kokeessa ajetaan aluksi suoraan 15 metrin verran, sitten vaihdetaan kaistaa niin ikään 15 metrin matkalla ja pysytellään vastaantulijoiden kaistalla 20 metriä. Paluu omalle kaistalle sekä auton suoristaminen ottavat jälleen samat 15 + 15 metriä kuin kokeen alussakin. Keilakuja on pelkkien henkilöautojen väistökokeissa kauttaaltaan kolme metriä leveä, mutta perävaunujen kanssa levensimme rataa keskikohdasta ja loppupäästä metrin verran, jotta kärryn luistoille jäi enemmän tilaa. Vetoautolla ajoimme samaa linjaa kuin kapeammallakin radalla on ollut tapana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikkeet kuriin kaasulla Ylimääräisiä kuvioita ja yhdistelmän linkkuun menoa emme halunneet, sillä se olisi saattanut vain hajottaa vetoauton ja keskeyttää kokeet ennen aikojaan. Niinpä rauhoitimme väistön jälkeen syntyvän heiluriliikkeen kaasua painamalla; siihen nelivetoinen, 272-hevosvoimainen Superb tarjosi hyvät mahdollisuudet. Lopuksi jarrutimme yhdistelmän pysähdyksiin ennen kiitoradan päässä sijaitsevaa hiekka-aluetta. Kärryjen kunto sekä kuorman sidonta tarkastettiin jokaisen väistökokeen jälkeen. Kuten aiemmasta jutustamme ilmeni, kaikki vaunut eivät kestäneet rajun väistöliikkeen aiheuttamaa sivuttaisrasitusta. Täydellisen testiraportin voit lukea uusimmasta, 27.5. ilmestyvästä Moottorin numerosta 6/2020 tai sähköisesti Lehtiluukun kautta. Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan